tvåbent hund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad tycker ni om denna videon? jag tycker det ser hemskt ut
Jag såg på animal planet om en hund med bara två ben! Det var helt otroligt att ägaren hade lyckats träna hunden att gå på endast bakbenen med hjälp av jordnötssmör! Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad hunden hette. :(
Oj och usch. Det SER inte trevligt ut. Kanske främst för att jag är känslig och ovan.
Hunden är vig, stark och verkar glad. Är hen inte van vid annat så är det antagligen fullt naturligt för hen, men frågan är ändå om man kan veta hur en hund mår. Jag menar, den måste acceptera läget lixom. Den har två ben. Men hur mår den? Har den ont? Som jag förstått det visar inte hundar alltid hur de mår…
Håller med, den hunden kan knappt leva normalt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hunden jag såg om på animal planet ver väldigt glad och "åkte runt" och hjälpte människor. Typ besökte dagis och soldater. Hon sprang också omkring i parken och jagade ekorrar. Så jag tror att den hunden hade ett väldigt bra liv och en ägare som tog hand om henne ordentligt!
Nej, jag blir bara ledsen när jag ser sånt där. Riktigt beklämmande.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker han ser ut att ha livsglädje, och det är det som spelar roll.
Att hans liv inte är perfekt och han har besvär tycker jag inte betyder att man ska avliva honom. Om man kunde fråga hunden, "Vill du leva eller dö?", vad tror ni han skulle säga?
Jag ser sådan livsglädje där att jag tror definitivt att han vill leva. Man KAN se sådant på ett djur genom deras beteende. Annat vore det om han bara var deprimerad och inte ville leka, umgås eller ens äta, en sådan hund (om det är något obotligt som är orsaken) är det bäst att avliva. Men så är ju fallet uppenbarligen inte här.
Hundar (och andra icke-människor) klarar också av handikapp mycket lättare än vi gör. De har ingen självbild som förstörs, de tycker inte synd om sig själva, de tänker inte på vad som kunde ha varit, de bara "är", de tar livet som det är och så länge de mår bra, så är de glada.
Jag fick tänka rejält på det här för ett år sedan när Wikus ben blev dåligt och jag började fundera på att amputera. Nu är han okej, t.o.m utan smärtstillande sedan ett par månader, men förr eller senare kan det bli riktigt illa, och då amputerar jag mycket hellre benet än tar livet av honom. För det är ju bara benet det är fel på, resten av hunden behåller jag.
Kan inte mer än att hålla med #6, bra sagt. Blir själv tårögd när jag ser videon i #0
Jag tycker det är kul att ägarna har tagit tag i hunden och i alla fall försökt 🙂 Det finns så många ägare som ger upp direkt när något går snett. Dessa ägare har lyckats träna hunden till att gå så normalt den kan och sedan får man se hur länge det räcker 🙂 Hunden ser ut att var lycklig, det är det som är viktigt!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#6 Jag vet inte tillräckligt mycket om handikappade hundar faktiskt. Kan hundar vara deprimerade?
Min bild (dvs inte kunskap, utan bara erfarenhet) är att endast riktigt sjuka hundar inte kan vara glada och normala pga smärta, feber och … sjukdom… men att hundar annars inte visar depression. Att hundar har lättare att uppvisa aggressivt temperament och störande beteende när den mår dåligt.