Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1642 ggr
jeanettee
0

Deprimerad hund?

Jag undrar lite om någon har erfarenhet av en eventuellt deprimerad hund?

Mitt lilla hjärta har sista tiden varit annorlunda. Det började i slutet av februari. För att göra en lång historia kort så började hon då gå upp i vikt (antagligen för att jag bytte foder) och i den vevan ramlade hon även ned från en mur och slog i huvudet. Det blev akut till veterinären där hon till slut blev friskförklarad. Efter det märkte jag att hon var ganska "låg" i lynnet men tänkte att hon behövde ta det lugnt efter fallet. Sen insåg jag att hon gått upp mer och mer i vikt och det blev en tur till veterinären igen. Där tog de alla sorters prover på henne för att se vad viktuppgången kunde bero på men allt var utan anmärkning. Nu äter hon ett riktigt dietfoder och jag har tillsammans med veterinären lagt upp en dietplan för henne.

Jag misstänker att hon är trött på grund av att hon är överviktig, veterinären räknade ut att hon har ca. 30 % övervikt just nu. Men eftersom viktuppgången och fallet hände hände så nära inpå varandra vet jag inte riktigt, är orolig över att det är något mer än "bara" övervikten. Kan hon ha blivit deprimerad efter fallet? Det har inte varit någon förändring i vårat liv. Jag går i skolan och hon är då hos min mamma och min mormor vilka hon tycker om väldigt mycket. Men alla tycker att hon är annorlunda. I helgen åkte vi ut till en strand och där var hon precis som förr, skuttade omkring och var glad. Men här hemma i staden så lunkar hon efter när vi går promenader och verkar tycka det mesta är ointressant.

Någon som har någon tanke?

[Ellenme]
0

Har hon redan haft löp eller är hon på igång till det? En liten tanke bara 🙂

Övervikten kan spela roll, tror jag. Sen kanske hon inte finner stan så rolig heller? Eller en kombination av dom både, övervikt + tråkig stad istället för härliga ängar och stränder?
Likt min hund som verkar deprimerad på vintertiden blir en helt annan hund på våren och sommaren 🙂 Antar vikten kan ha en liknande verkan.. sedan om hon finner stan tråkig och stranden rolig så är det väl enklare att släppa lös på stranden där det är kul istället för i stan där det är tråkigt… kanske 😛

jeanettee
0

Hon är kastrerad sen nästan två år tillbaka så inget löp.

Hon har alltid bott i stan så vet inte riktigt varför det har blivit en sån förändring. Vet inte riktigt vad jag ska göra.. Eftersom hon är "låg" i lynnet får jag "släpa" runt henne på långpromenader men det kanske är just övervikten som är orsaken till att hon är låg och därför behöver hon juh promenader. Känns som en ond cirkel just nu. Får kanske avvakta och se om hon går ner i vikt med hjälp av fodret. Hon får lika mycket promenader nu som förut, om inte mer just för att hon behöver gå ner i vikt, så tror inte det är understimulans heller.. Ja jag vet inte.

[Ellenme]
0

#2 Knepigt! 😐 Men mår hon bra annars? Äter, leker om du bjuder henne till lek och tvärtom? Dricker som hon ska?

jeanettee
0

Äter gör hon absolut, lite väl mycket om vi säger så. =P Och dricker gör hon också. Och leker gör hon som förut, hon har alltid låtit mig ta initiativ till lek och när jag gör det nu leker hon med mig, även om det tar lite längre tid för henne att komma igång. Jag får väl se helt enkelt. Jag ska tillbaka till veterinären nästa vecka för en vikt och se så det går åt rätt håll, får prata med dom då.

[Ellenme]
0

#4 Ja, bäst är nog att prata med veterinären 🙂

AnneN
0

Kolla med veterinären så hon inte har ont någonstans.

Om hon blir friskförklarad, så försök göra promenaderna lite roligare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!