Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2835 ggr
CelsiusT
0

Huggorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när vi precis var ute och skulle påbörja en långpromenad så kom vi inte långt innan min hund stannar och nosar. Plötsligt hör jag hur det väser till och min hund skyggar undan. Jag kollar vad han nosade på och där ligger en orm. Jag går åt sidan och undersöker genast min hund, men kan inte se att han skulle ha blivit biten någonstans. Men han var skygg och drog sig undan platsen, tittade mot ormen och visade obehag och drog sig undan den och slickade sig om munnen.

Så vad ska jag hålla utkik efter? Svullnad, allmänpåverkan, såklart om det uppenbarar sig några hål. Något mer?

Medarbetare på westernridning.ifokus

molam
0

Ohh har dom jävlarna vaknat nu också D= Trodde det var i juni dom vaknade x-x

HÅll koll om hunden blir loj, slutat stödja på benet, inte äter eller dricker, också självklart bett märken och svullnader.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CelsiusT
0

#1 Trodde också det var lite väl tidigt för dom, men tydligen inte =( Låg och solade sig i vägkanten.

Den låg lite upphöjd så tror snarare att det är huvudet som blivit utsatt om något (han var liksom fram med näsan och nosade på den). Men har även kollat tassar och ben men inte hittat något. Så typiskt när vi precis skulle ut på vår långpromenad, vågade inte fortsätta om han nu blivit biten så vi gick raka vägen hem istället. Kan ju dröja innan man ser att dom blivit bitna, tex om man inte ser något innan det svullnar upp.

Hur lång tid bör man vara orolig? Det lär väl komma inom någon/några timmar i så fall va?

[[Boris Sager]]
0

Att ringa veterinär för råd- Om hunden skulle blivit biten är ju aldrig fel.

Annars att försöka hålla hunden i stillhet precis som du tänkte och kolla nos, huvud efter ev. svullnad, som borde komma inom den närmaste timmen.

Vädret har ju varit osedvanligt milt de senaste veckorna.

http://www.agria.se/hund/artikel/stor-risk-for-huggormsbett-for-hundar-och-katter

CelsiusT
1

#3 Sitter i tele-kö till veterinären redan.

molam
0

Jag tror det är 12 - 24 timmar som det märks om man har blivit ormbiten, men egentligen skulle du försöka ta dit till veterinären bums så kan dom kolla upp det innan problemen uppenbarar sig.

Här är lite info OM hunden blivit ormbiten

http://www.agria.se/hund/artikel/om-hunden-blir-ormbiten

MEn skulle nog egentligen ta hunden till vetten om det finns den mista risk att hunden kan ha blivit biten

Em_
0

En kompis till mig som jobbar på veterinärklinik utanför Stockholm hade fått in runt 5 ormbitna hundar varje dag (!) hela påskhelgen, så vaknat har de gjort.

molam
0

Missade att Boris var först 😊

CelsiusT
0

Veterinärkliniken sa att svullnaden kommer ganska snart, inom en halvtimme eller så. Och att jag skulle hålla koll på allmäntillstånd, kräkningar och så. Dom sa att om jag ser något konstigt på hunden så måste jag in bums, men ingen idé att åka in om hunden inte skulle ha blivit biten.

russin
0

Ormarna har varit vakna ett bra tag här.

Du lär märka inom en halvtimma - max en timma om hunden blivit biten. Det går rätt fort. En bekants labrador blev biten i nosen förra våren och dom hanns inte ens hem (ca 300 meter) innan hunden började bli dålig.

Så har inte din hund reagerat än, så är den troligtvis inte biten utan reagerade troligtvis mer på ormen i sig. Vissa hundar reagerar instinktivt på orm.

CelsiusT
1

#9 Bra att jag skrev ett inlägg här direkt så jag har koll på när det hände ;P Har ju gått en timma nu.

Han är ju väldigt lugn inne till vardags också och ligger mest och vilar inne. Nu tycker jag dock att han går runt med huvudet lågt och svansen mellan benen vilket inte är normalt för honom. Han ser lite rädd ut. Men med tanke på hur han reagerade när ormen fräste åt honom så tror jag bara att han är lite chockad och tyckte att det var extremt obehagligt. Men jag ska fortsätta hålla koll på honom.

Misarn
0

Vi såg också en huggorm idag, fy usch säger jag bara!

[Ellenme]
0

#10 Sägs att det tar ca 48 timmar för en hund att glömma hemska upplevelser.. läste det nyligen men minns inte vart och vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Men OM det stämmer så ja, då kanske han bara är lite chockad och skakad?

Alex
0

Min gissning är ju att hunden bör ha skrikit till om den blivit biten, men det är ju alltid bra att hålla extra koll ändå. Min förra hund reagerade instinktivt på huggorm en gång, när den var under altanen. Då var altangolvet nån meter över marknivå, där ormen låg och väste, men hunden vågade ändå inte gå ut på altanen när den låg där. Han hade inga tidigare ormerfarenheter heller, så det var på ren instinkt, så att de reagerar är inget konstigt. Se det snarare positivt att du har en hund som inte ser ormar som potentiella leksaker. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Aristarcos
0

Min förra hund blev biten i nosen, ojj vad det svullnade upp fort, ganska snart så började han dräggla, så den gången åkte vi till vetten kvickt för behandling och han blev bra igen men det tog tid. Svärisarnas ena Tax blev biten som unghund i benet, giftet blev injencerat direkt i blodet, trots behandling så gick det inte vägen, det värsta jag någonsin sett…vill inte skriva detaljer, om någon är intresserad får ni pm:a mig.

Aristarcos
0

Ps tror inte vovven blev biten då den inte skrek till, det gör ont att bli biten..

russin
0

Njae, jag har aldrig hört någon skrika när den blir huggormsbiten.

CelsiusT
0

Har varit med när kompisens hund blev ormbiten när vi var ute och gick och den skrek inte. Är nog väldigt olika både hur bettet tar och vad det är för typ av hund. Min hund brukar inte skrika särskilt mycket av smärta, däremot av rädsla. Men så som han betedde sig så hade han mycket väl kunnat blivit biten.

Jag var mest orolig för att han stod och slickade sig så om nosen efteråt i kombination med rädslan. Som om han hade ont. Men det försvann ju sen och han har inte svullnat upp och han är mycket piggare nu idag igen. Så det var bara en obehaglig upplevelse han reagerade på.

[[Boris Sager]]
0

Vilken tur ni hade!🙂

russin
0

För några år sedan, när jag fortfarande hade kvar min gamla shar-pei (och min ena heeler var valp) så hittade vi nyligen ömsat ormskinn på ön vi besökte. Shar-peien vägrade att gå i närheten av skinnet och backade helt undan när vi bar fram det. Hon kände på sig att sådana varelser ska man hålla sig undan.

Heelern reagerar med skall och cirkulerar om vi möter orm (hon har bara mött snok än så länge) och då hon annars är en hund so gladeligen skulle kasta sig över ett litet rörligt djur så verkar det även där finnas en inbyggd spärr att detta ska man akta sig för. Dock är det ju värst om dom inte upptäcker en orm, utan kliver rätt på.

Aristarcos
0

Min hund trodde nog att ormen var en pinne :/ eller så skulle han väl bara nosa och kolla vad det var för något, han var normalt aldrig någonsin intresserad av något vilt, vallhund som han var..