Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 842 ggr
Sofy
0

Kyltäcke

Sitter igen och funderar över kyltäcken men vill ha lite egna erfarenheter/åsikter från andra. Bra? Dåliga?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

mops-alice
0

Följer detta inlägg.. Har också funderingar över detta :-)

Sofy
0

Kopierar svaret jag fick från kennelgruppen på Facebook.

Min fråga: 
Har någon av er erfarenhet av kyltäcken? Typ Hurttas.

Svar från en huskyägare:

jo jag har ett sånt! håller kyla hyfsat bra, använder det vid träning. Dock är ju täcket kallt så länge det är blött/fuktigt så det är inget att kombinera med sandtagsträning eller vid varma utställningsdagar….då det blir blött och/eller drar åt sig smuts lätt när det är blött

Mina hundar tränas inte hårt på sommaren och de påverkas så himla olika av värmen men det jag har använt det till tycker jag att det är bra och prisvärt. Trodde ändå att hunden skulle bli varm i pälsen under täcket men hunden håller sig sval. Vilket är bra de riktigt varma dagarna. Om man nu vill ut med dom de dagarna.

Noa-Nisse
4

Jag har aldrig gillat den här iden med kyltäcke. Man säger ju alltid att man ALDRIG ska träna en kall hund… Kyla direkt på ryggrad, höfter och muskler klingar inte bra i mina öron iallafall.

Hade det funnits något liknande fast som man satte undertill vid magen och hade knäppen på ryggen (ingen kyla på rygg alltså) så hade jag kunnat köpa iden. 

Jag skulle själv aldrig sätta ett kyltäcke på min hund. Hellre sköljer jag magen och tassarna med kallt vatten eller så får träningen vänta tills kvällen eller tidig morgon då det inte är så varmt ute.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lathundarna
1

Jag ställer mig fortsatt tvivlande till att det inte påverkar muskulaturen, men hittade det här på nätet i alla fall.

Noa-Nisse
0

Den där informationen som står på den sidan är väl en sida som säljer djurtillbehör så det är ju inte så konstigt att de skriver gott om produkter som de möjligtvis själva säljer :) Nä jag vågar mig inte på det iallafall. Nu har jag fördelen att ha en väldigt värmetålig hund som gärna är ute i solen så jag har inget behov av det för den delen heller.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sofy
0

Jag har en ras som klarar kyla utan problem men värme kan bli en livshotande fara för honom. De klarar av att bo i hundgård och dra släde mitt i vintern utan problem så jag är inte speciellt orolig över kylan men flera Siberian huskies lider och i värsta fall dött av värmeslag även i Sverige. Är skeptisk till att det är någon fara för hundarna då de inte blir iskalla av kyltäckena.

Känner mig kluven kring detta men det lutar åt att köpa ett kyltäcke ändå.

Sofy
0

Sen tänker jag att korthåriga värmetåliga hundar måste ha täcke på vintern men klarar värmen helt ok medans polarhundar inte har något behov alls av ett värmetäcke på vintern men klarar inte värmen på sommaren. Alla produkter kan inte passa alla raser. Rätta mig gärna om jag tänker helt fel🤔

Hiro
0

Känner en som har till hens flatt och hen tycker det är bra, jag har själv funderat att skaffa ett då min svarta labb blir väldigt varm i solen på sommaren….

Tilllägg: Hen har hurttas kyltäcke

Lathundarna
0

#5 Japp. Men är den nyaste infon jag kunde googla mig till lite snabbt på luren.

Är som sagt själv väldigt skeptisk. Framför allt då jag talat med ett par fysioterapeuter som varnar för att lägga kyla (även om det inte anses som kallt) direkt på hundens rygg. Dessutom. Ligger de på kylda filtar kan de flytta på sig om de känner att de behöver. Ett täcke sitter där det sitter.