Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1230 ggr
Cireea
0

Hund protesterar?

Hej! 

För ett par dagar sedan skaffade vi katt och vår hund gör en klar protestering mot nya familjemedlemmen. Han äter knappt och ett flertal gånger har jag hittat honom bakom skrivbordet i sovrummet eller under någon stol där han gömmer sig. 

Någon som vet vad jag kan göra? Kommer det här gå över?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Vovisch nr2
0

Är han kanske svartsjuk? :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Cireea
0

Vi ger honom mycket extra egen tid men det är som att den tiden försvinner helt så fort vi gör något annat.. 

Ligger jag och gosar med Kalle (hunden) i sängen och så ser han Se7en (katten) komma in i rummet så drar han sig undan utan att jag ens gett katten någon som helst uppmärksamhet. 

Vet inte hur vi ska lösa det för jag kan ju inte strunta i allt och sitta med hunden 24/7 😕

Ambrose
0

Hur gjorde ni när ni först presenterade hunden och katten för varandra? Hade de vana av andra hundar/katter sedan innan?

Det är viktigt att man inte bara släpper ihop två okända djur med varandra, utan jobbar med dem och ser till att de inte är rädda eller agressiva mot varandra.

Du kan eventuellt behöva börja om, håll katten i ett rum och hunden i rummet brevid, med ett kompostgaller eller liknande mellan dem, där din hund kan vänja sig vid att se katten utan att behöva vara rädd för att den ska komma för nära.

Om du har någon att ta hjälp av så kan du börja med avslappningsövningar för både hunden och katten. Någon gosar med katten och du gosar med och stöttar din hund. Se bara till att ni börjar så långt ifrån varandra att de båda är lugna, och därefter kan ni flytta lite närmare dag för dag.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Cireea
0

Hunden är van med katt sedan tidigare då mina föräldrar hade katter och då funkade det.. 

Den här katten är ju då lite framåt och vill helst vara upp i hunden hela tiden. 

Första dagen gick det bra, dom var nyfikna på varandra och dom liksom brydde sig inte om varandra. Nu är det värre eftersom hunden vägrar gå där katten är. Däremot funkade det att hunden sov under täcket medan katten låg ovanpå. Då var det inga problem förrän hunden insåg att katten låg där. 

Katten kan ju hoppa över kompostgallret..?

Ambrose
0

Du kan enkelt bygga en sådan här http://www.kattstatus.se/sida21.html 

Vill duinte spika i dörrkarmen så kan du fästa gallret i en duschdrapperistång som man kilar in på.. högkant? I dörröppningen.

Hade en sådan när jag skaffade en ny katt, och det fungerade utmärkt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se