Vår första hund!
Hej!
Jag och min blivande sambo planerar på att skaffa en hund..Har själv en Chihuahua och har alltid haft hund så som min kille också, men nu är det snart tid att skaffa en till EGEN.
Nu är frågan, har ni några tips på vad som skulle passa?
Vi vill helst ha en lugn hund, men jag går ut med min nuvarande hund ca.3-5 ggr per dag ca. 10-20 min. och årk finns att ta längre promenader (min Chihuahua är lat)
Utseende: bulldog, pitbull, masstiff liknande, men detta är inget måste, storleken vi tänkt på är..större än Chihuahua :D ..har svårt att välja ras då nästan alla internetsidor skriver olika, så tänkte att ni kanske kommer med en massa roliga ideer eller tankar :) fråga gärna om det är något ni undrar, är VÄLDIGT tacksam för svar :D
3-5 promenader x10-20 minuter är väldigt lite för en hund. Pitbull, flat coated, rottweiler, schäfer, collie, spetsar mm kräver väldigt mycket motion så det hade jag valt bort, annars kan hunden bli väldigt stressad. Labradorer & shi tzu är lugna hundar men har lätt för att gå upp i vikt om de inte rör sig tillräckligt. Så välj en hund som inte blir vare sig tjock eller stressad med lite motion. Schnauzrar, frallor, pudlar och mopsar brukar klara sig med bara lite mer motion än det där om de får komma ut i skogen, leka med andra hundar och springa någon gång i veckan men de är lite piggare. Jag skulle nog satsa på Griffon bruxellios (fula men härliga & lättuppfostrade), tibetansk spaniel, bichon frisé/havanais eller kung Charles spaniel (fast det krävs en del pälsvård…) Lycka till! Tänk på att det allra bästa är att adoptera en hund! Då vet man innan vad den har för personlighet och man kan ofta byta om det inte passar.
Om eran nuvarande hund inte vill gå längre än 10-20 minuter så får du/ni gå separata promenader med den andra hunden. Något att tänka på, blir dubbelt så många promenader :)
Om ni söker en sällskapshund och gillar bullhundarnas utseende så kanske Mops och Fransk Bulldog kan vara något? Inte de friskaste raserna men förövrigt tror jag de passar in rätt bra med vad ni söker.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Tack för svaret! Det jag skrev om promenader är vad min lilla Chihuahua årkar gå ut i dagsläget, det är inte nödvändigtvis vad vi kommer hålla i framtiden :) vill gärna själv ha en hund som iaf vill röra på sig lite då min nuvarande hund inte alls gillar att gå ut på promenad :p
Labradoren är knappast en lugn hund - det är en hund som behöver ordentlig motion och få jobba.
Håller med, min killes familj äger en labrador, och den bara sprutar av energi :)
Staffordshire bullterrier, Bullterrier eller Miniatyr Bulleterrier?
-
Kolla in rasgrupp 9
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Skulle säga mops, fralla eller en till Chihuahua. Alla hundar vill nog komma ut mer än vad du beskriver i ditt inlägg. Själv tycker jag att alla hundar borde få röra sig minst en timme varje dag. Promenad, bollkastning, leka med kompis etc för att få den helt slut i kroppen.
Har börjat fundera på en fralla, får se.. :) som jag sakt tidigare går jag ut så mycket min hund vill gå ut, hon gnäller vid dörren då hon vill ut och vi är ute tills hon vill hem igen..och hon trivs bäst hemma eller liggandes/nosandes på gården..det är ju meningen att vi båda kommer gå ut/promenera/leka med hunden så mycket den behöver..viktigaste var att rasen i sig brukar vara lugn, inte att den inte vill nödvändigtvis röra på sig, hoppas ni förstod mig lite bättre nu :)
Är lättare för folk att komma med rasförslag om du berättar mer om vad du vill göra med hunden, vad du tycker om pälsvård och vad ni har för livsstil. :)
Jamen precis! Jag och min kille har rättså mycket tid för hunden, vi båda studerar och är mycket hemma, är den andra bårta är den ena hemma :) jag vill gärna ha en större hund men storlek är inte så viktigt. Vi vill ha med hunden vart vi än åker, detta är ett måste då vi åker hem till finland på somrarna, men det tror jag beror ganska mycket på oss själva såklart :) en social, glad hund som inne gärna tar det lugnt och ute ändå är pigg, eller iaf vill komma med på en längre promenad då och då :) pälsen skall helst vara kortare eller ganska lätt att sköta :)
Hej,
En liten tanke bara, ni har gott om tid nu, det är toppen, men hur blir det efter studierna, hur mycket tid kommer finnas då för hundens aktiviteter?
Hej! Det har vi nog tänkt på, har redan en hund och den går alltid först, och vi har en bra familj som alltid är där när det behövs hundvakt :)
Om det skall vara en sällskapshund utan större krav på tillvaron så finns det en del kompatibla raser i rasgrupp 9, även en del molosserraser så som mastiff kan vara rätt så sävliga och nöjda med att bara vara.
Sedan kanske en viss hänsyn skall tas till storleken på eran nuvarande hund, absolut att dem anpassar sig efter varandra men det kan ju så lätt ske en olycka om storlekskillnaden är stor.
≧◔◡◔≦