Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1441 ggr
Snuttan2
0

valp-mat fråga

Hämtade våran 9, nästan 10veckors valp, en Chihuahua igår å har liten fundering om maten. Han får mat efter uppfödarens order (Royal Canin puppy-nått) och vi blöter upp den, men han vill inte äta den blöt, lätt blöt bara ett par minuter kan han tänka sig att äta och torr, men inte blött enligt förpackningen eller uppfödarens order.

Och han har inte så ordentligt med tänder ännu precis…

Borde vi ge honom det han vill ha eller blöta upp den och vänta ut honom med maten eller något..?

AnneN
0

Vad menar du med inte så ordentligt med tänder? En valp i den åldern bör iaf ha så pass mkt tänder att den klarar att tugga, så om h*n hellre äter det torrt eller bara lite blött så ge den det då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Ja tänder borde han ha?
Vi gav aldrig vår valp uppblött eftersom han kräkte då.
Så ge ni torrt om det går.

Snuttan2
0

Jag jmf ordentligt med tänder med vuxen hund tror jag. Bild på hur mkt tänder han har.

Jag tycker mest det ser ut som om han har typ 4-6 tänder eller nått, är det värkligen nog för att tugga maten? Känns som om det är risk att han sväljer bitarna hela bara i stort sett?

Han har fått mkt lätt blött de senaste måltiderna, annars äter han ju knappt alls.

AnneN
0

Tycker det ser uta att vara aldeles tillräckligt med tänder för att tugga

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Ja de räcker.

Malin-A
0

håller med dom andra, ge han torrt om han vill ha d, tuggandet kommer gå fint =)

Snuttan2
0

Nu fick han till em målet nästan torrt igen å jag tycker det ser ut som om han har lite problem med det, han låter liksom en del och gör rätt mkt jester…

Är vår första valp så vi oroar oss kanske över allting för mkt?

lena1
0

tycker nog att du ska lyssna på uppfödaren i detta fallet, för är det så att den är van vid uppblött så äter den tids nog ändå, och som sagt han har ju inte varit hemma så länge heller,ta en upplött kula i handen annars och ge så kommer han säkert igång och äter.

Det finns dom som aldrig ger torrt eftersom det blir en havregryns effekt i magen av det, alltså kulorna sväller med magens innehåll, och det tror inte jag är bra för en liten vappis mage i alla fall ;-).

Karmatarerskanise
0

Det kvittar ju om de sväller i magen eller utanför, blir lika mycket/stort ändå.

Testa du blötlagd, funkar inte det kan du ge torr. Vår hund fick alldrig blötlagd och han hade inga som helst problem. HAn kräkte dock då han nån gång fick blötlagd.

Snuttan2
0

Fast sväller det I magen så kan djuret/människan proppa i sig för mkt som sedan sväller och faktiskt är direkt skadligt…

Men eftersom detta är torrfoder som är gjort för att kunna ätas både torrt och våt så gissar jag på att det med flit är gjort för att svälla så minimalt lite som möjligt, tillverkarna borde vara smarta nog för det…

Karmatarerskanise
0

Alltså, mängden mat är den samma. Ska hunden ha en deciliter mat, sväller det lika mycket med vatten som i magen. Så den får inte i sig för mycket?

Man ger ju inte mer än den ska ha, alltså är det inte skadligt.

Tina-A
0

Varför pratar du inte bara med uppfödaren och hör var han/hon säger om detta? Vill valpen inte äta det blött så kan du nog ge det halvblött som du gjorde. Prata med uppfödaren.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
0

Uppblött är ju skonsamare. När vi hade GD gav vi alltid uppblött eftersom de är känsliga för magomvridning..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

Tack eros, det var det jag tänkte också.