vaccinationer
Hejsan Vilka vaccinationer är det som ingår i dom vaccinationerna man ger valpen vid 8 och 12 veckor? Och hur ofta ska dom vaccineras?
Det man brukar vaccinera mot är parvo, valpsjuka och HCC som endast finns som trippelvaccin (alltså att man ger vaccin mot alla dessa på samma gång).
Jag har en valp nu som är helt ovaccinerad än så länge, hon kommer få en vaccinering när hon blir lite större och sen inga fler.
Den vuxna hunden är vaccinerad som valp vid 8 veckor, 12 veckor och 1 år (så som veterinärer brukar rekommendera) och sedan en gång vid 3 år har hon även fått. Men nu får hon inga fler vaccinationer och hade det varit idag hade jag absolut inte vaccinerat henne så mycket.
Det finns delade meningar om hur ofta man ska vaccinera. Jag har läst på en hel del och även pratat med uppfödaren (som har gjort mycket efterforskningar på detta område och som förövrigt inte vaccinerar sina hundar/valpar alls) till min nuvarande valp och utifrån det fattat beslutet att endast vaccinera en gång och då när hon blir lite större av flera anledningar, bland annat att hon är så liten ännu och risken för komplikationer blir större ju mindre valpen är, men också för att hon diade länge och antikroppar i modersmjölken gör att vaccinet inte tar ordentligt.
Det är inte nödvändigt att ge sk. påfyllnadsdoser vartannat/vart tredje år som brukar rekommenderas eftersom hunden redan har ett fullt skydd efter första eller ev. andra vaccineringen. Det är långt ifrån riskfritt att vaccinera och jag tycker att många vaccinerar alldeles för ofta helt i onödan.
Vill man ställa ut hunden eller tävla krävs det dock att man ger grundvaccinering och sedan påfyllnadsdos vart fjärde år.
Jag skulle råda dig att läsa på om vaccinationer och sedan fatta ett beslut om hur mycket du vill vaccinera.
http://www.dogsnaturallymagazine.com/ten-vaccine-myths/
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Att_vaccinera_eller_inte_vaccinera.pdf
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
8 veckors vaccinationen kan vara lite olika. Vissa uppfödare vaccinerar endast mot parvo då eftersom valpen fortfarande har skydd från mamman (så gjorde jag i förra födda kullen här). Vissa kör direkt på trippeln som är parvo, valpsjuka och hcc.
Vid 12-16 veckor så är det trippeln som gäller med parvo, valpsjuka och hcc - men många vill även ha mot kennelhosta och tar en kombospruta med alla 4 i.
Vid 1 års ålder ska hunden ha en omvaccinering av parvo, valpsjuka och hcc och därefter behövs påfyllnad vart 4:e år.
Vill man vaccinera mot kennelhosta, så är det varje år (jag ger inte den).
Dels inför tävling men även hundkurser (speciellt hundklubbar/föreningar) brukar ofta kräva att valpen ska vara vaccinerad för att vistas på klubben och delta i aktiviteter.
Medarbetare på westernridning.ifokus