Chihuahuan Minus!
Tänkte bara visa upp min stolthet!
Lilla Minus är en chihuhahua (100% som många har svårt att tro på, men så är det!), närmare bestämt en chokladmerle LH!
Han blev 14 veckor i fredags, och växer så det knakar. Merle chihuahuor har en tendens till att bli en bra bit större än en standardchihuahua, och det verkar denna lilla herre ta efter. Han väger redan 2,5 kilo 
Både utseendet och hans personlighet är alldeles fantastiskt, alla som träffar honom (även om de inte gillar hundar i övrigt) blir totalt förälskade i honom!
Disskussioner om hur dåligt och hemskt merle är undanbedes, då Minus inte är resultat av slarvavel och är frisk som en nötkärna.
Titta och njut 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Jag är inte så förtjust i chihuahuor men Minus är otroligt fin. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Haha, precis den meningen brukar vi höra av de flesta 
Annonsbilden som fick mig att köpa valp mitt i vintern istället för en äldre omplacering till sommaren som planerna var 
Han har lite hatkärlek till sina små fötter minsann, såhär hittar man honom ofta sovandes 
Här är han för ett par veckor sen, sockersöt
Men gud så söt! Dog lite av sötheten! ♥
Är heller ingen Chihuahua älskare, men din kille är verkligen supersöt :-)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja, han är lite speciell. Inte så chihuahualik. Haha, en gubbe vi träffade i stan trodde på fullaste allvar att han var en schäfer. Är inte likheten slående? 
Vad kostade denna skönhet?
6500:- gav vi för honom, men egentligen ville hon ha 7300:- för dem 
Varför skulle merlechihuahuor bli större? Det har jag aldrig hört tidigare! :O Han är såklart jättesöt!
Det är väldigt vanligt att merlevavvor blir mycket större än "vanliga"
Jag menar, min 14veckors valp väger bara ett halvt kilo mindre än maxvikten för en Chihuahua, tänk då när han är fullvuxen? 
Här är han och ett par syskon från när vi hämtade hem honom. Och ja, en kattrumpa får ni också se 
Brukar inte vara jätteförtjust i chihuahuans utseende men din lilla kille är bedårande! 
#13 standardkommentaren han får av folk haha! han är verkligen one of a kind ^^
Omg, jag dör!! Sötaste chihuahuan jag någonsin sett!!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Gud så söt! Håller med de flesta andra, brukar inte tilltalas av chihuahuors utseende, men Minus är otroligt fin! Varför tycker vissa att merle är hemskt 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Ja, jag har 2 chis själv där den ena på 1 år väger 2,2 kg och den andra över 3 kg! :) ska bli intressant att se hur stor Minus blir. Och nu när jag tänker efter så har jag nog faktiskt hört att merle blir lite större. Vill absoluuut inte börja någon diskussion, är bara ärligt nyfiken varför du köpte just en merle? :)
Som på alla raser kan felavlade merlehundar bli defekta på vissa sätt, främst när merle paras med merle. Hos Chihuahua ska man absolut inte para en merle med en hund som över huvudtaget bär på merlegenen eftersom de är extra känsliga.
Men anledningen till att merle inte är godkänd som färg hos Chihuahua är för att det inte går att bedöma på utställning tydligen.
Varför just jag köpte merle är enkelt.
Merle är min absoluta favoritfärg (eller teckning, eftersom merle inte är en färg utan just en teckning) på alla raser (Collie är min favoritras förutom Chihuahua och just blue merle är snyggast enligt mig
)
Visste inte ens att merle fanns på Chihuahua förrän jag såg Minus annonsbild. Jag började helt ärligt att gråta när jag såg honom, så kär blev jag. Och då hade jag inte ens träffat honom än.
Som går att läsa ovan, ville jag ha en lite äldre omplacering till sommaren, som sällskap till min Pudel. Ville absolut inte ha en valp (eftersom både jag och fästman går i skolan), och verkligen inte på vintern, men det blev som det blev och vi ångrar oss inte för en sekund 
ang hans storlek, ta en titt på hans tassar på tidigare bilder, de visar bestämt att ha är långt ifrån färdigväxt. "Lilla" killen <3
#16 Man vill inte ha in merle i chihuahuan pga alla risker det kan medföra. Eftersom chihuahuan inte följer något färgschema, kan man helt enkelt inte avla säkert på merle som man kan med andra raser.
