Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2511 ggr
snestreck
0

Valpen åt choklad

Hade nybakade snickerskakor på spisen och jag gick iväg ca 3 minuter och när jag kom in igen så stod hon på spisen (hon hade hoppat upp via en stol) och åt snickerskakorna, det är inte jättemycket choklad på dom men vet inte exakt hur mycket hon fick i sig!

Vad ska jag göra? Bör jag åka till veterinären??

VildaVittra
3

Hur mycket kakao är det i chokladen och vad väger valpen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

baloo4
0

Ring jouröppen veterinärklinik och fråga !

Bättre att fråga en gång för mkt.

Sen är ju såklart frågan hur mkt choklad hunden fått i sig förhållandevis till sin storlek.

Mlyy
1

Tror inte att det är någon fara då du säger att det inte är jättemycket choklad. Sedan är det ju såklart olika från hund till hund, vissa kan ha stulit en hel marabou chokladkaka utan att ha blivit dålig. Jag hade inte oroat mig, men om DU känner dig orolig så ring vet. och fråga. :)

Sjöstjärna
2

Är det mjölkchoklad eller riktigt mörk choklad eller ren kakao i godiset? Hur mycket åt hon och hur stor är hon?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

snestreck
0

Det var vanlig mjölkchoklad fast med krossade mandlar och  jordgubbsgrädde i, hon är bara 3 månader och fortfarande väldigt liten, hon är ganska knubbig och väger ca 8-9 kg, hon reagerade lite konstigt, gick runt i rummet och sen gick hon och la sig under sängen, jag bor i finland i en liten osvensktalande by och försöker hitta numret till jour nu :(

KickiG
0

#5 Var i Finland bor du?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

snestreck
0

#5 idensalmi

KickiG
1

Det är hit du ska ringa tror jag. Men vet inte om du hör till västra eller östra. http://www.ylasavonsote.fi/index.asp?tz=-3&link=5020.5

snestreck
0

#8 tack så mycket, tror det är rätt. Borde jag avvakta? Är det normalt att hon sover efteråt? Om hon är i fara just nu hur märker jag det? Spyr hon?

KickiG
0

Jag tycker du skall ringa. Det är frågan om en liten valp, och choklad kan potentiellt vara farligt. Som de tidigare sagts här i tråden beror det på hur mycket och hur mörk den är, men jag skulle ringa för säkerhets skull.

snestreck
0

#10 jag ringde dom, dom bad mig lyfta upp henne och trycka henne på magen för att se hur hon reagerade samt känna om nosen var varm/kall, sen sa dom att om hon börjar yra omkring skulle jag åka in med henne men att jag skulle avvakta och kolla till henne under natten, hon verkar inte ha tagit så mycket skada med tanke på att hon är uppe och äter mitt hår som vanligt. Dock var det inte så bra veterinär, hjälpen var ju kass och dom frågade bara 2 saker, borde jag oroa mig ändå? :(

VildaVittra
3

#11 "Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad. Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund."

Din hund kan alltså äta nära på 100 gram mjölkchoklad innan den blir förgiftad.

http://www.giftinformationscentralen.se/article.asp?CategoryID=7125

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
1

11, det är mjölkchoklad och det är väl ingen kakao i den?  Nja jag tror inte du behöver oroa dig så mycket men ha koll på henne. Här åt ena hunden ljus choklad med men det ända som hände var att hon vart gasig i magen sen bajsa hon lite lösare dagen efter.

snestreck
0

#12 på hela snickerskakan så hade jag 400 g choklad, motsvarande 2 st maraboukakor, det blev ca 30 snickerskakor, alltså kan det inte vara så mycket hon fick i sig, låg kanske 5-6 st på fatet och det är iallafall 3 st kvar

snestreck
0

Fick tips av en vän att trycka in senap i munnen på henne så hon spyr men nej det funkade inte alls

VildaVittra
0

#14 Räknade ut att hon ska ätit 6 bitar för att bli förgiftad om hon väger 8 kg.

