Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4048 ggr
Lexie82
0

Rengöra läderkoppel?

Igår fick jag ett läderkoppel av mamma som hon letade fram ur förrådet. Det tillhörde en hund vi hade för många år sedan, och luktar inte så jäkla gott.. Kanske inte så förvånande med ett hundkoppel som luktar hund, men det här luktar blöt hund. Gammal blöt hund..

Så jag behöver tips på vad jag kan göra för att tvätta kopplet! Gärna utan massa dyra medel. Finns det något sätt att rengöra läderkoppel med saker man kan ha hemma?

CelsiusT
1

Yes diskmedel och ljummet vatten är det bästa att rengöra läder med! Det skadar minst och gör det mest rent. Sen bör du dock återfetta det efteråt. Helst då med någon form av läderfett. Om du inte är rädd om kopplet så kanske det funkar att återfetta med vanlig matolja om du inte har tillgång till läderfett, det är egentligen inte så bra och inget jag hade haft på något dyrt/fint, men ett gammalt koppel som man inte vill lägga pengar på så funkar det säkert.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
2

Det finns även billiga läderfett att köpa i vanliga butiker som är till skor funkar fint fint :)

taylor__lambert
0

Håller med #1 :) Yes och någon läderfett

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tlover
0

Min man säger att du kan köpa en lädertvål för 15-20:- på granngården.

Den håller en livstid och du både tvättar lädret och återfettar samtidigt (ev om det blir för torrt kan du använda neets foot oil el lädersmorning men det är om du vill ha kopplet i 50+ år).

Instruktionerna av hur du gör står på förpackningen.

l'm back

Lexie82
0

Tack för tipsen!

#4 Jag får åka upp till granngården och kika då =)

tlover
0

#5 Min man arbetar med läderhantverk och tvättar läder ganska ofta och hans första tvål ser man knappt att den är använd så jag vet att den är riktigt dryg så den blir ju riktigt billig.

l'm back

Lexie82
0

#5 Försöker hitta på hemsidan.. Vet han vad den heter?

tlover
0

#7 "Skinn och Lädertvål" från Ekol AB

l'm back

CelsiusT
2

#4 Negativt med det är att en lädertvål stänger in samtidigt som man försöker få bort smutsen, vilket gör att smutsen inte försvinner tillräckligt. Dvs det blir inte rent. Och det blir inte heller tillräckligt återfettat. Rengöringsmedel ska lösa upp fettet, fettet ska stänga lädrets porer så det inte kommer in smuts (och då heller inte ut, så det ska vara rent först).

Min far är sadelmakare och jobbar alltså med läder både till hästar och annat läder. Skulle aldrig använda lädertvål.

tlover
1

#9 vi använder då lädertvål på våra kängor (som vi har på i lagårn bland annat) och dom blir då ren så jag kan inte riktigt förstå vad du menar med att det inte blir rent.

Yes återfuktar inte på något sätt (yes är ju fettlösande) men lädertvål återfuktar faktiskt lite. Ska man använda yes så måste man absolut använda en återfettning annars blir det torröta i lädret.

Sen skrev jag också att vill man det ska hålla väldigt länge så smörjer man in det med neat foots oil el lanolin (vegetabiliskt fett lierar sig dåligt med läder).

l'm back

CelsiusT
0

#10 Även om ytlig smuts försvinner så blir inte porerna rengjorda, det kan fortfarande ligga kvar rester som ligger och nöter på lädret utan att du ser det. Som sagt, när man rengör vill man öppna porerna och när man återfettar vill man stänga porerna. En lädertvål som gör både ock jobbar mot sig själv i båda delar. Inget blir riktigt ordentligt gjort, varken rengöringen eller återfettningen.

Man vill inte återfukta(?) när man gör rent. Man vill ha öppnat upp porerna, få bort fettet som sluter inne smutsen. Få det ordentligt rent. Yes är superbra på att göra rent. Självklart måste man återfetta efteråt (precis som jag skrev i #1). Men först vill man ha det ordentligt rent, då vill man öppna porerna så smutsen kommer ut, där är yes jättebra. Sen efteråt vill man återförsluta porerna så att inte ny smuts kommer in och då lägger man på fett.