#20 han är inte reggad pga missförstånd av uppfödaren (inget jag vill gå in på närmare dock, pga tidigare rabalder här på ifokus), därför var han så billig :)
Att just vi fick honom var bara tur, för egentligen hade vi inte råd, iom att han mer eller mindre var ett impulsköp så vi hade inte sparat pengar till inköp av hund, dessutom precis efter jul haha!
Det var folk från t om Norge som ringde på honom, men uppfödaren hade magkänslan som sa att det var hos oss han skulle få bo. Så vi fick honom inte bara billigare, utan dessutom halvt på avbetalning eftersom vi betalade 2500:- ett par veckor efter att vi hämtade honom.
Helt ärligt så gillar jag verkligen inte chihuahuor men din är att DÖÖÖ FÖÖR!♥ Sötaste chihuahuan jag nånsin sett♥
// Hannah
Jättesöt :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Fy sjutton vad söt, lyckliga du! 
Chihuahuor brukar inte alls falla mig i smaken, alldeles för stora och utstickande ögon och allmänt underligt utseende, men din Minus var underbar!
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Åhh han är verkligen fin! Älskar hans teckning
Jättefina bilder du tagit också, han smälter in i bakgrunden. Älskar bild #5.
#24 Det är just det, att han inte har stora och utstickande ögon. Därför alla tycker att han är söt haha!
Han tackar alla som sagt att han är fin med en stor puss på näsan! 
Grymt söt!
Att sova med "syrran" är jäääätteskönt 
Fast det går superbra att sova med katterna också! 
Och husse! 
Men att sova hos mamma går också toppen! <3
Så fina bilder på honom. Jag älskar chihuahuor, så himla fina. Aldrig hört talas om att de finns i blue merle dock. Vart köpte du honom? :)
Han är inte blue merle, han är choklad merle
Hans mamma är blue merle dock!
Jag köpte hos en som föder upp som hobby 
Sååå söt!
Säger som många andra, brukar inte gilla chihuahuor men din Minus är riktigt snygg! 

Då måste jag ju bara bjuda på en ganska ocharmig bild på honom! Haha det ser seriöst ut som om han har pottfrissa 
Här hade vi precis hämtat hem honom, och som ni ser var inte öronen resta, eller ens påväg att resa sig. Han såg verkligen hejdlöst rolig ut! Han har vuxit till sig ganska bra tycker jag 
åh lilla Minus
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Men gud Vill du träffas så kan jag "bara" krama hjäl han
gillar inte chihuahuor annars men han är ju bara för söt!
Påminner lite om en sheltie (om man tänker bort färgen=P) =) Du ska vara stolt över honom,sååå söt!
Bara av nyfikenhet vad har du tänkt göra med han?
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Men Denice, att du inte lagt upp bilder på denna sötnos innan! Jag älskar j med "spräckliga" djur. Minus är skitsöt!
#38 han är mest sällskapshund, men som med min Pudel, kommer jag att träna en hel del agility med honom 
#39 Haha! Ligger en massa bilder ute på facebook! Hur kan man INTE älska fläckiga djur? 
Då har jag bara missat honom.
Jo men precis! Ska bara mata lite djur så ska jag peta upp bilderna på din grabb förresten! Trots att han inte är fläckig ;)
Hans mamma är fatiskt fläckig så han räknas!! 
vad heter du på FB? :) Vill se fler bilder på han!
Ja agility är en sjukt rolig sport!!! :D
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jättesöt :D

Men shit vad söt!! jag har letat hund länge nu, har hittat några merle Chihuahua under tiden, så himla söta! dock har vi bestämt oss för en annan blue merle(mycket diskuterad ras) nämligen en miniature american shepherd, som familje/sällskapshund. Men jag skulle inte tacka nej till en sådan här läckerbit om bara gubben gått med på en Chihuahua. Lycka till med honom 
#43 jag heter Denice Synwhore Påhlsson
kanske skulle skaffa en egen facebook till honom haha?
#45 OT men om du ska ha en aussie som sällskap, MÅSTE du göra en maaaaaassa övningar och träna med den.. ;) Skulle avråda dig till det om du bara mer eller mindre vill ha en sällskapshund…
#46Ja det låter ju bra!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

#47 jo det vet jag redan
vi är en aktiv familj som är ute jämt, bor på landet. dessutom ska vi gå agilitykurs hade jag tänkt. Jag har träffat många mini och många "normal" stora aussie så jag vet vad de kräver… kanske var fel att skriva sällskapshund, men med det menade jag absolut inte att hänga i soffan. Hunden ska vara med oss där vi är.
