Har du en taskig tvåbening?
Det är något allvarligt fel på våran matte. Igår var jag ute med henne på tomten medan hon anlade en grusgång. Jag stod bunden precis vid henne när jag såg att kotletterna var ute ur hönshuset och pickade på gräsmattan, då sa jag åt matte att släppa lös mig så kunde jag fixa middagen.
Då sa hon att dom var hennes, jaha sa jag, ta du det du vill ha först, så tar jag resten sedan. Då började hon gulla med dom och jag ropade upprört åt henne att man inte ska leka med maten. Tror du hon lyssnade? Näää, hon sa åt mig att lägga av!!!
Hur får jag henne att inse hur fel hon har? Hur får jag henne att stänga in mig med hönsen på kvällen? Någon som har några knep eller träningsmetoder att tipsa om?
Vad har ni för problem med era tvåbeningar?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi är en flock på tre. Matte är oerhört dum som inte vill jaga katter med oss, utan försvarar katterna och blir arg när vi vill ha köttet på fyra ben som springer iväg fort som tusan.
Sen tycker jag (Aros) att det är kul att jävlas med matte ibland med att kampa med kopplet, men jag har slutat till 90 % med det nu för jag tror inte matte tycker att det är lika roligt som jag tycker 😂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Jag lånar mattes dator för att svara. / Oni
Felet ni gjort är att ni börjat med dressyr (av tvåbeningarna) alldeles för sent. Jag tror nog att det kanske går att lära även gamla tvåbeningar ett och annat. Så här skulle ni gjort:
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Människor i allmänhet är knäppa tycker vi vovvar. Om man har tur kan man man få tag på någon människa, som är något mindre knäpp. Men det härliga i livet fattar de aldrig. Som t.ex att rulla sig i sånt som luktar gott, sticka iväg på egen tass, så matte får springa ihjäl sig för att få fast mig, det är kryddan/köttbenet i livet!
Boris
Min matte sitter och avlider av skratt när hon läste "kotletterna är ute ur hönshuset"
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#1 Vi får inte heller ha kul med kissarna, då vrålar apan "Var snäll mot kissen!". Men det är jag väl när jag har skoj med dom?
#2 Det är sant. Min tvåbening är omplacerad och har levt med andra fyrbeningar tidigare, så jag vet ju inte vad om gjort mot henne. Det verkar ju som de inte uppfostrat henne alls.
#3 Det värsta är att vår tvåbening ska få besök snart, och då vet jag att hon brukar planera att "sanera oss" dvs totalt sabba den gudomliga odör vi arbetat oss fram till under hela vintern.
#4 Ja, man måste väl skratta åt eländet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Husse och matte är ju hel knäppa. När de släpper mig i skogen under jakt säsongen ber de mig hämta mat på bordet. Jag gör allt för att hitta den största, smaskigaste medt utsökta hjortstek i skogen. Jag springer hårt och jobbar men allt jag får höra är neeej och Fyy! Dom påstår att jag ska jaga sånadär fjuttiga harar. Men halåå ska vi dela på en hare? Man blir ju inte mätt. Hjorten är sååå mycket större, man får ju mat fö en hel vecka!
Här är inte problemet att jag inte får vara med kycklingfileerna (äta dem är dock förbjudet.. varför vet jag inte..) men deras underbart smakande bajs får man tydligen INTE äta! Min tvåbening har nog inte smakat så hon vet inte hur underbart det faktiskt smakar..
Och jag får bara leka och gosa med en av katterna för matte säger att de andra inte gillar mig.. Men jag menar hur kan man INTE gilla en söt collie som mig?
Men det värsta är nog att man inte får jaga koltrastar och andra fåglar! Vet hon inte hur kul det är eller!?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vad skönt att höra att det inte bara är jag som har vissa problem med mina tvåbeningar! I min flock är det dock mest Husse som är svårdresserad… När han kom till oss uppvisade han tydliga tecken på resursförsvar och ansåg att både sängen och soffan var "hans" men ändå får BÅDA katterna ligga där!? När det bara var jag, matte å lill-katten var jag minsann kung över soffan OCH sängen! Brukar ge matte uppfodrande blickar i syfte att hon ska säga till husse ang ämnet, men jag börjar misstänka att hon inte riktigt förstår vad jag menar… *suck!* Annars är mina tvåbeningar faktiskt väldigt väluppfostrade (ja man ska väl inte skryta men jag gör det ändå! ;-)) förutom att jag har vissa problem med Matte när vi är ute i skogen… jag kan inte ha henne lös utan att hon sticker iväg så fort jag släpper henne med blicken! De få gånger jag försökt få med henne på jakt har hon sprungit åt ANDRA hållet och hojtat/vrålat för att sedan försvinna bakom närmsta buskage! Det gick faktiskt så långt att jag kände mig tvingad att sluta jaga på våra skogspromenader, det känns väldigt pinsamt när hon beter sig på det viset (de andra hundarna skrattar alltid åt mig pga detta… ) och jag vet inte hur jag ska få henne att sluta, hon är VÄLDIGT envis! -.-
Min flock är helt upp och ner, först får man slicka i koppar och sen inte, husse blir sur och säger att de är fel men andra stunden räcker han fram en kopp som jag får slicka ur i alla fall och luddbollen bara tittar på och ser självgod ut inte får man leka med den heller, då är de husse som jagar mig istället, hur kan dom hellre vilja försvara luddbollen än att leka med den? Ibland gör den lite läskiga ljud också, då är de bäst att lämna den ifred så man inte får en klo i nosen.
