Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3853 ggr
taylor__lambert
0

Vad blir det?

Hej, min blandis tik började löpa för någon dag sedan och jag började tänka på hur gärna jag vill ta en kull på henne. Antingen blir det 2:a eller 3:e löpet beroende på hur gammal hon är då jag vill att hon ska ha fyllt två år. Hon är en blandning mellan Alaskan husky, samojed, schäfer och border collie, och jag undrar då som så att om jag parar henne med en Siberian Husky, kommer hon fortfarande vara alaskan husky, samojed schäfer och bc, eller kommer siberian husky att läggas till? Jag vet ju att Alaskan husky är en ogiltig ras som räknas som blandras med olika huskies, men jag vet inte om det kommer bli ytterligare en ras att lägga till eller om hanen då kommer ingå i alaskan husky. Hoppas jag inte krångla till det nu :S

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Gia91an
24

Skulle nog råda dig att inte ta en kull, med tanke på att det är en blandras, och att marknaden är väldigt mättad på denna slags hundar! Förstår om du vill ta en kull, men det är nog inte lämpligt helt enkelt, det är möjligt att du sen står där med 9 valpar som inte blir sålda. 

Ha kul med din hund, och i framtiden ifall du skaffar en fin renras som är testad på alla lämpliga vis, då kan parning vara aktuell! :)

Em_
11

För eventuella valpköpare kan det vara intressant att veta att valparna antagligen kommer vara mer åt sibbe hållet än schäferlika.

Att man blir valpsugen för att hunden löper är ingen bra anledning att ta en kull :) Det är mycket annat som ska stämma också. Det viktigaste tycker jag är hälsan, med blandraser kan det var väldigt svårt att kolla upp hälsan på föräldrar, syskon, halvsyskon, kusiner, fastrar, farbörder, mostrar, morbröder, far- och morföräldrar.

Sedan har du den praktiska biten. Kan du ta dig till veterinär och betala för akutkejsarsnitt och intensivvård en söndagkväll före löning? Är det ärt att riskera tiken liv? Har du plats och tid för tio valpar? Vad gör du om du inte får sålt tre? Och så vidare.. Du behöver inte svara här men tänk efter noga innan du parar tiken.

ElinaS
12

Avråder starkt att ta valpar på sin tik bara för att man blir valpsugen. Marknaden är redan mätt på denna sorts oseriösa avel med blandraser från diverse hundar. Du kan ju gärna kolla i gamla trådar där folk söker avelspartner till sina hundar. Där står flera anledningar till varför man inte avlar på blandraser och okollade hundar.

taylor__lambert
2

Jag är inte valp sugen bara för att, utan det är mera att jag vet en hel drös som vill ha valpar ifrån henne, hon är mentalt stabil och är fullt frisk kroppsligt, sen efter det att jag hd röntgat henne så får man väl se om det ens är smart att avla på henne. Jag vet allt som har med valpning att göra, en i släkten har en stor kennel. det enda jag ville veta var om Huskyn hamnar i alaskan husky eller separat.

Ellenor123
14

Nu kommer detta låta elakt men att du frågar denna fråga visar tydligt att du absolut inte bör ta valpar på din tik. 

Dessutom har du förr rekommenderat din hunds blandning i någon rasvalstråd och sa att det fanns ingen jaktlust i denna blandning och massa andra saker. Sedan gjorde du en annan tråd och sa att du hade flera problem med din hund, blandannat att hon hade stor jaktlust? Du vet väl att jaktlust inte försvinner fast än man lär hunden att inte sticka på vilt? Kommer du säga till valpköparna att huskymixarna inte har någon jaktlust?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Ralktad
25

Herregud, lägg ner det där tänket. Läs på, läs på, och läs på ännu mer.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Hiro
17

Först och främst blandningen, att blanda en schäfer som är en skap brukshund med en intensiv border collie och blanda i sibbe som har stor jaktlhust och drag?

Sedan, är du medventen om hur farligt det är för en tik att få valpar?

Bara för att din tik är fin och snäll innebär det definitivt inte att valparna kommer bli desamma.

Jag avråder dig starkt att skaffa valpar

Ralktad
9

Sen har väl inte din tik den bästa mentaliteten? Du har ju startat trådar förr om hennes problembeteenden.

russin
27

För mig låter det som en helt vansinnig korsning redan i tiken, så varför spä på ytterligare ?….

Frida B
9

Får faktiskt hålla med #9.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ellenor123
22

Direkt citerat från TS i en tråd om hennes hund;

"Vill jaga allt", "Vet inte hur jag ska få bort vallinstinkten i henne", "Älskar att dra men kan inte riktigt fokusera på det", "Hon har svårt att koppla av". 