#48 Okej jag tänkte just en "soffpotatis" ;)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka

#49 Tänkte det
men det är där vi spenderar minst av tiden här i vår familj 
Underbart söt! *smälter*
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min lilla snygging (som inte är liten utan stoooor) har minsann växt till sig en aning sen jag visade bild senast 
Minus, snart 6 månader gammal <3
Mitt vackra hjärta <3
Vill ni följa hans uppväxt och se mer bilder på honom, så kika in på bloggen i min signatur ^^ Ni får även väldigt gärna rästa på honom i denna tävlingen! Han ligger just nu som nummer 16 i valpkategorin ^^
oj så stor han blivit, men lika söt
Hur mycket väger han nu?
Inte för att vara negativ, men han ser inte riktigt ut som en lh chichuahua, men inte en kh heller, och med tanke på att uppfödaren fick problem med stamtavlan tror jag ärligt du köpt en blandras. Det gör ju ingen skillnad på hunden ;)
Men vet folk som blivit lurade med att hunden ska vara renrasig och en erfaren person ser direkt att det inte är sant, så synd om dem som blir lurade…
Sötaste Chihuahuan helt klart! Är van att se chihuahuor med utåtstående ögon men din kille är riktigt söt :) och underbar färg!
#57 eftersom han fortfarande har kvar en hel del av sin valppäls, plus att han inte ens är ett halvår gammal (chihuahuor brukar bli LHpälsade vid ca 7 månader, iaf alla jag träffat, vilket är en hel del eftersom jag är ute på chihuahuaträffar) så hur skulle du kunna se det redan nu?
Och eftersom både mamman och pappan ser ut preeeeciiiiis som standard Chihuahua (förutom att mamman är merle) så tror jag inte för en sekund att han är blandras.
#56, han väger runt 4 kilo redan, som sagt, en stooooor kille 
57# säger samma sak som dig. hunden har inte det "typiska" Chihuahua utseendet och ser dessvärre ut mer som en blandras. har läst flera historier jag med om hur folk blivit lurade på "renrasiga" hundar fast de egentligen varit blandras. Nu vet jag inget om TS uppfödare men skulle gärna vilja kolla upp henne lite mer om hon har en nystartad uppfödning eller om hon varit med länge och är aktiv inom sin uppfödning eller om hon är den typiska "privat person säljer "100%" renrasiga valpar". har hon någon hemsida?
Om ni hade varit lite mer kunniga, så hade ni vetat att merlechihuahuor inte får exakt samma utseende som ickemerles. Därav ögonen, den lite längre nosen och storleken. Google is your new best friend.
och som sagt, en LH Chihuahua får inte den riktigt långa pälsen förrän uppemot 7 månader, just nu har han likadan pälsstruktur som flera andra (registrerade) chihuahuor som är snart 7 månader.
Ja tycker inte att ni ska uttala er om att en hund är en blandras förrän ni faktiskt vet hur en renrasig ser ut…
Och ja, jag blir SUR när folk kommer och säger att han är en blandras när han faktiskt bara är Chihuahua (Jag VET att han räknas som det i försäkringen, eftersom han är oreggad (pga strul!!!))
Herregud vad söt!!!
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
Fortfarande lika söt 
Åh så söt! Absolut den finaste Chihuahuan jag någonsin sätt 
8/5-13 & 1/6-13
#66 Bara för att han inte är reggad så betyder det inte att han inte är renrasig. Min Cavalier har inte heller någon stamtavla men hon är 100% renrasig.
Tycker att all det snacket om hunden är renrasig eller inte är irrelevant.
TS Han är super söt!!
Om du läst vad jag skrivit så hade du sett att ja, han räknas som blandras eftersom kullen inte kunde reggas. Men det gör inte att han är av två raser, för det är han inte. Men, av någon konstig anledning så valde mitt försäkringsbolag att regga honom som långhårig Chihuahua, trots att jag sa flera gånger att han inte var registrerad. Det tycker jag är konstigt. Har dom ändrat på det eller?
Jag känner inte att jag är skyldig att berätta här vad hon gjorde för fel, eftersom det endast handlade om ett missförstånd från hennes sida, som gjorde att kullen inte fick reggas.