Massor med hundkompisar har jag också men inte får man leka med dom heller, då står de en massa andra två beniga och drar bort mig, varför vet jag inte, matte säger att jag är för stor för att leka med dom och måste krympa men jag tycker jag får plats överallt om man liksom pressar in sig så funkar de ju, får till och med plats i mattes knä om man trycker ihop sig lite granna.
Min matte var dum och flyttade på den roliga fågeln jag ville ha till mat för hon var orolig att den skulle bli tagen och jagad av mi sa hon…som sagt det är ju faktsikt mat förstod ingenting när hon hon sa åt mig att det var hennes…sen gnäller hon om att hon jämt får fixa käk?
Hälsningar
Fredrika
Min matte är lite långsam, ibland är det bra för jag hinner ju nosa ordentligt utan att tappa bort henne, men ibland önskar jag att det vore lite mer fart på henne. Speciellt när hon ibland envisas med att ha det där snöret mellan oss. Hon har det ju uppenbarligen för att hon inte orkar gå själv så jag kämpar på med att dra henne så vi ska komma fram fortare men ändå ska hon envisas med att stanna med jämna mellanrum. Jag förstår mig inte riktigt på matte i det läget. Det är bättre när hon går själv.
Sen har både min matte och husse var sin konstig hård sak i knät som dom kliar och stirrar på ganska stor del av dagen, dessa har var sin svans som brukar sitta fast i väggen. Önskar att den inte satt fast, hade varit bättre om dessa hårda saker sprang bort så kanske dom hade kliat på mig istället. Ibland lägger jag mig bredvid matte i soffan och lägger huvudet på den hårda saken så hon ska klia på mig istället, men då knuffar hon bara undan mitt huvud och låter grinig. Men så rätt som det är så slår hon ihop den och då är det äntligen min tur att läsa tidningen. Jag brukar bli så glad så jag hoppar upp från min liggplats. Men ibland gör matte massa andra saker innan hon väl kommer sig för att öppna dörren, även här borde hon har lite mer fart. Hon är rätt seg min matte. Oftast hinner jag bli så trött av väntandet att jag somnar en stund till, men vips så väcker hon mig och då är det äntligen dags.
Annars har jag ganska bra lydnad på både husse och matte. Dom låter mig ligga på rygg i knät och bli kliad på kvällarna. Dock är det vissa kvällar som dom är lite dåliga på att klia på rätt ställe. Jag försöker guida dom så gott jag kan, men dom vill inte alltid lyssna. Då höjer jag rösten lite åt dom. Det är så otroligt mysigt att ligga i knät att jag bara måste pussa lite på mina gosiga tvåbeningar, matte är god att pussa på hon brukar pussas tillbaka men husse brukar vifta mig i ansiktet. Förstår inte varför han gör så, men jag känner inte för att pussa på honom lika ofta längre. Han får skylla sig själv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min matte är helt galen.
När hon lagade middag en dag och den där grejen som det kommer ljud ur och vibrerar började låta, så gick hon och började prata i den (hur knäpp får man vara?). Då lämnade hon en hel skivad falukorv på köksbänken. Den måste absolut ha varit till mig även om den stod väldigt långt in, jag menar vem annars? Så självfallet klättrade jag upp på bänken och började mumsa, men jag hann bara sluka kanske två tredjedelar innan hon kom in i köket igen och väldigt strängt så åt mig att gå ned från bänken och ut ur köket!
Varför ställer hon MIN korv på bänken om jag inte får äta från den?!
När vi går på promenader och jag låter henne gå lös, då springer hon helt plötsligt iväg. Väldigt ofta måste jag leta efter henne bakom träd och stenar.. Tror att en lydnadskurs skulle sitta här hemma.
/Freke
Min tvåbenig är oerhört elak. Hon låter mig inte tugga och äta pinnar som jag vill. Och inte får jag tugga sönder bollarna hon kastar heller… Dessutom får inte min rumskompis eget säte på tunnelbanan eller bussen. Någon som vet nåt tips på hur jag kan få henne att fatta att det är skönare att sitta på sätet ån ligga på golvet?
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.