Löptik
Maya slutade blöda igår på morgonen. När kan hon börja leka med sin bästa kompis igen (som är en hane)? :)
golf.ifokus.se
Hur länge har hon löpt?
Mvh Linn
Om hon slutat blöda så har hon nu kommit till det skede i löpningen då hon är klar för parning. Parningsskedet varar ca 10-14 dagar. Inte förrän då är det riskfritt att hon träffar hanhundar. För en tid sedan har jag skrivit en utförlig beskrivning av tikens löpning här på I FOKUS. Om du vill kan jag försöka leta rätt på den. Jag har haft uppfödning av dvärghundar under 20 år. Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Dom sluter blöda även vid höglöp så min fråga är samma som 1
Läs gärna på CHIHUAHUA tråden Tikens löp, #7 Aa
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Räkna med att en tik oftast löper runt 20-25 dagar och "uppehåll" i blödandet (eller det är egentligen mycket ljust blod) vid höglöpet som av en del kan misstolkas för att löpet är slut. När höglöpet är över, så blir blodet mörkt i färgen igen och dom blöder ett antal dagar till.

Hon började blöda för 19 dagar sedan :)
golf.ifokus.se
Då är nog löpet på väg över - förhoppningsvis. Jag har haft flera tikar med höglöp runt 18-19:e dagen 😉 Så för att vara säker, så håll henne väck några dagar till när det gäller lös med hane. Luktar hon fortfarande löptik kan vissa hanar vara nog så jobbiga.

De var på valpkurs igår och då verkade han inte mer intresserad än vanligt dock.
golf.ifokus.se
Då är det nog över 🙂