Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 729 ggr
Haztparken
1

Stress efter träning

Varje gång jag har kört ett träningspass så när det är slut så blir min hund väldigt stressad.

Hon går runt och flåsar och ska stress slicka på oss och blir orolig och har svårt att komma till ro.

Det är vanliga klickerpass som jag kör med pauser och sånt. Hon är inte stressad under passet utan det kommer efteråt.

Något tips på vad jag kan göra för att hon inte ska bli stressad? Varför bli hon det?

Em_
1

Kan det bero på att hon är varm?
Får hon jobba med kroppen också? Har hunden spring kvar i benen tycker jag de kan ha svårt att varva ner fastän huvudet i trött. Bäst tycker jag det blir när jag promenerar ca 20 min till en gräsplan, tränar en halvtimma och går hem igen. 

Försök göra lätta övningar på slutet så hunden lyckas. Visa tydligt att nu är det slut. Alternativt kan du korta den aktiva delen av passet och avsluta med passivitetsträning. Välj en lugn plats hemma där hunden ska ligga kvar tills den kopplar av.

Ibland ger jag ben för att hjälpa till med nedvarvningen. Funkar bra som nödlösning, men i längden tycker jag det är bättre att lära hunden att koppla av på egen hand.

RedMonsters
0

Håller med ovanstående. Förutom det hon har skrivit- Tränat för mycket och för svårt så att det blir överslag i stället?

Medarbetare på brukshundraser.