Men som sagt, han ÄR INTE fler raser än Chihuahua. Alltså, ingen blandras trots att han räknas som det. Och eftersom ni säger att pälsen inte ser ut som en LH chihuhua så kan ni inte kunna mycket om rasen för då hade ni vetat hur en valp ser ut i pälsen 
Många chihuahuor som är merle är större och ser inte rastypiska ut, har pratat med en del uppfödare som säger att man tidigare blandade in t.ex. sheltie i rasen för att just få fram merle. Många seriösa uppfödare idag säger nej till merle då dom fortfarande ser merlehundarna som blandraser.
Att man har blandat in Shelti har jag aldrig hört, däremot Tax.
Men det var för så pass längesedan att man inte räknar dem som blandraser längre. Annars hade ju inte merle kunnat vara godkänt enligt standarden, som det var fram tills för nått år sedan.
Att säga nej till merle har därför knappast med den saken att göra, utan det är ju just för att så många hundar kan bli dolda merle och därmed få defekta valpar om de avlas med fel hund.
Ja, Tax har jag också hört. Nej, jag vet att man inte räknar dom till blandraser, men att många uppfödare fortfarande ser merlehundarna som det eftersom dom inte heller accepterar "färgen". Och jag vet mycket väl varför dom säger nej till merle då jag påpekat detta tidigare i en annan tråd.
Han är supersöt - men även jag börjar bli nyfiken på "strulet".
Finns inte mycket som kan strula för att kunna registrera en kull - förutom icke gjorda hälsotester då. Reggas kan valpar göras upp till 5 månader utan problem om dom hälsotester som är ett krav är gjorda.
Oavsett är han väldigt söt - säger jag som tycker vavvor är fula
Gud vilken sötnos :* Gillar heller egentligen inte chihuahuaor men han var superfin :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Gud vad söt, häftiga färger :D
Mvh Emelie och hunden Kelly 
meeen ååh så fin han är!! Verkligen en söt liten grabb =)
Jag ser inte att det är relevant att diskutera huruvida hunden är blandras eller renras. Nu säger TS att han är renras, då ska inte vi här inne sitta och spekulera i det! Man får ju lita på vad folk säger. Dessutom är Minus i en "fulålder" nu. När han ser ut att vara långbent men ändå valpig. Den långa pälsen har inte kommit ut helt än o.s.v. men det kommer ju!
Ska ni kalla t.ex. en afghan på 6 mån för blandras bara för att den inte har den vuxna hundens päls? Det tar ju ett tag innan den utveckalar den. Jag har iallafall aldrig sett en hund som är långhårig födas med lång päls. Det är ju något som växer ut!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Detta var den sötaste Chihuahua jag någonsin sett!! Aldrig fastnat för deras utseende innan men gud vad vacker denna var!!
Han är helt bedårande :)
MVH
Sofie
#77 Jo men precis! Jag själv tycker att han ser lite "skabbig" ut för tillfället, eftersom han har lång päls i stora tussar haha! Nu har det börjat växa i rasande fart, så snart ser han inte lika rolig ut (får jag hoppas
)
Tack till alla som tycker att han är söt, han ger er säkert en stor, blöt puss på näsan som tack <3
kl
En hund räknas som renrasig om den o dess föräldrar är reggade i stambokförande klubb, om inte så är det en blandis.
Inom en del raser kan hundindivider ff mönstras in, dock kräver det en viss bakgrundshistoria av föräldrarna.
Icke reggad = blandras o har inget att tillföra rasens genpool, oavsett hur söt hunden är.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nu var det ju inte det vi pratade om, och börjar bli trött på dig ärligt talat…
Jag har även skrivit att ja, han räknas som blandras trots att han bara är en ras, och är försökrad som LH Chihuahua, och inte blandras.
Han ska inte avlas på, och inte ställas ut, så att han "räknas" som blandras har jag inget emot. Men han ÄR inte det, utan han är en valp efter två renrasiga chihuahuas. Alltså ingen blandrashund TROTS ATT HAN RÄKNAS SOM DET!
Men som sagt, disskussionen började med att ngn sa att jag fått en blandras på händerna för att han inte hade pälsen som en LH Chihuahua, och inget konstigt med det, eftersom han är allt annat än färdigpälsad.
Kan vi avsluta den disskussionen nu, eller måste jag be dem att låsa denna tråden OCKSÅ?!
#81 Du skriver ofta KL, vad står det för?
Han är ju jätte snygg, sen att han inte är registrerad har ju ingen betydelse. jag har själv en 4-vägs korsning som är det finaste jag har :D
kl = knapplån, dvs allmänt svar i tråden.
