Hundar iFokus

Hundar

Cahira
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte alls svarar jag. Köp hem espree shedding schampoo och solution så kommer den varma underullen släppa fortare sedan kammar du med en furminator efter badet och pälsen kommer andas mycket bättre efteråt. :) Upprepa ca var sjätte vecka. :)

Under väldigt varma sommardagar kan du spola av hunden med vattenslang eller i badet innan ni går ut så hunden får svalka från att vara fuktig. :)

Din hund är så himla fin! Och det kommer se jättekonstigt ut om du klipper den. Färgen kommer förstöras och texturen likaså. Men espree shedding schampoo och espree shedding solution är verkligen så bra som dom visar i denna video! Jag ÄLSKAR det på mina fällhundar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
3

Har du testat en rejäl ullskrapning? Kan vara värt att testa innan man rakar hunden. Hundar som kommer till mig på trimmet för ullskrapning använder jag flera ullkardor på, varje karda tar ull i olika "nivå" så att säga. Sedan bad och fön och ytterligare en skrapning, efter det brukar hundarna kännas tydligt "tunnare" i pälsen och det är för att mycket underull då är borta. Hade en finsk lapphund hos mig häromdagen. Jag överdriver inte när jag säger att precis hela golvet var täckt med underull när jag var klar. Ägarna trodde inte sina ögon när hunden hämtades, hade aldrig gått att gissa att det fanns så mycket hår att plocka ur hunden, trots att den visuellt såg i princip likadan ut efteråt.

//Lina

Thaisilk
2

Jag håller med övriga: karda och kamma ur så mycket ull och löst täckhår du kan så pälsen blir lite luftig men klipp INTE av hunden pälsen! Gammal päls o underull släpper extra bra när pälsen är NÄSTAN torr efter ett (gärna flera) bad. Pälsen skyddar mot den värsta solhettan som stannar i det yttre hårlagret! Dessutom har vi faktiskt både kalla, våta och blåsiga dagar även sommartid. Svalka av hunden under heta dagar och motionera den inte när det är som varmast och soligast så klarar den sig utmärkt med den vackra och skyddande päls den har!

En nerklippt päls på en hund som normalt fäller ur inför sommaren förlorar mycket av sin smuts- och vattenavstötande förmåga, den blir ofta mjuk, lockig och utåtväxande istället för lätt åtliggande och istället för att skydda hunden suger den åt sig smuts och väta under lång tid. Den blir också vanligen mer svårskött eftersom den ofta blir tätare och tovar sig mer än tidigare när den växer ut igen. Det kan ta upp till två tre normala fällningar (uppåt 2 år) innan pälsen ser ut som förr igen och innan den har återfått sin naturligt väderskyddande funktion.

Din hund är jättefin som den är, en del underull släpper ju ändå inför sommaren och du kan ev. försiktigt klippa bort hårtussar som sticker ut och kan se slarviga ut. Mer än så bör du inte klippa!

rahl
0

Jag kommer raka ner henne, det mitt val :) Det hjälper inte med kamma underull det har vi gjort andra sommar utan att hon mår bättre. pälsen kommer växa och tills dess kan hon må bra under sommaren.

Cahira
2

#5 Det är såklart helt upp till dig, men täckhåren skyddar mot solens UV strålar. När en hund är nedrakad ligger solen direkt mot huden och hettar upp den päls som är kvar och kan överhetta hunden ännu värre. Hundens hud klarar inte sol lika bra som vi gör så ha det i åtanke.

Sedan när pälsen växer ut igen kan kvalitén förstöras så den är tjockare, tovar mer, stöter inte av smuts och blir i överlag ful. 

