Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 659 ggr
denizecarmen
0

Kastrera(sterilisera) tik?

Hej!
Vad har ni för erfarenheter av kastrerade tikar? (stora hundraser)
Min förra tik (rottweiler mix) blev vääldigt lat efter kastreringen… och gick upp lite i vikt också.  Är det väldigt vanligt eller reagerar alla olika eller inte alls? 

Tex. De här aktiva stora hundraserna? Hur blir de efter kastrering? 

Jag kommer att kastrera Lucy (cane corso) direkt när hon har åldern inne, eftersom vi bor i Turkiet och ja, här är många gatuhundar.. Inte bra att ha en löpande tik gående på gatan.. 

Vad har ni för erfarenheter? 😃

russin
0

En så pass stor hundras skulle jag inte vilja kastrera förrän den är färdigväxt, men det är jag det. Risken är annars att få en gänglig hund med dålig muskulatur (könshormoner är väldigt viktiga för tillväxten).

Jag har bara låtit kastrera en tik (en shar-pei) men det var vid 5,5 års ålder och hon fortsatte vara sitt vanliga jag resten av llivet - alltså lugn och sansad🙂

AnneN
0

Min förra labrador kastrerades i vuxen ålder (5-6år), hon fortsatte vara samma pigga och glada hund som innan, men jag fick minska fodermängden lite eftersom hon fick lättare att gå upp i vikt + att hon fick tjockare päls.

Håller med #1 om att jag skulle ha väntat tills hunden vuxit färdigt eftersom hormonerna påverkar växandet en hel del.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!