Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 599 ggr
emelieodell
0

Ensamträning?!

Jag behöver tips och råd!
Jag har en blandras tik på 9månader (Jack russel/ Dansk Svensk gårdhund) Som vi tränat ensamträning med från första dagen vi fick hem henne (8 veckor) och hon har alltid skött sig exemplariskt, en söndertuggad matlåda bara som råkade ligga så hon fick tag på den. Hon har fått vara i ett begränsat utrymme (hallen) för att få mindre yta att ha koll på och vi har gått väldigt sakta framåt.
Allt gick jättebra till för nån vecka sen då hon helt plötsligt började yla och skäll som en tok när jag stängde ytterdörren.
Åkte iväg som vanligt för att hämta sambon (ca. 30min) När vi kom hem hade hon bitit sönder vägguttaget :O! Nu vågar jag inte lämna henne längre, tur har vi att hon ens lever idag…
I bilen är det inga problem där ligger hon bara och sover, kan lämna henne 2-3 timmar i bilen utan problem men nu börjar det bli för varmt att lämna henne i bilen och jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga?!
De fösta dagarna efter händelsen med vägguttaget så kunde jag knappt stänga duschdraperiet utan att hon blev väldigt orolig. Hon var som en svans på mig.
Funderar på om det kan ha något med första löpet att göra då det kom i samband med detta?
Sedan var hon också konvalescent just då (Smärtlindring och Inflammationshämmande) så hon fick inte lika mycket motion som hon brukar.

russin
0

Har hon löpt ännu ? Inte helt ovanligt att löptikar (eller tiden runt löptiden) får mer separationsångest.

emelieodell
0

Som sagt så kom löpet strax efter denna händelse.
Är de då bara att börja om från början igen? Har inte lämnat henne ensam en sekund ens, är rädd hon biter i något olämpligt igen :-/

russin
0

Det brukar lugna ner sig när löpet är över. Har haft en hund som var världens lugnaste hemma i vanliga fall, men just under löpen var hon svår. Hennes ena dotter var precis lika.