Jag tror inte att eventuella valpar efter henne kommer bli jättebra draghundar, vallhundar eller sällskapshundar. Så i vilket slags hem ska valparna hamna?

Jamie+Engla
7

Håller med alla andra som redan sagt att du inte borde ta några valpar på henne. Men vad är det för kennel din släkting har? Är det en seriös med rasrena hundar som testas och tävlas (?) så kan du ju prata med h*n. De med rasrena som är seriösa tycker det är skam att föda upp blandras. Även om det bara är en miss eller bara 1 kull. Hos hästar är det ok med blandningar. Men inte hos hundar.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

jenmjao
3

Din hund kanske är underbar, men skulle jag se den korsningen bara din hund är på t.ex blocket skulle jag aldrig ringa, skulle aldrig ge mig in i så många raser i en.
4 raser i en hund, varav en av de fyra raserna är också en korsning så minst en fem vägs hund har du.
Jag tror inte det finns många seriösa köpare som köper över en fem vägskorsning öht, oftast (inte alltid) är det folk som tror tycker valparna är söta, oftast slutar det illa: Min vän hade en  4vägs korsning har jag för mig, den blev avlivad efter 2år för hunden var så stressad, precis som alla hans syskon.

Mischa
0

Ja, du adderar ytterligare en ras i mixen.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
4

Med tanke på den redan saliga blandningen och dina andra trådar avråder även jag från att du avlar på henne. Det är inte seriöst att göra det.

taylor__lambert
0

Ja, hon HADE problem, problem som jag nu löst helt och hållet, nu har hon noll fel beteenden, hon hade de fel beteendena för att hon var understimulerad när jag fick henne. Men det står ju att Alaskan husky är olika sibbar så att lägga dit en sibbe borde ju innebära att det ändå blir en Alaskan husky? källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaskan_husky Den jag har i släkten som äger en stor kennel finns här http://www.dobguns.se Jag tänkte ju inte direkt para henne med vilken individ som helst. Och inte heller om hon har dåliga höfter, och inte om hennes MH och MT visar dåligt resultat. Skulle jag para henne så ska det vara en renrasig sibbe med bra drag meriter. DESSUTOM så var min enda fråga "kommer siberian husky att läggas till?" och det var det ENDA jag ville ha svar på.

Turast
12

jag bara undrar vilken ägare av en renrasig sibbe med meriter som vill para med en blandras ?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

fellfrosch
10

Tvivlar på att någon som äger en frisk sibbe, välmeriterad i drag skulle vilja bidra till sådan avel. Det är en värld där alla mer eller mindre känner till varandra och sådant ses inte på med blida ögon precis.

Mischa
4

Det finns bara en "sibbe" och det är siberian husky.

Alaskan husky är ju bara en blandras av draghundstyp, och eftersom du inte vet vad för raskombinationer som ligger bakom där så adderas ju siberian husky till din mix som du känner till den.

≧◔◡◔≦

taylor__lambert
0

Jag råkar känna en person vars sibbar är relativt bra meriterade draghundar, har pratat med henne och visst var hon lite skeptisk men sa att det skulle kunna funka med en av hennes.

Ralktad
13

#16 Lycka till med att komma med på ett MT.

LinaK
5

#20 Är denna person medveten om att hon kan uteslutas ur SKK då hon medvetet avlar på blandraser?

Tycker du ska lyssna på de som avråder dig från detta (inte ens säkert att du ska avla, men jag tycker inte ens du borde fundera på detta) Har du koll på ALLA hennes linjer bakåt? Det är MÅNGA raser i henne. Bara för att din tik är fin och frisk så betyder inte det att alla fäderdjur bakåt är det.

Men jag önskar dig ändå lycka till med din tik!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ellenor123
11

Det var den 9:e april som du skrev tråden om din hunds problembeteenden. Har du bara haft henne i 2 veckor och planerar redan avla på henne? Löste du alla problem på 2 veckor?

taylor__lambert
0

Det är inte i sverige jag ska avla henne. Att lösa problem beteenden är inte så svårt om man får tips ifrån hundinstruktörer och andra, hon är lättlärd, så ja, alla problemen är lösta.

Ellenor123
11

Men om du bara haft henne i ca 2 veckor, varför planerar du redan att avla på henne? Då känner du ju henne inte så bra, och det kan komma beteenden och sidor hos henne som du inte sett förut.