Liten vänlig varning bara. Nåt du kan göra är att svalka hundens tassar och mage, kanske rent av raka magen så har den skydd mot solen ovanpå iallafall. :) 

Och espree schampot jag länkade till är verkligen ett mirakelmedel, det släpper päls som av någon anledning inte släpper helt av sig själv. Finns att köpa på animail bland annat. :) (har gjort innan iallafall)

rahl
0

Hon är kastrerad så hennes päls är redan annorlunda :)

rahl
0

Bada tycker hon inte om så jag kommer inte utsätta henne att schamponera hela tiden :)

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du skulle kunna börja med att raka mage och typ insidan av benen, det gjorde jag på mina föräldrars tervpojkar när de blivit äldre och led av solen, jag rakade litetågpengar bringan, typ hela magen och en del av "byxorna" på baksidan av bakbenen. Det blev inte vackert, men det hjälpte en hel del mot värmen. Om du beslutar att raka ner en större del, spara inte huvud och svans det ser helknäppt ut. ;) (tycker jag då, huvudet blir som en boll och svansen som en flagga). Här är en bild på en sheltie jag hjälpt till att klippa ner, han var kastrerad och hade en tjock päls som var jättevarm och alldeles tovig i hårbotten. Han blev mycket piggare utan pälsen. Ursäkta att bilden blir sned när den är direkt från telefonen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenmjao
3

tar man inte bort alla naturliga fetter när man rakar hunden?

[[Boris Sager]]
1

Man tar definitivt bort  det, som skyddar hunden mot värme, nämligen pälsen. Pälsen, väl genomluftad, skyddar nämligen hunden mot överhettning.

russin
0

Fast det beror på. T ex kastrerade långhåriga hundar får ofta en hemsk päls med gräsligt mycket underull, som inte skyddar alls lika bra som en "normal" päls.

Cahira
1

Därför jag rekommenderar espreeschampot. Det gör underverk på att få ut underullen! Digger är kastrat och hans fällning brukar bli utdragen och tovig och hemsk. Efter jag köpte schampot får vi fällningen överstökad på en dag i princip. Enormt bra tillsammans med mars coat king och furminator. 

Jag kommer aldrig mer ha en fällhund utan det schampot i hemmet, så bra är den! 

Dom säger att man kan använda den var 6-8 v, men på Digger t.ex. så räcker det då fällningen börjat sen är det lugnt igen. All fällpäls är borta. 

Och det är bara naturliga ämnen i espree, det älskar jag nog allra mest! Jag lovar, det är värt att prova innan man rakar ned!

rahl
0

Det kanske värd för dig men jag kommer inte hålla på med annat :) det inte värd för min hund som inte gillar att bada och som dessutom har med en annan kam tagit bort all underull men det hjälper inte

[[Boris Sager]]
9

Kanske därför du har såna problem, TS, att du aldrig eller sällan badar din hund.

Turast
2

Tänkte samma som #14

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

rahl
0

Man ska inte bada sin hund i onödan

[[Boris Sager]]
3

Vad anser du vara "onödan"?

Aristarcos
0

Prova att raka under magen, och även kanske insidan av låren tror det ger en bra effekt, den delen är inte utsatt för solen. Sen kan du ju även ge schampoot som#12 en chans, jag har ingen erfarenhet av schampoot dock.

jenmjao
2

Man kan duscha sin hund varannan vecka/en gång i månaden med hundschampo. Jag använder själv espree på min hund så hon fäller av vinter pälsen direkt istället för under längre period. sen har jag en furminator (?) jag borstar med :) Får bort en hel hund med de två, och då är inte min hund en så "fluffig" ras.

Cahira
3

Min grävlingräv (border collie/corgi) HATAR att bada och jag trodde jag hade kammat ur all underull. Ändå fällde han och flämtade rejält under sommaren. 

Jag köpte espreen för honom, plågade honom igenom det och fick ut mer päls än nånsin. Han hatar fortfarande bad och blir smutsig dagen efter men hans päls kan andas igen och han har kvar täckhårets skydd till vintern. :) 

Jag ska ge honom sånt bad vilken dag som helst nu, jag kan filma/ta bilder före och efter om du vill?

rahl
0

nej behövs inte, min hund är rakad och mpår mycket bättre :)

Lojs
0

#21 Bild? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

rahl
1

Här en sida, lite ojämnt :)

Cahira
0

Charmtroll. ❤️

Ellen89
0

Vad fin hon blev! Sa har blev min tjej (jag gor det varje ar pa sommaren) 

Fore:

Ellen89
0

och efter…

rahl
0

Tack! Hon mår mycket bättre nu utan päls.

#26 det blev fint också :)

Lojs
0

#23 Haha, vad liten hon blev!

Medis på akvariefisk.

rahl
0

Det blev mycket päls :P