Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3817 ggr
Cronsell
1

Lydnadshalsband?

Pojkvännen föreslog lite diskret att vi skulle skaffa ett lydnadshalsband för att få hunden att sluta dra.

http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/halti-nr-5-100658001?utm_source=sociomantic&utm_medium=banner-retargeting&utm_campaign=retargeting1

Jag är som vanligt skeptisk till alla former av lyndandshjälpmedel som är designade för att ge obehag/smärta för att få hunden att göra som man önskar.

Så jag undrar nu, vad är era erfarenheter av detta halsband?

Hur har ni gjort för att få hunden att sluta dra?
Skulle det funka att kombinera lydnadshalsbandet med selen hon har du? Att jag använder lydnadshalsbandet lite som en hjälptygel typ.
Jag vill liksom inte gå och dra henne i nosen hela tiden, utan bara när det behövs.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Ambrose
3

Jag lärde en Jack Russel som aldrig gått bra i koppel att gå fint på bara en vecka genom att stanna varje gång han drog och vänta på att han ställde sig vid min sida. Därefter berömmer man massor och börjar gå igen. Det tar ett tag i början, promenaderna blir dubbelt så långa, men det är värt det. Hunden kan få lite panik i början om de är vana vid att aldrig lyssna, men massvis med tålamod så går det!

Tror detta är ett av de vanligaste sätten ett göra det på, så du kanske redan provat det :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

zickan
0

Tyckte detta var ett bra hjälpmedel för min del. Min ena började dra som skälla mot allt. Kunde inte ha halsband så mycket under en tid pga lite kalhet och utslagsproblem på halsen som behövde få vila.
Körde sele när jag ana att vi skulle möta på minimalt med folk och andra hundar. Svårt att ha kontroll med bara sele när det började dras och skällas. Slog över fort så man inte kunde få kontakt och lyckas avbryta, leda bort uppmärksamheten på annat. Har två hundar och den äldre smittade av sig på den yngre. Dock är den äldre snabb avbruten med att bara putta till eller nämna gylleneordet Kaka. Tyvärr var yngre helt blockerad för annat. 

Haltin hjälpte inte bara att avlasta halsen en tid. Även ett mycket skönt hjälpmedel. Hann man inte reagera eller gå undan en bit/distrahera från ev mötande ting som kunde ev sätta igång hunden. Så hjälpte haltin mig att på nolltid få tyst och bara det gjorde henne lugnare. Så pass att man kunde börja arbeta framtå. 
Först då jag började inse att problemet var den äldre hunden som triggade igång den yngre. Yngre gick klockrent fot utan egentligt träning för det och mycket lugnare så fort äldre inte var med. Men äldre var lika dryg i kopplet oavsett. 
Men skadan redan skedd så jag fick två att träna. Haltin + konstant träning gjorde rätt snabba framsteg. Ännu en del drag och skällande från yngre. Men inte på samma nivå och därmed enklare att få kontroll på och fortsätta träna. Så nu kan man ha sele som halsband utan några hjälpmedel.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jenmjao
2

Har du klicker? och klicker tränat in hunden? satsa då på ett sele med knäppen framtill, t.ex VGWsele (finns andra), det funkar jätte bra på min hund. Hon har dragit som en tok, men selet har hjälpt något brutalt i träningen, nu går hon fot nästan 90% av all tid och de andra 10% går hon inte alltför långt framför och drar absolut inte. När hon drar och gör utfall (ifall jag inte hinner skvallerträna på t.ex fåglar) så känns det knappt att hon gör något, jag har gått ifrån att flyga upptill en meter fram när min 27kg klump kastar sig med all kraft, till att kunna stå med en hand och vara helt oberörd när hon rycker. Har en film i den här tråden, mindre än en veckas träning:
http://hundar.ifokus.se/discussions/53556870ce12c47620001113-vgw-skvallertraning?discussions-2

(obs vgw är inte till för att skapa obehag hos hunden)

Vizzla
1

Jag använde samma "stop"metod som nr 1 och det tog också en vecka att lära taxarna gå fint i koppel. Svårare än så är det inte om man är konsekvent. Det innebar MÅNGA stop och promenader som inte gick mer än några 100 m den veckan men sen var det löst. Nu drar dom aldrig….