Frida B
15

TS har du kollat på hur många omplaceringar det kommer upp dagligen på blocket? Hur fulla omplaceringshemmen och organisationerna är idag? Och hur många av dom är renrasiga? (alltså stambokförda) Varför då sätta ännu mer blandrasvalpar till världen, med så extrema rasmixar dessutom, utan något vidare syfte? Jag tvivlar inte ett dugg på att din hund är väldigt trevlig, och hon är gudomligt söt och fin, missförstå mig inte. Men du kan ju försöka tänka ett steg längre, kommer valparna verkligen att komma till bra hem? Jag menar, det är riktigt krävande raser, och med blandraser har man inte en susning om hur valparna blir. Och om nu alla valpägare backar ur, är du redo att stå där med 8 osålda valpar? Bara lite tankar :) Ingenting emot dig, jag tror säkert att du har tänkt igenom det här och tror absolut att du vill hundarnas bästa. 

Tänk på att väldigt många hundkunniga sitter på detta forum, även uppfödare som varit framgångsrika och seriösa uppfödare i 30 år!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
1

har du koll på sjukdomar bak i hennes släkt? syskons hälsostatus? Mentaliteten i kullen, övrig släkt? 

visst kan din tik vara jätte snäll osv men det kan finnas genetiska sjukdomar bak i hennes släkt som kan visa sig på valparna osv.

Turast
2

#26 mycket bra skrivet

Misarn
15

Du är ju bara 19 år, hur ska du kunna ha råd att föda upp en kull valpar och eventuella veterinärkostnader och allt som hör till. Du är fortfarande så ung och kan knappast ha sån stor erfarenhet eller veta så pass mycket som det låter. Det är inte en liten sak att sätta liv till världen, och med en mamma med så många raser i sig, har du tänkt på konsekvenserna? Det kan bli valpar som blir sönder stressade och svår stimulerade att dom aldrig kan få ett värdigt liv fullt ut. Det är arbetsmaskiner i alla hennes raser och ska du då tillsätta ännu en sådan? Du går på hundgymnasium och jag antar att du kommer vilja arbeta med hundar, och vilket rykte kommer du få om du föder upp blandras av den kalibern, blir du sen utesluten ur SKK så har du ingen längre karriär med hund. Hundvärlden är hård och oförlåtande. Dom val du gör nu kan bli att drabba dig i framtiden och tycker du ska lyssna på dom som skrivit ovan, för det är inte av ovilja till dig. Hon är säkert en väldigt härlig hund, försök njut med henne och den tid ni har tillsammans. Vill du sen avla med en renrasig senare i livet har du förhoppningsvis levt och fått mer kött på benen än vad du har nu, för du är bara 19 och kunskap tvivlar jag inte på att du har, men inte tillräckligt. Vi fick många förfrågningar på våran Alice och många som ville ha valpar ifrån henne, men redan då sa vi att hon inte kan tillföra rasen någonting, idag har vi fått reda på att hon lider av Spondyros, OCD och Hypotyeros, och även kanske Addisons sjukdom. Tänk dig vilka följder det hade blivit för hennes valpar som alla kan bli bärande på alla dessa gener och föra vidare till sina valpar osv. Det är så otroligt mycket du måste ha tänkt igenom innan du ens överväger att para din tik, det är inte bara att kolla HD och ögonlysa, mentalbeskrivning får du inte ens göra med blandras vilket visar ännu mer hur okunnig och ung du fortfarande är.

Em_
2

Alaskan husky verkar vara ett luddigt begrepp, allt från fina, stabila draglinjer till vad som helst med lite husky i. Bättre att säga "blandras med mycket drag, hälften sibbe resten BC, schäfer, samojed, m.fl." i så fall.

[Tiara05]
5

När jag läste djursjukvård i skolan hade jag en lärare som var veterinär och hon berättade om en som tagit en kull valpar på en tik med liknande blandningar som det är i din hund och alla valpar utom en blev avlivade före 1 års ålder pga beteende störningar som aggressivitet, stress mm. :/

Kazince
2

Tycker du bör tänka igenom allt, som många redan har skrivit kan det vara svårt att bli av med valpar. Sen undrar jag vart du tänkt avla om det inte är i Sverige?

