Göra det enklare
På fredag hämtar mina föräldrar sin nya hund, och då jag bor hemma för tillfället så ja blir det ju som min hund också. Theo är 1 år och 4 månader. Har levt som ensamhund i nästan 4 månader sen vi fick avliva vår andra hund. Den nya hunden är 9 månader.
I alla fall så funderar vi lite hur vi ska göra det lättare. Theo ska följa med till uppfödaren, de kommer att åka i samma bil i lite över 2 timmar och vi kommer att stanna på vägen hem för att äta och rasta hundarna. Så de kommer att träffas innan.
När vi kommer hem måste vi ändå gå ut med hundarna så att vi går en promenad tillsammans runt området här.
Och det är ungefär där vi har fastnat. Ska vi låta dem busa av sig på någon äng? Efter promenaden direkt släppa in båda hundarna i huset? Låta de ha hela huset tillsammans, börja med att bara ha de i vardagsrummet och köket några timmar? Vi vill ha tips, kanske inte blir några problem alls men vi vill vara beredd på allt :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Kanske inte jättesmart att släppa en helt ny främmande hund lös ute det första ni gör, inte när den är så stor som 9 mån. En valp kan man ju göra det med men en nästan vuxen hund känns som om man inte vet vad som kan hända eftersom ni (vad jag förstått?) inte känner hunden. Har ni inhägnad dock så kan ni ju göra det.
Ska hundarna åka i samma utrymme i bilen på vägen hem? Eller ska dom sitta separat och hur är dom isf separerade? Galler? Hel vägg?
Finns det möjlighet att släppa ihop dom hos uppfödaren/säljaren istället? Så dom får hälsa av sig ordentligt innan man åker bilen?
Hur är eran hund med nya hundar i övrigt? Brukar er hund Theo ha lätt för nya hundar, brukar han vakta resurser? Hur man gör i ett sådant fall är svårt att säga, det beror så på hur första hunden är till sättet. En hund med stort resursförsvar kanske behöver mer tid på sig än en hund som är van vid nya hundar och har lätt att komma överrens.
När jag har kompisar som kommer hit med sina hundar och hälsar på (blir ju lite samma sak som för er) så brukar vi mest kolla av att hundarna kommer överrens och sen släpper man in dom. Men då vet jag ju att min hund inte är vaktande och inte har något direkt resursförsvar. Han bryr sig inte så mycket om någon tar hans leksaker eller kikar i hans matskål, han tittar bara på.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Tack för svar :) Nej menar självklart inte att släppa helt lös, tänkte inte på att det kunde uppfattas så. Men antingen att vi har nya vovven i långlina eller i inhägnad eller så.
De kommer att sitta i varsin bur i baksätet. Jag tror att det kommer sitta en person mellan burarna också, så de kommer inte stå precis bredvid varandra. Beror på om vi blir 2 eller 3 personer som åker.
De kommer antagligen att hälsa redan hos uppfödaren, antagligen utomhus. Och vi lär nog gå en kortare promenad innan bilfärden så att de i alla fall kommer att ha hälsat på varandra om det blir så att de inte träffas hos uppfödaren först. Theo är också därifrån så han har träffat de flesta hundarna där (förutom just den vi ska hämta) och har träffat uppfödaren.
Theo älskar nya hundar, men det var länge sedan som vi hade någon annan hund här hemma. Vi har inte haft en annan hund här sedan vår andra levde och då var det inga problem. Men Theo var yngre då också.
Men utomhus så hälsar han gärna på alla, och framförallt andra chihuahuor (vi ska skaffa en till chihuahua) så jag tror inte att det ifrån hans sida kommer vara några problem. Men så är det ju så svårt att veta när man inte gjort det förut. Han har träffat andra hundar hos folk, och då har det inte varit några problem.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Om det inte är några problem när hundarna hälsar ute, eventuellt att ni släpper lösa hundarna ute om det finns smidiga möjligheter till det (annars funkar det ju fint att se hur dom reagerar i koppel), så är det nog inga problem att ta med er hunden och gå in och låta dom vara ihop inne. Men ni får ha lite koll, gå på magkänslan. Märker ni att den ena hunden börjar vakta mer eller så då kanske ni får plocka undan leksaker/matskål osv, men det märker ni nog.
En sak som kan vara käck att tänka på är att låta den nya hunden gå in först när ni kommer hem. Dels så Theo ser att den nya hunden går in hemma hos er (så inte han går in först och sen kommer den nya som en chock plötsligt bakifrån) och att den nya inte blir ställd i hallen utan får komma in i lugn och ro med Theo bakom sig.
#3 Tack igen. Vi får se lite och hålla koll på leksakerna. Matskål har de inga speciella utan de serveras på fat som inte är nere på golvet förutom när de äter. Så det borde inte vara några problem :)
Det var smart att låta den nya gå in först. Det hade vi nog inte tänkt på (:
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag hade nog tagit bort leksakerna iallafall första dygnet inomhus :)
Kul att det gått bra =)
Jättegulliga båda två!❤️❤️