Ytterligare kl
Vad en hund är försäkrad som, eller reggad som i JBVs ägar register säger lika med 0 om hundens rastillhörighet.
Omg, kan du inte bara låta bli att lägga dig i mina trådar?
Du tillför ingenting som jag inte själv vet, och du pratar bara om saker jag faktiskt skriver att jag inte vill diskutera. Respektlöst tycker jag att det är.
MINUS ÄR EN Chihuahua, INGEN SHELTIE, INGEN Tax, INGEN SCHÄFER (som det faktiskt finns en som trott att han var) OCH INGEN BLANDRAS. BARA Chihuahua.
KAN NI LÄGGA NER BLANDRASSNACKET NU?!
Jag tycker att alla ska respektera ts och tråden och sluta skriva en massa onödiga ot-inlägg! Skapa en egen tråd om ni vill hålla på och diskutera en massa annat.
Än engång ts, han är verkligen jättefin! Fortsätt visa bilder på han här så att vi får se hur han utvecklas
.
Ja absolut! Bilder på honom tas i massor 
Men de flesta hamnar på bloggen, det är inte lika krångligt att lägga upp bilder där som det är här, haha!
Haha ja dom är lite charmiga. Men stör mig så mycket på att det ser så högt ut på bilderna, men hon som fotade vet inte så mycket om vinklar haha!
Ja, det är för att folk kan reagera på att det ser högt ut
I verkligenheten så var det ungefär i knähöjd på honom, så han hoppade inte över, han sprang precis som vanligt, men på bilden ser det ju ut som att han tar i för kung och fosterland. Dåligt att ha en valp som sprängspringer haha! Kan aldrig ta normala bilder på honom när han springer, han ser alltid totalt galen ut!
Haha, det har jag inte ens tänkt på! Gud, vilken duktig valp jag har som kan hoppa SÅÅÅÅ högt 
Kan bara hålla med många andra här i tråden, Minus är definitivt den finaste chihuahuan som jag någonsin sett! Älskar färgen.
Jag brukar tycka att chihuahuaor ser lite läskiga ut annars med de utstående ögonen men det gör absolut inte Minus 
Jag håller med han är abolust jättesöt och väldigt fin färg. Tycker otroligt mycket om merle spelar ingen roll vilken färg.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#90 DENICE, mobba inte mina fina bilder!!! Jag tar ju perfekta bilder :p
Minus i fredags, på sin 6månadersdag! Nu är han stor kille <3
Jättefin! 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#96 Nämen herregud så söt. Han har ju bara blivit ännu sötare. Gillar alla fläckar han har.
Jag tycker också att han blir sötare och sötare
Hans päls blir bara längre och längre nu, han kommer nog att bli en väldigt välpälsad herre 
Haha, jag har inte vågat väga honom på nästan två månader, då vägde han nästan 4 kilo >.<
Han är riktigt maffig xD
Hur kommer det sig att merlevavvor blir större än "vanliga"? Kan verkligen en färgdefekt påverka storlek?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Verkligen supersöt! :)
Vart kommer han ifån? 
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Så himla söt! 
- Mvh Emma
vad söt han är!!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Himla söt kille det där!
Är båda hans föräldrar registrerade i SKK? Då förstår jag att du menar att han är renrasig och att uppfödaren har "strulat". Har dock fortfarande svårt att tro att en renrasig Chihuahua skulle säljas för 6500 - med eller utan papper… och stamtavla kan man fixa i efterhand.
Om föräldrarna inte är registrerade i en rasklubb båda två (skk eller annan) så är han inte renrasig. Han är gudomligt söt oavsett.
(På kattforumet läser man var och varannan dag om folk som tror de köpt en raskatt när de köpt en huskatt/blandras. De är precis lika envetna om att de har rätt, men inser sedan oftast att de blivit lurade. Eftersom du ändå betalade som för en blandras så blev du inte lurad ekonomiskt i alla fall.).
Ja, båda föräldrarna är skkreggade, mamman var dock en omplacering men hennes papper medföljde (alltså såg jag papper på båda föräldrarna)
Att han var så billig är för att han är av färgen merle (inte godkänd) och dessutom oreggad.
SÅ kan vi släppa det ämnet nu? 
#104 jag vet faktiskt inte varför det är så att merle brukar bli större, men det är så. Oftast iaf. Jag hade mer än gärna vetat varför, men kan inte hitta förklaringen till det..

