Hund + Smådjur!
Jag har funderat på att kanske skaffa ett smådjur hit hem, ja jag har ju en jack russel terrier men jag känner mig så sugen på att skaffa en hamster marsvin eller kanin. Älskar att ta hand om djur! har du något smådjur + hund? hur funkar det för dig? min hund har ju mycket jaktinstinkt men kan ju hålla henne borta från smådjuret.
Jag har råttor tillsammans med en sheltie. Funkar ypperligt eftersom han har väldigt lite jakt och växt upp med råttorna. Hade jag haft en mer jaktintresserad hund och inte haft djuren tillsammans sen hunden var valp hade jag inte skaffat något "bytesdjur". Men det är ju för att jag vill kunna ha mina råttor utanför buren större delen av dagen och det skulle inte gå om min hund inte accepterade och respekterade dem. Så du får ju helt enkelt överväga vad du tycker är rimligt och ok för dig. Kan du ge båda djuren det de behöver och kommer "bytesdjuret" kunna leva ett fullgott liv trots hunden?
Jag har haft möss och hund. Funkade bra. Hunden markerade till och med att när en mus rymde en gång, blev väldigt förvånad och glad att den inte blev kvällsmat.
Det viktigaste tycker jag är att man visar båda djuren hänsyn. Kan man inte lära hunden att strunta i buren på relativt kort tid är det bättre att ställa undan den tycker jag. Det är bara onödigt att djuren stressar varandra.
TS, jag har katter och min JRT-tik, hon ville äta dem i början men efter mkt träning blev det bättre.
Har även haft råttor och det gick jättebra, enda problemet var när man skulle städa burar, men om man la henne på ett ställe och sa till att hon skulle ligga kvar så var det inget problem! :)
Eftersom JRT för övrigt är en ganska speciell ras så finns det säkert liknande trådar inne på JRT-ifokus. Och hoppas du känner dig välkommen att fråga där med! :)
För mig är det exakt likadant som för #1 dock har jag en Chihuahua. Men där är det ju som sagt heller ingen jaktinstinkt. Han får vara med när råttorna är ute och springer och ibland "busar" han lite med dem, men oftast ligger han bredvid och bara kollar. Dock får han inte träffa mina vintervita dvärghamstrar eftersom de är så pass små och kan bli mycket stressade. 🙂
Men Jack Russels är ju grythundar och han kanske ser dina eventuella smådjur som byten så tänk igenom det noga och se iallafall till att han inte stressar smådjuren och att du har översikt ifall de är lösa samtidigt som du har hunden i samma rum. 🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Har två hundar hemma plus smådjur: kaniner och marsvin. Fungerar utmärkt. Handlar om träning 🙂 man får lära hunden att låta bli eller spärra av så den inte kan komma nära.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fick våran jack russell när han var drygt 4 månader och han blev otroligt stressad av våran kanin vi hade hemma. Han var MYCKET intresserad redan från dag ett han kom och då är han inte alls intresserad av vilt utomhus eller bryr sig om spår i skogen eller så, men smådjur inomhus väcker hans jaktinstinkt något enormt. I början försökte vi ha dom tillsammans så att buren var så att han jämt kunde se den och vänja sig, men han stod vid buren hela tiden och var sjukt intresserad trots att man försökte avbryta. Fick ha kaninen i ett annat rum men stressen slutade inte för det, för han visste ju mycket väl vart kaninen var någonstans. Så nej jag ska då INTE ha jack russell med smårdjur igen 😛 Våran kanin dog för snart två år sedan och efter det är han en annan hund inomhus. Finns säkert vissa jack russells som fungerar utmärkt med smådjur, men jag hade inte vågat chansat då de har instinkter från grunden.
Våran bichon havanais har noll problem med kaniner och andra smådjur, men det är ju en helt annan ras.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se