Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2128 ggr
[FridaGenborg]
5

Halsband

Vad använder ni för halsband på er hund och av vilken anledning har ni valt det halsbandet? 🙂

Sugar Mist
1

Använder ett halvstryp gjort av nylon och kedja i halvstrypsdelen som han fick ärva från min förra aussie som han fick ärva ifrån någon av sin släkt, haha. Anledningen är för att det fanns hemma och var tillräckligt stort/litet för honom, haha!

-

Turast
1

Jag har ett halvstryp i läder, jättefint! Jag har halvstryp då jag har en collie med väääldigt tjock hals och väääldigt smalt huvud 😉 så ihopdraget är det kanske 1-1.5 cm mindre än hans halsmått så han inte ska kunna åla ur det (ibland får han fnatt och börjar leka som en idiot och skulle jag haft vanligt så hade det åkt av) 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Melissa V
1

De få gånger vi har halsband så är det ett tjockt läder (5cm) Ska jag slänga sopor så trär jag på halvstryp bara för de är enkelt att ta av och på, mer som säkerhet ifall vi springer på någon. Annars alltid sele 99,9 av alla gånger

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[FridaGenborg]
0

Det är perfekt när dom kan ärva! 😉

#2 & #3 

Okej! :)

Själv är jag på jakt efter ett nytt, därav frågan. Jag använder ganska ofta sele också, men ibland halsband. Just nu har jag ett nylonhalsband med knäppe men han börjar växa ur det och jag vill inte ha ett nytt med knäppe eftersom det blir så bångstyrigt att få på det med all päls han har.. Jag har varit flera gånger och kollat på nytt halsband men kan aldrig bestämma mig för vilket jag vill ha, så jag är lite vilsen 😉

Sofie-Marie
0

Ett lila tyghalsband från trixie, enbart dekorativt och för att hålla ID-brickan ^^ !

Mapel
1

Vi har också alltid sele på, men när vi går ut och kvällskissar och morgonkissar på gården har han ett halvstryp(helt utan strypeffekt) gjort i paracord som sambons syster har gjort. Det är lila svart med insydda pärlor, och med halvstryp utan kedja då vi inte vill att det fastnar i pälsen. Praktiskt med halvstryp för att det är enkelt att ta på och det är ju just bara då som vi använder det, när vi ska ut snabbt :) 

Det är verkligen skitsnyggt, dock syns det ju inte alls då han har för mkt päls 😂

Sugar Mist
1

#4 Ja, absolut. Det ända Flynn har fått som är nytt är en scarf och ett reflextäcke, haha. Jag väntar med att köpa halsband och selar så jag kan köpa riktigt fina när han har växt klart, så långe för han ärva min förra aussies saker, haha.

-

Lon@
0

Båda hundarna har halvstryp från MR-koppel. Snygga, hållbara och lätta att ta av och på. Nikka har dock mest retrieverkoppel när hon är kopplad, hon är mestadels lös.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hiro
2

Jag har många olika för de är snygga xD

minbebis
0

Använder ett blott halvstryp som hon haft sen 8 veckor :) Anledningen var väl att mammas har likadan, den är billig. Vissa är galna i fina koppel och halsband, jag lägger pengar annanstans :)

Belimas
1

Min har ett gammal vanligt läderhalsband med spänne, jag hade det för många år sedan på min dåvarande leonberger valp men det passar utmärkt till min lilla tibbetös nu efter att jag har klippt av en bit och gjort lite fler hål 🙂

tjoopa
0

Vi har ett grönt (björk) Hurtta halvstryp och ett i svart (älg?)skinn med silvrigt mönster på dekorbandet. Ingen av dem sliter på pälsen då vi har långhårig havanais. Och dem är ursnygga 😍 Älskar halsband, skulle lätt kunna köpa fler. Men jag får vänta tills vi har fler hundar 😉

Agda
0

Rogz, gillar att det är starkt vid spännet plus att det har lås på spännet, har flera sådana.

Har även ett neonrosa Hurtta halsband, det gillar jag för att det är brett och syns bra på min gråhund. Dock är jag rädd om det så vi använder det inte så ofta.

Hundjägarn94
0

Jag har en strypkedja på Ville men har spärrat den så att han inte kan strypas av den, utan den dras bara åt så att den precis når runt hans hals. Har den för att den hänger löst när han inte drar, och oftast drar han inte alls. Om han någon gång drar försöker han ofta krypa bakåt och då är det bra med kedjan eftersom han inte kan smita. Har ett brett läderhalsband när han spårar som är 5 cm brett. Han spårar i halsband för att det ska vara enklare att släppa loss honom under eftersök så att han kan ställa djuret utan att behöva oroa sig för att han ska fastna i någonting med selen. Ibland har jag det breda spårhalsbandet på honom när han följer med in till stan, för då drar han efter andra hundar och sådant så då känns det bra att han har ett lite bredare halsband så att han inte skadar sig.

Fenix_Chicci
1

Använder inte halsband öht, alltid sele.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Misarn
1

Vi har Hurtta halvstryp (lifeguard neonrosa och neongul) åt våra tjejer, behöver ha stryp då dom annars lätt glider ur ett vanligt halsband, likaså rycker inte Hurttas halsband av päls så dom blir kala vilket också är ett stort plus. Tycker det är lätt att trä på och ta av och det är en utav dom få tillverkarna som faktiskt tillverkar stora halsband passande våra tjejer som har snygga färger:-)

Ellensandahl
0

Har en sele :) från dogman

Bjallstal
0

Använder icke sele. Har ett rundsytt halvstryp i läder till min kines. Kan knappt kallas halvstryp då det är snäppet för stort, men han behöver inte mindre.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[FridaGenborg]
0

Även jag har övergått helt och hållet till sele, hurttas D-sele är den han gillar bäst så därför använder vi den 🙂

På mina förra hundar (schäfrar), hade jag alltid retrieverkoppel eller halsband (kedja) och skulle aldrig kunna tänka mig att ha sele på dom. Nu har jag helt vänt om, jag kommer nog inte köpa ett halsband till min kille och inte till framtida hundar heller.

Ronja&Ila
0

Har för många olika halsband …. Men använder mest halsbanden från Woff- mjuka halvstryp som känns lite mer personliga :)

Em_
0

Hurtas halvstryp, stort så att det inte stryper. Det är brett och lätt att ta av och på.

[Lillmatten]
0

Ett halvstryp i läder. :)

zickan
0

Kan inte köra på vanligt halsband. Både hundarna har bredare hals än huvud. Så det är halvstryp som gäller. Äldre kör jag vanligt rundhalsband till i läder när det är mest han och jag som är på en promenad eller om vi är på hundkurs där jag inte vill ha sele. 

Annars har fastnat rejält för dessa. http://www.grizzlyzoo.se/hundhalsband-ovriga-Rukka/form-polar-halsband-nylon-svart/
Billiga och breda. Tycker breda halsband ger bättre stöd och fått för mig att det borde va skönare. Kör nästan bara dessa till mina två nu. Älskar det extra "handtaget" på halsbandet. Välanvänt när man vill få bättre tag på hunden vid koppelträning med mötande. Eller träning när man är lite närmare hunden och kopplet mest är i vägen. 
Kör även halvstryp som jag sytt själv eller köpt. Vanligt halvstryp fast med insidan av fleace.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.