startat en egen tråd om ämnet blandras och renras för att inte sno fokus från denna tråd..
http://hundar.ifokus.se/discussions/4fc357cad3b4fd73ec00215c-renrasblandras
//Linda
Finaste!
Han må vara gudomligt vacker, men smart är han inte. Bara några minuter efter att denna bilden togs försökte han äta upp en geting och blev stucken på tungan…
Allt gick bra dock, finns att läsa om alla hans missöden på bloggen xD
Oj vad han växer. Han ser väldigt stor ut måste jag säga.
Stor är han, 4 kilo tung
#115 Bara tio kilo mindre än min hund. Men din hund ser större ut.
Hur hög är han?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Oj, det har jag faktiskt inte mätt. Måste göra det när jag får tag i måttband, haha
# 118
Man måttar genom att ta en linjal eller annan stel pinne/list, ställer hunden mot en vägg/skåp/liknade. Lägg pinnen ovanpå skulderbladen o gör en markering där linjalen/whatever hamnade o avläs sedan detta. Alternativt kontakta någon agility/agilitymänniska o fråga om de har en mätsticka.
mvh
Finns massa hälsorisker i samband med den teckningen, Merlefärg, som du borde kolla upp!
http://breeding.spkk.se/#post50
http://www.skk.se/nyheter/2898/6/ak-uttalar-sig-om-merlefargen/
http://valporama.wordpress.com/2011/02/14/merlefarg-hos-hund-borde-vi-oroa-oss/
Ett citat: "Merleallelen ger som sagts inte bara upphov till hundens pälsfärg utan orsakar också flera olika defekter.
Defekterna som man idag vet mest om som är klart kopplade till merle genen är främst olika defekter på ögon och öron. Merleallelen leder till en hämning av tillväxten och förhållandet mellan hjärnans och kroppens vikt. Hämningen leder till att hjärnan blir mindre i förhållande till kroppens storlek. Nervsystemet blir därigenom underutvecklat vilket i sin tur leder till många olika problem, främst ögon och öronproblem."
/Karoline.
Alltså, jag vet hur man mäter en hund? Jag sa precis att jag ska mäta när jag får tag i något att mäta med, eftersom vi inte har något hemma?
Längre upp i tråden bad jag dig dessutom att sluta skriva i denna tråden.
Tydligen måste man söka tillstånd hos SKK för att få tillåtelse att avla Merle. Det verkar inte din uppfödare ha fått, efter som det var något strul med stamtavlan? Det är säkert inte en blandras, men ett icke godkänt avelsprojekt.
/Karoline.
Oh lord.
# 121
Så kul för dig då, jag gav dig ett tips o du sågar mig vid fotknölarna när jag försöker vara hjälpsam, man kan lixom hur enkelt som helst mäta en hunds mankhöjd utan att ha ett måttband hemma, vilket du angav som ursäkt för att du inte kunde mäta hunden.
bara pga ditt arroganta svar så tänker jag ge # 120 en guldstjärna, trots att hen uppenbarligen inte läst tråden innan denne svarar.
Dumt att ignorera en sådan viktig sak.
/Karoline.
Han har blivit så fin, lilla Minus

Nu har TS flera gånger undanbett sig fler kommentarer om sin hunds härstamning. Respektera det och starta istället en ny tråd om ni vill fortsätta diskutera ämnet i allmänhet (inte en ny tråd för att diskutera just TS hund, givetvis). Vill man absolut säga något till TS så kan man göra det via hennes gästbok eller via PM, så denna tråd får hållas för vad den är till för.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
vilket ståhej det är om denna fina supersöta hund.
Det går att mäta på olika sätt men oavsett krävs det något med rätt måttenhet på..
Jag är också nyfiken på hur stor han har blivit :) Han är verkligen jätte fin!
MVH
Sofie
De är väl skit samma om TS sitter med en 9 vägkorsning eller tvättäkta Chihuahua?! Skärp er! Alltså vad har ni med de att göra?! De är TS hund INTE ER! Hon vill ju inte avla på honom, bara ha han som sällskap! då gör det ju inget om han har stamtavla eller inte! Vad lider ni utav de? Vad vill ni få ut av att hela tiden säga i princip att TS var dum som köpte honom?! Hon ville ha honom och vet mycket väl varför han Inte är reggad! Shit grow up!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Jag tycker alla lh merlie chihuahor (stavning) ör jätteösta! :D
Öven lh choklad & tan de är också söta ;)
Han är minst lika ljuvlig IRL 
// Nadja
#129 Jättebra inlägg 
Tack ni söta <3
#131 när har du träffat honom? 
