Phalene!
Tjenare. Som många kanske fattar kollar jag runt efter det "perfekta" rasvalet för mig och phalene finns med som ett alternativ, har någon av er på denna sida denna ras?
Hur uppfattar ni den? skällig? lättlärd? kan gå löst? kräver mycket?
Om man vill ställa ut denna ras så måste öronen vara på ett speciellt sätt eller hur, är det något annat man ska tänka på gällande pälsvård? den skulle vara ganska enkel som jag uppfattade den.
Tack för svar!
Kan gå lös = träning.
Skällig, tja träningsak främst också. Men har lätt för skall.
De brukar vara lättlärda som jag upplever dem.
Ja öronen ska vara neråt, är de uppåt så är det en papillon.
De kräver inte supermycket pälsvård men ändå lite.
Mest erfarenhet kring papillon, men är typ bara öronen som skiljer dem åt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast dem räknas som två olika raser och när man läser rasstandard så verkar det stå lite annorlunda om dem både raserna.
Fast det finns faktiskt hundar som är kända för att vara mindre skälliga. Och att gå löst är en träningssak men har dem mycket jakt i sig kan det i vissa fall försvåra träningen tänkte om någon ägde en phaleene också så kanske dem visste en del
Det är exakt samma hund, bara öronen som skiljer sig åt. Du kan blanda papillon med phalene och får du en valp med liggande öron i en papillonkull ska du registrera den som phalene. Men det händer inte så ofta.
Lättlärd - ja. Skällig - ja. Kräver mycket - nej. Min kan gå lös, men det har krävts en del träning för att kunna låta honom göra det. Pälsen kräver att man borstar igenom några gånger i veckan. Bildas lätt tovor på bakbenen och bakom öronen, där måste man borsta ordentligt. För övrigt en väldigt lättskött päls.
#2 Det är två varianter av samma ras. Standarden är identisk sånär som på öronen. Om du läser standarden så är överskriften Papillon/phalène och en liten bit ner står det :
"Den kontinentala dvärgspanieln (epagneul nain continental) förekommer i två varianter, PAPILLON med ståndöron och PHALÈNE med hängande öron. Förutom öronen är rasstandarden identisk för dessa båda rasvarianter."
Papillon och phalène tävlar var och en för sig på utställning och det kan alltså bli två BIR-vinnare som kommer in för vidare tävlan i stora ringen. Det är tillåtet att para papillon och phalène med varandra. men det görs inte så ofta. Om man är osäker på hur valpens öron kommer att bli registreras den som den liknar mest, eller som samma variant som mamman. Skulle den vara fel registrerad kan man få den omregistrerad efter t.ex. utställning där domaren kan flytta över en som är reggad som papillon till phalènebedömningen istället, om öronen hänger. Eller tvärtom.