drika
0

det läggs till en ras till ja eftersom det är 2 olika raser🙂

Hälsningar

Fredrika

ElinaS
10

Alltså din tik har en rasmix som är EXTREM. BC är en aktiv vallhund, Schäfer är vaktande bruksras som kräver väldigt mycket och Samojed o Alaskan Husky som är draghundar. Vad ville uppfödarna ha ut av denna blandningen? Och vad vill du ha ut av valparna som du ev. kommer skaffa? En överaktiv, stressad draghund som kommer ha vallinstinkt samt ett stort psykiskt aktiveringbehov och vaktbehov? På riktigt, låter det bra tycker du? Har du koll på föräldrarnas HD, ED, har uppfödaren gjort MH och kollat upp övriga rasbundna sjukdomar? Knappast… Och du lär ju inte heller gjort det. Stort lycka till med att komma in på ett MH. Dessutom har du bara haft tiken två veckor och gjort trådar om problembeteenden mm. Du kan ju omöjligt veta hur din tik är i alla situationer. Varför inte bara satsa på valpar i framtiden då du kanske äger en kollad rastik som gått igenom besiktning UA? :)

Jamie+Engla
4

TS, hur stor tycker du en stor kennel är? Den du länkat till planerar sin 3e kull 2014. Dock står det inte hur länge hon har hållt på med uppfödning. Men att ha haft 2 kullar kallar inte jag en stor kennel. Och spelar det någon roll var du parar eller har valparna?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

taylor__lambert
0

#35 kan väl vara tredje kullen på dvärgpinchern eller den danks svenska gårds hunden, dobermann har hon hållit på med i ca 15 års tid innan var det schäfer i ca 5 år. Tycker att folk är lite konstiga som jämt måste gå OT, men nu fick jag iaf svar på det jag ville.

Frida B
15

#36 kalla oss vad du vill, vi vill djuren väl.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
2

hoppas du talar om för ägaren till hanen du vill para med att hon har haft problembeteenden osv, och att du inte har en aning om hennes släkts hälsostatus

ElinaS
14

Var också ärlig mot ev. valpköpare och skriv i annonsen att föräldrarna är helt okollade, att din hund är av en extrem rasmix, det kommer bli otroligt aktiva hundar med vakt- och vallinstinkt som bör användas till drag, stora risker för problembeteenden finns då tiken haft en hel del och att aggresivitet kan bli ett problem med den din hemska rasblandning.

Thaisilk
9

"Jag vet en hel drös som vill ha valpar ifrån henne"

Tyvärr är det där påståendet ett vanligt försvar för att ta en blandraskull. Det tråkiga är bara att när valparna väl är leverensklara  så har nästan hela den där drösen "säkra valpköpare" hoppat av. De "kan inte ha en valp just nu", de har inte råd, de har inte tid, de får inte ledigt från jobbet, de får inte ha med valpen på jobbet, den arbetslösa får ett arbete, någon kunde inte vänta utan har redan skaffat en valp, någon väntar barn, någon ska flytta, någon ska skiljas, någon har blivit arbetslös eller kommit om på en skola, den andra parten vill inte ha hund, någon har blivit allergisk, någon har blivit sjuk etc etc.

Även etablerade uppfödarei med renrasiga valpar efter välkända meriterade föräldrar råkar ut för "säkra" valpköpare som, när det kommer till kritan, inte ska ha en valp när det är dags för leverans.

Med tanke på raserna i din tik kan hon få en kull med MÅNGA valpar. Har du möjlighet att ha tre-fem osålda valpar hemma när de är 4-5 månader gamla?

Du frågar också såhär: "jag undrar då som så att om jag parar henne med en Siberian Husky, kommer hon fortfarande vara alaskan husky, samojed schäfer och bc, eller kommer siberian husky att läggas till?"

Ja - Din tik kommer fortfarande att vara en blandning av alaskan husky (vet du säkert vilka raser som ingår i just den?) schäfer, border collie och samojed. Hon får inte själv något extra siberian huskyblod för att hon paras med en siberian husky.

Eventuella VALPAR däremot blir en blandning av siberian husky, alaskan husky, schäfer, border collie och samojed.

Alaskan husky  brukar vara en blandning av olika draghundar av spetshundtyp, ganska ofta med inblandning av ex. vorsteh, pointer, Greyhound eller annan snabb jakthund. Många alaskan huskies har faktiskt inget siberian huskyblod alls - eller åtminstone inte inom ett tiotal generationer.

Sugar Mist
7

Jag såg denna tiken ute på blocket igår, så tror inte att TS kommer ta valpar då hon inte ens kommer ha kvar hunden

-

Loveradio
6

Hoppas hon kommer till nån med större kunskap.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

russin
5

Oj, det var snabba ryck….

Hell
3

#41 Där ser man.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[annakarolinaa]
4

Tydligen är hunden tillbaka hos uppfödaren, som säljer den nu. TS här fick hoppa av gymnasiet och kunde inte ha hunden kvar.

Ellenor123
3

Jag hoppas det löser sig för både TS och hunden.

Ralktad
11

#45 och det behöver hela forumet veta?

Inlägget är låst för nya kommentarer