#133 Idag på stationen 
// Nadja
Jahaaaa, var det du? Hade jag ingen aning om, haha!
#125 hihi ja det var jag :-) Hade gärna pratat lite mer med er, men jag var lite stressad och så är jag lite blyg.
Båda dina hundar var jätte söta!
// Nadja
Haha tack 
nu ska du höra samma mening ifrån mig som ifrån en del andra
jag tycker inte om chuivavvor(har inte ens brytt mig om att stava deras namn hehe) men han är riktigt fin. rasren eller inte, han är tusen gånger finare än vanliga rasreda chivovvor i mina ögon :) grattis till en fin liten batting, hoppas att hälsan stannar.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Såhär liten har han varit! <3
Nejmen ååh så söt.. Gillar inte heller chihuahahuar (hah xD) för deras utåtstickande ögon, men din var fööör söt! 
Jätte söt och vad han har växt :)
bedårande!! :)
Lägg gärna in fler bilder, kan inte få nog av sötnosen
8/5-13 & 1/6-13
Bilder som den här? 
Kommer upp en valpbildbomb på bloggen om en stund, håll utkik 
#139 Fluffkillen då
Sååå fin
Minus är itne så jätte långhårig idag eller hur är det? som liten ser han ut att bli som en långhårig vavva. otroligt söt liten bild på han 144 :)
Mja, han har väl hyffsat lång päls, men han är ju inte fullpälsad än. Förhoppningsvis kommer han att bli väldigt långhårig, om man går efter hur han såg när han var väldigt liten
Haha, fanns t om de som trodde att han var en fläckig Pomeranian
finns det bilder på mamma o pappa? :3
Här är en dålig bild på mamman (Blue merle)
Pappan glömde jag ta bild på, men snygging!!
På bilden ovan ser ni hans tre bröder i bakgrunden också!
haha, vilken tjockis :P vilken färg var pappan om mamman var blue merle ?
Haha klart hon var tjock när hon fortfarande diade xD Tuttarna hängde nästan ner till golvet xD
Pappan är choklad :)
Tyvärr har jag inga bilder på syskonen, men herregud vad jag är nyfiken på hur de ser ut!
#153 ja, jag vet men hon såg så rolig ut iaf :P Åh, vad synd att du inte hade några bilder på pappan, finns det inte något sätt att du kan ta några kort? jag är så svag för chokladvavvor :)
#153 Du har inte kontakt med uppfödaren då, så att du kanske kan få kontakt med de andra valpköparna via denne? Menar inte att du ska göra allt det för att jag ska få se bilder, men det skulle ju vara jättekul för dig om du kunde följa syskonen också!
Ska höra med uppfödaren om hon kan skicka en, annars får jag ta en på valpträffen, om den nu blir av :)
Så söt :)
Min vackra, nu 8 månader gammal! <3
Så stor redan
underbar är han
Jaa, stor är han! Han breddar på sig fint, men går inte upp i vikt mer, så han blir nog inte mycket större :)
Han kommer bli väldigt fin när pälsen är färdig!
Det var nog en av de sötaste Chihuahuor jag sett!
Underbar!
Tack, jag tycker själv att han är en riktig pärla! 
Blev det någon valpträff? Vet du hur det går för hans syskon?
MVH
Sofie
Nix, hade tänkt prata med uppfödaren snart, och se om man kan försöka fixa en valpträff. Är så himla nyfiken på att se om syskonen är lika speciella, och jag vill verkligen se hur den andra hanen jag var jätteintresserad av blev!
Okej! Det är ju alltid roligt att veta hur syskonen är och även ägarna och vad de gör med hundarna.
MVH
Sofie
Han ÄLSKAR tunnlar 
Han kan vara ful också…..
#167 hahahahaha!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#167 Sötunge
#167 Hahahaha :P
Mammas snygging 
Han älskar sin "trådis"
Första gången vi tränar rallylydnad. Inte lätt att ha en liten hund ibland *fniss*
Men superduktig var han!!!
10 månader om 3 dagar, och ändå duktigare än de flesta vuxna hundar som var på samma träningsläger :)
Jag tycker Minus är supersöt just för att han inte har klotrunt huvud med utåtbuktande panna och enorma utstående ögon.
