Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 476 ggr
[Trollbjörken]
0

Fråga ang. VoH

Har börjat ge min nakentjej VoH igen. Vi gav det till henne för nått år sen, men fick börja med torrfoder igen då hon blev så förstoppad. Men hon sätter väldigt lätt i halsen, och jag tycker det är så tråkigt att ge torrfoder så vi tänkte ge VoH en chans till efter ett tips om att hundar som lätt blir förstoppade kan äta den sorten med ris i. Det jag undrar på är om de får i sig allt de behöver från den eftersom det enda som finns i är Färsk kyckling, nötvom och ris + vitaminer, eller bör jag ge nån annan form av kött ibland? Ska försöka fixa hem lite råa ben då hon har rätt dåligt med tänder och behöver få tugga på nått någon gång i veckan. Ska även köpa hem laxolja.

Behövs nått mer som tilläggsfoder i köttväg, eller räcker detta?

[Forest]
0

Jag ger nu mera färskfoder + torrfoder. Vi har länge gett dom bara färskfoder + mellanmål av någon typ av rå mat. Våra har ständigt vart jätte hårda i magen trots att jag gav fiskolja+lite att jag blanda ut maten med vatten. Efter återigen tagit in torrfoder så är inte bajset hårt. Men mitt tips är till dig blanda maten med lite vatten och ge ett par gånger i veckan rött kött byt ut ett mål och ge en köttbit kanske även med ben.

[Trollbjörken]
0

Tack för tipset!

Om hon blir hård i magen igen så får vi byta ut ett mål mat mot torrisar igen, just nu kör vi VoH på morgonen, och torrfoder på kvällen och hon är än så länge bra i magen

reverse
0

Det finns lite olika tips för hundar som blir för hårda av enbart VoH. Jag brukar ge 100 gram rött kött per 400 gram VoH, ungefär, vilket gör avföringen perfekt här. Plus att det är bra med variationen. Kan vara nöt, lamm, kalv, vilt.

//Lina

Fenix_Chicci
0

Blanda ut fodret med lite rött kött och lever, så mycket som behövs för att avföringen ska vara bra. Räkna på ca 5% lever av den mängd kött du tillsätter.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[TeamGolden]
0

Har själv försökt av och till att köra med Voh korvar men tycker det är såå krångligt. 
Det är svårt att få tag i, för stora korvar för den sortens hund jag har, obehändiga att skära upp osv. 

Jag minns inte vilken typ av Voh jag testat, men jag provade även deras burgare, alltså lite lättare färskfoder att ha att göra med vilket underlättade sjukt mycket tycker jag. 

Voh färskfoder korvar och burgare har samma innehåll :)