Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3184 ggr
Therese.G
1

Billigt men bra torrfoder?

Hej alla!
Vi håller på att kika på att byta foder till våran okastrerade eurasier när han blir "vuxen", och har siktat in oss like på Doggy professional extra.

Som det är nu äter han RC maxi junior då det var det uppfödaren använde, och det tänkte vi använda genom hans valpperiod.

Vad tycker ni om doggy professional samt kan ni tipsa om annat märke ni tycker är bra men även billigt?

(Vill inte köra färskfoder eller barf)

- Therese

Wellcraft
6

Både RC & doggy är rent utsagt skräp.
Det kostar ju att ha hund och tycker inte man ska köpa ett sämre foder när man kan köpa ett bättre pga att det sämre är billigare.
Torrfoder jag rekommenderar är acana, orijen, pro plan mfler

Varför vill du inte ge färskfoder? Det är mycket billigt & samtidigt  väldigt bra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ebzi
5

Har för mig att strandart är ett bra torrfodret?

Therese.G
0

RC är det uppfödaren rekommenderar och doggy är det dom i närheten rekommenderar (därför jag frågar här på iFokus!)

Acana, orijen, pro plan osv .. är det beställning via nätet då eller återförsäljare i butik?

Väljer bort färskfoder framförallt för att vår frys ALLTID är full. :-)

- Therese

[[Boris Sager]]
8

#1 De märken du nämner är säkerligen  skräp i dina ögon vi har haft den diskussionen förr här på iFokus, men inte skräp för alla. Så länge hunden mår bra, håller vikten och avföringen ser fin ut tycker jag iinte det finns anledning att byta. Mycket väl kan man kombinera färskfoder och torrfoder.

Alla hundar har sina speciella preferenser. Det, som passar en passar inte alla.

Hundjägarn94
0

Använder Royal Canin Maxi Body Condition till min karelare. Jag kompletterar mycket med färskfoder som slaktavfall samt köpt frysfoder från KLASS och MUSCH.

#1 Tycker inte alls att RC är skräp men det är ju upp till var och en vad man vill använda. Tycker att RC fungerar bra kombinerat med färskfoder.

Wellcraft
13

Ja sen kan man ju kolla över innehållsförteckningen och se om den är passande för en karnivor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sofy
1

Applaws😇

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sugar Mist
1

Orijen väger in sitt kött färskt dvs kötthalten är 70% mindre. Acana har en del bra foder, taste of the wild funkar också och Standardt är helt okej det med.

-

Hundjägarn94
0

Det kan ju vara sant, därav färskfodret. Har provat Orijen till min hund, men jag tycker definitivt inte att det var så mycket bättre att det var värt pengarna.

Hell
2

Jag hade tänkt köra på Taste of the wild. Det blir billigt om du beställer från Zooplus, ligger på 500 - 550:- för en stor säck och då är det gratis hemleverans.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

imsuchadiva
2

Jag tycker standardt är ett bra och dessutom billigt foder :)

[Forest]
9

4 Att vissa hundar mår bra av det tvivlar jag inte på men jag tvivlar mer på att dom skulle må sämre på ett bra foder 🙂 

Här har ena hunden ätit rc sen hon var valp och tills hon flytta hem till oss. Mer kass mage får man väl leta efter, visst magen var bra så länge hon bara åt sin mat men inget annat. Det är knappast normalt då unghundar/valpar hittar allt möjligt för att smaka på :S Efter foderbyte vart magen mer stålmage som tål äta både det ena och andra. 

TS billigt bra foder kolla standardt som flera andra nämner många anser det bra foder så det tåls att ta en titt på, dessutom skapligt plånboksvänligt foder 😃

Aristarcos
0

Vi använder Carrier Lamm & Ris just nu lite dyrare ( deras standardfoder är rätt ok i priset)

Prova dig fram med vad som fungerar bra. Det är inte ett måste att ge färskfoder, som vissa här vill på skina känns det nästan som att det nästan är misshandel att ge ett torrfoder men den uppfattningen har jag inte. Men det finns väl bättre och sämre foder att välja på =)

[TeamGolden]
3

magnussons är nog det billigast som ändå är bra.

lizton
2

Magnussons Meat & Biscuit Adult är ett bra foder i mellanprisklass. Ändå billigare är Magnussons foder med köttmjöl, men jag tycker att Meat & Biscuit är bäst. Det är godare för hunden. Kvaliteten på proteinet är högre  eftersom det är gjort på färskt kött och färska ägg. Magnussons är det enda torrfodret med 100 % svenska råvaror. Det finns på Ica Maxi och Coop och i flera internetbutiker tex animail.se och hemfoder.se

Ännu lägre pris har Mästers Jakt. Det har europeiska råvaror. Det finns hos animail.se och i jaktbutiker till ännu lägre pris.

Doggy Professional innehåller ris och själv skulle jag inte ge något som jag vet innehåller riskabelt höga halter av arsenik. Ris står i vatten medan det växer och tar upp mer arsenik än andra grödor. Det är inte farligt att äta nån gång ibland, men 2 gånger/dag i flera år kan ge cancer och diabetes hos människor och då naturligtvis också hos hundar. Man ska inte äta det för ofta skriver både svenska livsmedelsverket och FDA (motsvarande i USA) 

#8 Orijen har 11-12 animaliska råvaror placerade först i ingredienslistan; både färska och torkade. Det är ett av de köttrikaste torrfodren som finns på marknaden, men dyrt också. TS vill ha ett billigare foder.

Fenix_Chicci
0

Standardt

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Lilllens
0

Jag säger också Standardt

Maja2
1

Ts Tänk åxå på att inte bara kolla kilopriset på fodret, utan även hur stor giva hunden ska ha per dag av just det fodret. Ett som är dyrare i inköp räcker oftast längre, då hunden behöver mindre mängd

Therese.G
1

Tack allihopa för de suveräna svaren!
Vi lär kika på magnussons och standardt. :)

Om vi skulle fortsätta med RC även i vuxen ålder (ca 30kg) så skulle det gå åt ca en påse i månaden, med en påse på ca 15kg.

- Therese

Ralktad
1

Beroende på vad som är billigt - Brit Care är ett bra foder!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Hildgrim
3

Kikade lite på Magnussons Meat & Biscuit. Jag vet inte om man kan klassa något hundfoder som bra ifall det huvudsakligen består av grahamsmjöl, oavsett prisklass.

LinaK
2

Har gett mina Magnussons Meat & biscuit, ingen av mina var speciellt förtjusta i det. Tyckte också dom bajsade mycket av fodret. Har bytt och har orijen nu, har inte haft det så länge än men än så länge är det superbra. Ser bara positivt med det fodret, visst lite dyrt men man behöver inte ge så mycket då kötthalten är relativt hög.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se