Håller helt med om neat foot oil är det bästa att återfetta med. Men jag förstod det på TS som om h*n ville ha något billigt som man har hemma. Och då funkar faktiskt vegetabilisk olja även om det egentligen är skit att ha på läder. Men ett gammalt koppel som inte är värt att lägga pengar på och om man vill ha något billigt man har hemma så.. Men som jag skrev så ska man ju såklart helst ha läderfett.

Gullan_J
0

Som hästtjej har man ju en hel del lädersmörjor. Jag har sån där tvål man köper billigt på granngården. Jag har också olika riktiga läderkrämer. Jag skulle tro att granngården har billiga sånna också. När jag rengör lädret (både koppel och sadlar) så tar jag först en fuktig trasa med riktigt varmt vatten och gnuggar lädret med. Då tar man bort det ytligaste smutsen + öppnar upp lädret så att det blir påtagligt. Sen tvättar jag med tvålen två gånger för att verkligen få bort all skit och ifall det blir skum kvar så tar jag bort den med en handduk. Sist så smörjer jag in lädret med den mjukgörande och återfuktande krämen. Om lädret är riktigt torrt så smörjer jag in det flera ggr. Låt det ligga några timmar och suga in krämen och efter ca 5 h (efter att jag smörjt in med krämen) så avslutar jag allt med att ta en fuktig trasa med kallvatten och torkar av, då sluter sig lädret igen och tar inte in smuts.

-Bättre ökänd än okänd

[Forest]
0

8 den tvålen har jag alltid kört med till hästarnas utrusning har alltid torkat av innan med ljummen blöt trasa som 12 beskriver sakerna har vart rena o fina, dessutom går det inte åt så mycket fett. Har vi haft något som vart lite hårt och torrt som tappad lädergrimma så den fått ett läderolja bad över natten.

Lexie82
0

Jag har varit upp till granngården och köpt lädertvålen, och där gick mina sista pengar innan löning så behöver jag nåt annat får det bli nåt jag har hemma =P

Om jag sammanfattar era råd här så tänker jag mig att jag kanske kan göra rent med YES först och sen med lädertvålen? Skulle väl kanske behövt återfetta med något, men jag har inte en krona kvar nu innan löning. Kan man använda olivolja eller rapsolja?

CelsiusT
0

#14 Ja jag skulle definitivt rengöra med yes före, för att få det ordentligt rent. Speciellt om det är lukt du vill bli av med. Sån lädertvål kan man ju eventuellt använda som "mellanrengöring", tex om man gjort rent och smörjt och använt och det blivit lite skitigt igen så kan man ta den tvålen innan nästa stora rengöring/återfettning. Men inte som enda tvål på gamla skitiga läderprodukter.

Men ett alternativ kan vara yes först, lädertvålen sen och behövs det mer fett vilket jag tror så kan du ju köra på lite rapsolja eller vad för olja du har hemma. Men till nästa gång så är det smartare att köpa riktigt läderfett.

taylor__lambert
0

Borde inte vaselin funka som återfettande medel?

tlover
0

#16 när min man började med läder och läste på bland annat på hur man återfettar läder så fick han veta att man endast ska använda animaliska fetter. Exakt varför vet han inte men alla rekommenderar det så jag skulle inte använda vaselin iallafall.

l'm back

taylor__lambert
0

#17 fast det står "Ursprungligen användes petroleumgelé för inoljning av läder och även som hårpomada. Det har också använts för behandling av nariga händer och läppar, fotsvamp och näsblod. Petroleumgelé absorberas inte av huden, utan blir istället som ett skyddande lager som gör så att hudens egen fukt inte förångas." på http://sv.wikipedia.org/wiki/Vaselin så man KAN använda det men kanske inte är det bästa, men vaselin är ju alltid något man har hemma, kan ju vara en bra tillfällig lösning :)

CelsiusT
0

#16 Nej, vasselin är inte bra. Det förstör lädret, då är faktiskt vanlig rapsolja bra mycket bättre. Även om det också förstör lädret i längden (därför jag skrev att man kan ha det om man inte är rädd om lädret - och som i TS fall inte ville köpa något utan ta vad man har hemma).

Men egentligen ska man bara ha animaliskt fett på läder. Men tyvärr är det få läderfetter som bara innehåller animaliskt fett.