Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4660 ggr
molbojse
0

Hunden äter kopiösa mängder pinnar

Hej!
Har en dagmattehund som äter enorma mängder pinnar. Hon är 1½ år, och jag aktiverar henne så ofta jag kan. Ett par gånger i veckan går jag till en ganska stor rastgård och låter både henne och valpen springa och leka av sig. När jag är där är det sällan Vega, som hon heter, leker med de andra hundarna. Hon går mest och nosar och som sagt äter pinnar. Nu bajsar hon dessutom nästan enbart pinnflisor…
Någon som kan ha ett hum om varför hon gör så och hur kan jag ändra hennes tänk så hon slutar äta pinnar?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Mischa
0

Är det en generell fixering vid pinnar eller äter hon dem bara? Luktar hon bra ur munnen ser bra ut i svaljet?

≧◔◡◔≦

molbojse
0

Jag vet inte. Hon började äta pinnar för ca två veckor sen. Nu har valpen också börjat.. Har inte luktat henne i munnen, men kan göra det imorgon :)

Mischa
0

Bara så att hon inte tuggar för att hon har ont i svalget/munhålan.

Sedan finns det hundar som helt enkelt utvecklar manier för saker som pinnar, stenar, bollar etc.

≧◔◡◔≦

russin
0

Hunden behöver inte lukta illa ur munnen för att ha halsinfektion. Jag skulle absolut låta hunden få en kontroll om detta är ett nytt beteende. Halsinfektion, magont osv kan ge maniskt ätande av diverse grejer.

molbojse
0

#3 hon har haft lite rinnande nos till och från senaste veckan, men inte tänkt så mycket på om hon helt enkelt kan vara förkyld. Känner mig jättehemsk som dagmatte som inte uppmärksammat detta mer :( Hon är blandras, om detta kan ha någon betydelse?

russin
0

Fast rinnande nos kan lika gärna vara "kondens" om det bara är genomskinligt - som vatten. Min tidigare ras hade ofta så, medans nuvarande inte har alls.

Det är inte alltid lätt att märka t ex halsont. Den jag hade visade inga symptom alls, förrän den dagen hon morrade vid tandvisningen åt en domare på utställning - och då förstod jag något var fel, för den hunden var genomsnäll och morrade aldrig åt någon. Då hade det gått så långt att hennes tonsiller blödde vid minsta beröring när jag fick henne kollad veckan efter…..

molbojse
0

#6 okej! :) jag blir nojig att det kan vara något bara vid minsta grej som händer, haha. Vega morrar inte eller nafsar efter mina händer när jag gräver henne i munnen efter pinnar, tack och lov. Hon kanske bara har en period med detta pinnätande. Kan det fungera på samma sätt som när de äter gräs när de är knasiga i magen?

russin
0

Har du bytt foder, bytt godis eller annat senaste tiden ?

molbojse
0

Hon har pendlat mellan Vom og Hundemat, Pedigrees Vom (tyvärr enda maten som säljs efter djuraffären stängt…) och nu Emmzos laxvom. Anledningen till det är för att Emmzos beställdes från nätet och de som sålde maten (zoo.se) strulade och försenade leveransen med tre veckor… Godis byter jag rätt ofta, för att tjejerna inte ska tröttna på samma godis :o

russin
0

Pedigrees vom ?? Vad är det ? Torrfoder med vom ?

molbojse
0

Jag har faktiskt ingen aning, ärligt talat. Jag försöker undvika den, och går hellre till djuraffären och köper mat, om den jag brukar ha tagit slut :(