Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3916 ggr
Lexie82
0

Hundrastgård?

Vad tycker ni här om hundrastgårdar? Verkar som något min valp skulle tycka om, men jag har för mig att någon hundägare sa till mig för många år sedan att det inte var bra med hundrastgårdar på grund av smittorisker osv när det är så många olika hundar som vistas på samma ställe.

Vad tycker ni? Är hundrastgårdar bra eller dåligt?

Turast
1

Personligen skulle jag inte släppa in min hund i en hundrastgård med random hundar, han har sina "kompisar" och jag ser ingen mening med att han ska leka med okända hundar. Sen är det ju en stor smittorisk, vissa smittor syns ju inte för de som inte går igenom sin hund så ofta så de tror att hunden är smittfri och tar den till hundrastgården och helt plötsligt är alla smittade.. 

Men det är ju min åsikt :) Vet många som älskar hundrastgårdar och gärna släpper dit sin hund :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Mapel
0

Personligen går jag inte till hundrastgårdar. Som sagt, stor smittorisk och även skaderisk då det är MÅNGA som bara kommer och släpper in sina hundar vind för våg utan nån som helst koll. Hade jag haft en hund som inte kan vara lös hade jag kanske gått dit sena kvällar eller tider när ingen var där för att släppa så att hunden fick springa av sig :)

Sugar Mist
0

Har och kommer aldrig släppa in min valp i en hundrastgård då det sprids smittor sjukligt lätt, många människor har inte koll på sin hund och WIPS så smäller det och man hamnar hos veterinären med en dyr räkning.

-

Tenacia
0

Min hund fick kennelhosta via rastgården :/

hund_katt
0

här i Värnamo tycker jag att rastgården är bra. har aldrig hört och aldrig varit med om att någon bara släpper in sin hund där till andra hundar. har varit en som tänkt gå in, och som frågade mig om det gick med mina hundar, och visst, det går bra för mig, men det blev inget då hennes egna verkade lite osäker, så hon gick inte in ändå.

har varit där så min hund fått leka med lite andra hundar som jag 'känner'(är med i en fb-grupp, har gått en hundpromenad med dom, och blir en till snart, så är.. bekanta, kanske man kan säga? möter vi någon av dom så säger vi nog hej, har inte stött på dom 'random' ännu, så vet inte om vi skulle hälsa, men antar det) så han får busa av sig ;) blir alltid pladask ner i hundbädden när man kommer hem sen;)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Misarn
0

#1 håller verkligen med!

Haztparken
1

Jag brukar släppa min hund i hundrastgård men det är för att jag vill att hon ska få springa av sig eftersom hon inte kan vara lös då hon sticker på vilt.

Hittills har det inte varit några problem med varken smitta eller hundägare :)

Ison
0

Släpper inte min i hundrastgård. Folk stövlar rätt in med sina hundar, och släpper dom vind för våg. Ison som inte är helt stabil med okända hundar som springer fram till mig speciellt brukar inte ha någon större glädje alls av dem. Dessutom stor smittorisk, och trots att man inte får finns det pu*kon som släpper löptikar.

[Ayaka]
0

Här är det alltid samma gäng på rastgården, vilket är helt okej, Jag som inte har några kompisar till min hund tycker att rastgården är super just nu, där hon får leka av sig så mycket hon vill.

Okänt folk som kommer frågar ALLTID innan dom släpper in sin hund, Det har dom iallafall gjort när jag vart där.

Karmatarerskanise
0

Tycker det är bra. Här frågar folk innan dom släpper in hundar om man hängt sitt koppel vid grinden.

Smittorisken är väl inte större där ån på andra platser där hundar rör sig.

Ser hellre lösa hundar i en rastgård än ute i naturen.

[tk1971]
3

Vad är det för smittor ni är rädda för? Är era hundar inte vaccinerade?

Jag brukar släppa min hund i en hundrastgård ibland. Tyvärr är den här kommunen inte bra på att sköta rastgårdarna, staketen brukar ofta vara nerrivna och med hål i.

Det hör väl till god ton att fråga de andra om det är ok att släppa sin hund där.

Hell
0

Det beror på vilken hundrastgård. :) Vi har en precis där vi bor där det aldrig är nån typ, så dit går vi ofta och leker och tränar. Andra som är mer välbesökta vågar jag inte gå till.

Jag är dessutom lite "ful" och låser kopplet runt grinden. För att öppna måste nån alltså hålla på och fiffla lite vid grinden och antingen förstår dom vinken och hojtar till (och då skulle jag gå ut om jag inte känner hunden) eller så blir dom sura och hojtar till. Klart dom skulle kunna ta bort kopplet utan att säga till men jag är uppmärksam och man måste ju vara helt dum i huvudet för att inte förstå vinken. Märker det gör jag i alla fall. 😉

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[annakarolinaa]
0

Skulle aldrig släppa min hund i kommunens hundgårdar här i stan. Alla hundgårdar i den här stan ligger i ''slumområden''. De gör att det alltid bara är kamphundsblandningar som ägarna har noll koll på, ägarna har inte ens koll på sig själva.