Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1740 ggr
Lexie82
1

Tips på aktivering

Jag har en 10 veckor gammal valp som väldigt lätt får tråkigt. Och när han får tråkigt blir han helt vild. Så jag skulle behöva tips på hur jag kan aktivera honom antingen inomhus eller ute i koppel.

Sugar Mist
0

Passivitetsträning? Valpar i den åldern har inte lärt sig att ta det lugnt och det är något aktiva brukshundar behöver. Tugga ben är annars en bra aktivitet.

-

Lexie82
0

Ben har han, men passivitetsträningen går inge vidare, trots att jag försöker.

Jag försöker hålla honom stilla så att han ska bli lugn, men då sprattlar han bara och försöker tugga på mig. Några tips på hur jag ska lyckas med passivitetsträningen?

Sugar Mist
0

#2 Flynn(min aussie) var också helt hemsk som minivalp, tog ett par månader av nada aktivitet innan han kunde slappna av, så var konsekvent som in i.

-

[Ellenme]
0

#2 Vara envis. Hitta ett sätt som funkar för HAN. Han är bara 10 veckor! Det är ju ingenting och självklart bits han, han vet inte bättre i den åldern.
När Molly är stressad/övertrött (juckar, jagar svans osv) så drar jag upp persiennerna i köket och har henne i famnen och så kollar vi ut tillsammans.. så får jag henne lugn, står jag så i 15 minuter och sen släpper ned henne så går hon och lägger sig. Det är hennes sätt att kunna koppla av.. att hålla i henne och bara sitta i soffan går inte någe vidare, men att kolla ut går utmärkt!

Man måste finna sin hunds favorit-syssla för att koppla av. Vissa hundar föredrar att bli klappade medan vissa hundar föredra att få röja runt och på så sätt få bort lite energi för att sen däcka… finns massa sätt att få en hund att koppla av!

När Molly var valp hade hon svårt att koppla av innan läggdags. När madrassen åkte ned på golvet (jag sov på golvet med henne) så sprang hon i cirklar på madrassen och vart jätte stressad. Det gick inte att lägga sig. Till slut insåg jag att om jag stänger sovrumsdörren efter jag lagt ned madrassen på golvet och sen sätter mig i hallen med henne i famnen och klappar henne försiktigt så lugnar hon ned sig och SEN kan vi lägga oss… det kunde ta allt mellan 1-2 timmar men i långa loppet hjälpte det!

Det är så livet är att ha valp..

Lexie82
1

Tack för tipsen, jag får prova mig fram!