#15 Det ska isåfall vara stark senap, typ dijon om det sa fungera.

vallhund
5

#15 man skall överlåta kräkning till veterinär, i värsta fall förgiftar man hunden ännu mera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[[Boris Sager]]
2

Jag anser att ju förr man påbörjar kräkning desto bättre, salt är en bra metod. Vitsen är att få upp det giftiga ämnet innan det passerat magsäcken. Om man inte är hypersnabbt iväg till veterinär, kan det vara tveksamt.

http://www.aktivhund.se/Portal/SjukdomHalsa/visa.asp?menuindex=3&vetid=60

Jag har använt salt flera ggr och det har funkat.

(Däremot tror jag i detta fall att det inte är nödvändigt)

KickiG
6

Salt är dock lite riskfyllt, eftersom ifall hunden inte kräks så kan det orsaka skador på njurarna eller hunden till och med dö av saltförgiftning.

vallhund
7

Självklart kan man använda salt o man själv är veterinär, att råda andra att göra det är oansvarigt.

[[Boris Sager]]
2

#20 oansvarigt enligt vems uppfattning? Inte enligt länkförfattarens eller min uppfattning, om man följer föreskrifterna i länken. Däremot oansvarigt att INTE göra någonting innan man får tag i en veterinär, vilket kan ta sin tid.

vallhund
2

#21 Vem har skrivit artikeln i din länk o när skrevs den?

Som veterinär borde du veta att saltförgiftning är ett allvarligt tillstånd.

[[Boris Sager]]
3

Jag är INTE veterinär utan läkare, som du vet. Så mycket är dock lika inom human-och hundvård. Artikeln kan du kolla via länken, liksom jag gjorde. Läs speciellt noga den mängdbeskrivning ang . hur stor saltmängd som rekommenderas.

Denna länk gäller, som sagt, då livshotande mängd choklad eller liknande gift intagits. och man därför måste förbise andra ev. skador för att rädda liv.

Vid misstanke om lutskador t.ex. som framgår av artikeln ska man INTE försöka framkalla kräkning.

Detta är ju definitivt INTE någon "pajkastningsdiskussion" utan allmän diskussion för dem, som behöver info  vid allvarliga fall. Verkar inte vara relaterat till denna diskussion utan råd vid riktigt allvarliga fall, som tyvärr också förekommer.

Karmatarerskanise
5

Nej nej nej!  Aldrig att man ska ge salt hemma.  Spyr inte hunden kan det vara kört.

[[Boris Sager]]
3

Var och en ansvarar för sin hund och gör det den personen anser nödvändigt i det enskilda fallet. Läs på nätet alla tillgängliga länkar.

Innan något nödvändigt behöver göras.🌺

[Annamaja27]
6

Frågar man en veterinär ang att ge salt hemma tror jag att det är VÄLDIGT FÅ om någon som skulle rekommendera det idag. Man sa så förr och en hel del har säkert gjort det utan problem men man vet nu att det är associerat med alltför stora risker om det går fel.

[Forest]
3

själv anser jag väl att det är bra att ha medicinsk kol i tablett-form hemma vid tillfällen hunden skulle ätit något som är giftigt. 

TS hur har det gått med valpen?

vallhund
0

#23, Sorry för att jag blandade ihop ditt yrke.

Artikeln som du länkar till har jag läst, långt innan du länkade till den, den har nog funnits där sedan forumet skapades 2005, o förmodligen redan på den tiden forumet var ett forum på Västerviks Brukshundsklubbs hemsida.

Jag skall påpeka för adm att artikeln är förlegad o råden farliga.

[[Boris Sager]]
1

Ja, då känner du dig nöjd, ifall någon skullle ha överdoserat  saltmängden. Tyvärr riskerar då hunden vid kraftig intoxikation att dö av den ursprungliga intoxikationen istället.

Tidsperpektivet är mycket viktigt. Om man har nära till veterinär lär det inte vara några problem.

(Återigen förefaller detta hypotetiska resonemang inte relaterat till TS fall).