Matrester?
Vad kan man, och vad bör man inte ge hundar i form av matrester?
Har en schäfervalp på 9½ vecka, en riktigt glups kille. Det blir ganska ofta smårester över från "människornas" middag i den här familjen, så jag tänkte kolla lite vad kan bör och inte bör ge hunden.
Du bör inte ge :
Senap
Salt (för mycket)
Lök
Vitlök
Choklad
Vindruvor
Russin
Curry (starkt för magen)
Någon annan får fylla på om det fattas något, jag har inte riktigt vaknat än 😇
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Om jag tänker på vad vi ofta äter.. Vad av det här funkar?
Kokt potatis
Pasta
Kött (stekt el. grillat, marinerat)
Stekta/friterade köttbullar
Falukorv
Panerad mat
Friterade strips
#2 eftersom det är mycket kolhydrater och mycket fett/friterat skulle jag se upp.
Beroende på hur känslig mage hon har kan du ge lite kokt potatis eller liiite pasta. Man får vänja magen långsamt på små valpar då dom är känsliga.
Kryddor och sånt skulle jag inte ge en valp.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Har du kryddad mat t.ex kött, skölj det, så brukar jag göra ifall min hund ska få något, så slipper dom all krydda :)
#2 Inget av det som du räknade upp är giftigt men som andra har skrivit så passa dig så din hund inte blir dålig i magen. Vissa hundar klarar det fint medan andra kan vara lite mer känsliga.
Dock om det är marinad på köttet så skölj av det mesta i vatten för det kan ställa till magen på de flesta hundarna :)
Codeavalone.blogg.se
Okej, tack! =)
Ge inte hunden för mycket mjölmat. Undvik potatis och pasta, även om det går bra i små mängder. Försök att inte ge bröd, bullar och liknande. Ris går däremot bra. Kött, korv, ägg, fisk och sådant går bra men se upp så att ni inte har kryddat det för mycket.
Tänk på att om du ger matrester, så ska det endast vara lite lite för annars blir kalciumhalten alldeles för låg. Så vräk inte på av vår mat om du inte planerar att ge tillskott. Framförallt till en valp av storvuxen ras är det viktigt att inte rubba balansen kalcium/fosfor för mycket.
Av dom matgrejer du räknade upp, så skulle jag endast ge en smakbit när jag ätit klart - för inget är speciellt vettigt för en hund (mycket fet och vegetabilisk olja, mycket kryddor, mycket mjölmat osv).
Jag brukar istället ge köttputs till mina - rått eller ibland kokt, men inte allt för fett.