Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 498 ggr
Hugosmatte123
0

Skaffa Hund?

hej, jag har alltid varit intresserad av hundar och fundera på att skaffa mig en. jag är inte rädd för hundar eller någonting. men jag är inte hundvan heller. jag har alldrig haft en hund förut. min mamma hade dock en när hon var i min ålder. jag har en kanin hemma. så helst en ras som har ett fungerande temprament. men jag behöver hjälp med ras och så. och sen så undrar jag att om man går en rund på morgonen kl6,20-6,40/50 och sen en 1 h prommenad vid tre funkar det? detta gäller bara på måndag -tisdag och torsdag- fredag.1 h promenaden kan bli lite tidigare beroende när jag kommer hem men senast tre. helgen är jag ju hemma och på onsdagen är min mamma hemma. men jag är ju såklart även hemma på loven. så övrigt från dagarna jag går i skolan så blir det ganska många promenader😃fast även vila. klarar sig hunden att vara själv den tiden. jag går hemmifrån 7,40 så jag kommer ju umgås med den hemma även om det inte är på prommenad. jag  kommer även att skaffa hunden i sommar då jag har ledighet och kan ängna mkt tid till hunden. vi har även hundvana i släckten som kan passa hunden om vi ska vara iväg. uppskattar svar

vilken ras?

klarar den av att vara själv den tiden? kan vara att jag hinner hem på lunchen

Karmatarerskanise
3

En hund ska rastas var 6e timme minst. Valpar och unghundar oftare.. Är inte heller säkert att en vuxen hund kan hålla sig så länge. 

Så om ni vet att hunden kommer vara ensamma så många timmar om dagen måste ni skaffa dagmatte eller hunddagis.  Hundar är flockdjur och trivs inte att bli lämnade ensamma så mycket. Har man otur visar det sig genom att de förstör hemmet och skäller eller ylar.

Dessutom räcker inte sommarlovet. För en valp/unghund får endast lämnas ensam kortare stunder. Och det kan ta upp till ett år om man har otur att få en hund rumsren.