Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 15478 ggr
Praefatio
5

Varför flämtar han om nätterna?

Ska först säga att jag självklart ska ringa veterinären och fråga på måndag, men att jag frågar här så länge. Det är inget akut problem, men är det fråga om att han behöver vård så ska han givetvis få det. Vår hund har börjat flämta om nätterna, eller framför allt om morgnarna. Han flämtar högt och intensivt och verkar orolig. Till en början trodde vi att det berodde på att han blev kissnödig, då kan han flämta nämligen, men nu har vi båda vaknat på natten av att han flämtar bara tre-fyra timmar efter senaste rastningen. Vi har inte gjort några förändringar i utfodringen, han får VoH precis som han fått de senaste 18 månaderna. Han dricker ungefär 8 dl vatten per dygn vilket stämmer in på hans storlek. Han dricker ganska jämnt under dygnet, skålen rymmer fyra dl och vi fyller den morgon och kväll. Det skumma är att han aldrig flämtar om dagarna. Annars hade jag misstänkt att det berott på värmen, han är ju finsk lapphund och har en del päls men då hade han ju haft samma besvär jämt. Samma om han haft ont, han lär ju knappast ha ont bara på morgonen men aldrig i något annat sammanhang? Han slutar alltid flämta när vi klivit upp och är på väg ut. Han är i övrigt inte allmänpåverkad på något vis, utan lika pigg och glad som vanligt. Vad tror ni? Beror det på att vi sover i loftsäng och "försvinner" dit? Men så har vi ju haft det hela tiden, det är inget nytt? Kan det bero på stresspåslag pga att det är mycket som är på gång just nu, med graviditet och stundande flytt om några månader?

russin
2

Hur gammal ? Nu är det mycket löptikar ute som pockar på hos en del hanar 😉

Praefatio
0

Sex år är han. Ja, mycket löptikar är det ju, men hur menar du att det skulle påverka honom nattetid? :)

[[Boris Sager]]
1

En del, som jag inte vet. Ligger han på nätterna , så han ser er eller ligger han för sig själv.  Låter på mig som han vill ha uppmärksamhet, kanske för att han märker att det är "något speciellt" med dig. Hundar känner på sig så mycket som vi inte tror de kan göra.

Praefatio
0

#3 Han ligger i samma rum och hör oss och känner vår lukt men eftersom vi sover i en loftsäng så ser han oss inte. Kan vara då enkelt att han vill ha extra koll just nu, han har blivit extra uppmärksamhetssökande och mammig/pappig sedan jag blev gravid så visst märker de mer än vi fattar!

russin
0

Nattetid finns inte mer att göra att sova eller känna doften av löptikar utifrån - det var min tanke 😉

Det har ju även blivit väldigt varmt sista tiden och det kan säkerligen påverka.

Praefatio
0

#5 Sant, fast vi bor väldigt långt från tiklukt, i ett bostadshus… Men ja, det kan kanske påverka rent generellt att det är vår. Mycket som händer i kroppen! I natt provade vi att ta bort vattnet på natten efter att han druckit efter kvällsmålet, som han får precis innan vi lägger oss. Sedan fick han vatten igen efter första rastningen. Imorse flämtade han inte. Kanske är så att han dricker mer i början av natten och blir kissnödig trots allt? Ska prova i natt igen att ta bort vattnet, och ringa veterinären. Det är säkert ingenting men man blir ju orolig när det är ens pärla det handlar om.