Så här tycker jag stamboksförda vavvor ska se ut - men det är jag det
Jättefin verkligen! Så söt! speciellt bilden i #158, en riktigt vacker bild!
#174 Roligt att du sa det! Jag tycker precis likadant, och det är faktiskt mitt mål med min framtida chihuahuakennel, att få fram chihuahuor som faktiskt ser ut som hundar och inte miniatyraliens! Sen kommer jag inte inrikta mig på utställningschihuahuor utan jag vill att mina hundar ska gå att arbeta med, som brukstävlingar och agility. Dagens pluttehundar håller oftast inte för fysiskt krävande sporter, och det är synd, eftersom det är en så skarp och arbetsvillig ras i övrigt!
Så om någon vill ha en RIKTIG Chihuahua så kom till mig om några år ;)

För mig som har haft en Chihuahua med stamtavla är det självklart att de ser ut som Minus.
NÄr folk säger att de inte gillar vavvor för att de har utstående ögon förstår jag inte alls vad de menar. Så ska ju inte en vavva se ut.
Min lilla dam var också större än dessa teacup-sönderavlade hundar. Hon marscherade på i timmar i skogen utan problem och klarade lätt temperaturer under -10 så länge vi var i rörelse.
Hoppas att rasen återhämtar sig snart. Lycka till med aveln.
>>>Malum domesticum<<<
Det är ju det jag menar, dagens chihuahuor ser ju faktiskt ut som minialiens med ögon som ser ut att vara redo att poppa ut bara man blåser på hunden. Korta, intryckta nosar har rasen också fått, och jag tycker inte att det är så en hund ska vara!
Mitt mål är ju som sagt att få fram friska, och lite större chihuahuor som ser lite ut som Minus, alltså som en HUND! Dock kommer Minus inte att förekomma i min kennel, eftersom han inte är registrerad, tyvärr, annars hade han varit perfekt avelsmaterial!

Just precis. Sen är de liksom krokiga i kroppen också. Böjda eller puckelryggiga liksom. Så ska inte en vavva se ut.
>>>Malum domesticum<<<
Men eller hur! Nej, aveln har spårat ur, hoppas att jag kan räta ut det liiiite iaf. Och att andra uppfödare hakar på!
vad stooor han är! och så söt :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ser att det är en gammal tråd. Säger som många andra att jag inte är så mycket för chihuahuor, men han är den finaste jag sett, helt underbar! :)
Så. Otroligt. SÖÖÖÖT!! Säger som #1, brukar inte ha mycket för vavvor, men den stoppar jag gärna i fickan!!
OT, vad har du för kamera?
Tass Josephine
Hur mycket väger han nu då :D ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Haha, Minus tackar och bugar för alla fina kommentarer!
Herrn väger 4,5 kilo nu, snart 2,5 år gammal!
Fortfarande sin mammas stolthet 😍
Men HJÄLP vilken snygging!! 😍 Är så galet svag för merle i alla valörer!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Minus tillsammans med "brorsan" Bambi, som är Golden/Flatte
Charmören själv! 😍
Åh älskade Minus ❤️Är han redan så gammal!!??*tiden går fort*
Lika fin som vanligt ❤️
Ja, det är skrämmande så fort tiden går!! Har haft honom i över två år redan, känns som en evighet samtidigt som det känns som om det bara gått två månader liksom. Min bebis <3
#191 Ja jag förstår det🙂Min hund är snart 11 år och jag kan inte fatta det 🐶
Men guuuuuud vad fin ! Är han reggad i SKK ? Isf vilken kennel ? 😍
Wow, råkade öga igenom tråden och hade chihuahuor sett ut så där så hade jag nästan velat ha en. Den ser ju både trevlig och frisk ut och inga hemska utstående ögon 😍
Nej, han är inte reggad i SKK, hans föräldrar är det dock :)
Men ja, han ser ju ut som en hund till skillnad från många av dagens chihuahuor, han är också bra mycket tåligare än många av dem. 😇
Håller med #196 . Vår vavva väger 1,6 kilo och nog har allt min schäfer på 40 kilo trampat och lagt sig på honom, och vavvan gav inte ens något ljud ifrån sig. Så ja, myyyycket tåligare än vad många tror :P
Gud så vacker, älskar merlefärgen 😃
De flesta andra chihuahuor jag känner och träffat är klena jäklar, kan inte hoppa speciellt högt, hänger inte med de stora i skogen osv, så jag är minsann nöjd med min lillskit! 😍