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

jenmjao
0

Alla hundar behöver olika metoder, jag har försökt med stopp metoden i 1år, har aldrig funkat, kommer aldrig funka. Man får leta sig fram vad ens hund själv fattar och klarar, har dom ett aktivt beteende är det ofta inte lätt att stanna, min hund började hoppa på mig såfort jag stannade, av ren frustration. Desstu mer man stannade desstu mer hoppade hon, skällde, gnällde, skakade, såg ut som en misshandlad hund.

Min hund fattade mycket bättre av vgw+skvallerträning, klickar såfort hon söker kontakt och går fot.

Rafflan
0

Halti funkade bra på våran ena hund, men inte på den andra hunden. Halti ska användas under en period/några veckor för att träna och sen ska man använda vanligt halsband/sele :) Det går även att använda VGW sele, samma funktion/effekt men känns lite snällare, dock funkar inte selen på alla och då kanske haltin funkar och tvärt om :)

Egycsaj15
0

Hej läste igår den här tråden och kom på att vi har en sån hemma. Vår hund drar väldigt mycket men sätter vi den på så drar han inget överhuvudtaget:)

zickan
0

Det är ju det. Man måste ju hitta den metod som funkar på sin egen hund. Min drog ännu mer i vgw och pga hennes styrka var det ännu svårare och få henne lugna sig så mycket att man ens fick kontakt med henne. Hon fortsatte dra även om hon nära på tippade i backen. Gjorde inte henne nått om det var något som drog henne åt sidan. Skulle bara framåt, även backa testades på. Har alla möjliga hjälpmedel hemma som finns på marknaden efter de hundar man haft hand om och fått från andra. Ende som funkade på den hunden var halti och det gick rätt fort att se resultat. Numer kör jag bara halti om vi skall in på stockholm central vid nån resa, eller gotlandsbåten är trång på hundar. För hon är inte pålitlig under stress om en annan hund skulle komma för nära. Tar säkra före osäkra. 

Andra funkar vgw hyffsat. Han reagerar positivt till den. Men möter vi grannen som han är rätt glad i så blir det stutts, back stutt så har han tagit sig ur en vgw sele oavsett hur hårt man satt den. Han däremot har aldrig kunnat ha halti. Visst ger det resultat så fort den sätts på. Men fel resultat. Hunden skäms så hemskt att han går som en skugga bakom mig med nosen neråt backen och svansen mellan benen. Ger inge möjlighet att träna dåliga beteendet han har om han går där bakom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

taylor__lambert
0

Jag testade halti på min hane, funkade väl ok men gav inte det resultat jag ville se, och har läst mycket om de skador den kan ge om man inte vet hur man använder den http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/509a5699d4ebea75d3047289-anvanda-haltinosgrimma Sen körde jag klicker och på en månad (han är en envis åsna) så gick han super fint! På min tik körde jag med lite allt möjligt, stanna vid minsta spänning i kopplet, gå tillbaka ett eller två steg och sen belöna som om vad hon gjorde betydde guld för mig, sen gick vi vidare, detta tog bara några dagar att få henne att fatta. Även använde jag olika belöningar, olika typer av godis och leksaker, ibland något freestyle trick hon tycker är super kul, så nu går hon brevid och bara väntar för att se vad jag hittar på! Tänk noga ut vad er hun Älskar mest i hela världen, alla är ju olika :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Viccan92
0

Ja min hund slutade dra i kopplet så länge haltit var på. Annars fortsatte han att dra som en idiot. Men det gick sönder rätt snabbt då han dreglade och ja då stelande det och gick sönder. Köpte inget nytt efter det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast