ni med blandraser
Har lite funderingar till er som har blandraser (även "renraser" utan papper som då också räknas som blandras) , främst till er som köpt valp då och inte omplacering, men ni får ju också självklart också svara. Detta är bara ren nyfikenhet:)
Hur kom det sig att ni skaffade en blandras?
Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Ni behöver självklart inte svara på alla frågor men skulle vara kul om ni svara på någon :)
Min hund är 50% Chihuahua 50% Pomeranian. Hans föräldrar är renrasiga. Jag bestämde mig för Theodor helt enkelt för att jag ville ha en liten, sportig, aktiv hund som kan hänga med på vad som helst. Jag visste vad jag gav mig in på då jag läst väldigt mycket om hans raser och jag ville varken ha någon renrasig Chihuahua (för liten) eller pomme (för mycket hår) Så jag fick precis vad jag ville han väger ca 5,5 kilo nu och är fullvuxen. Nästa hund kommer vara renrasig då jag vill syssla med utställning och ha möjlighet att tävla i högre klasser i lydnad, rallylydnad och kanske rapport.
Här är han, mattes finaste!
#1 Men i honom måste det väl vara andra raser? 5,5 kg är ju långt över vad både en Chihuahua och en pom får lov att väga. Nästan dubbelt så mycket. Fick du se papper på föräldrarna?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Japp, jag fick träffa dem med. "Uppfödaren" hade både mamman (pom) och pappan (chi). Han var störst i kullen med, hans syskon ligger kring 3,5 - 4 kilo. Svårt att tro för han är ju inte liten direkt.. men han är muskulös för vi tränar allt möjligt med honom :)
Kan också säga att både mamman och pappan var ganska stora för att vara de raserna. Mamman 3kg och pappa 3kg :)
En hund kan vara lite större än dom ''ska'' vara, men det vet nog alla. :) Min hund är stor för att vara just en tik, man kan tro hon är en hane! :) Fast hon är renrasig och har papper. Nu handlar inte tråden om detta men ville bara säga mitt, hehe.
#5-6 Dåså, med så stora föräldrar så är det förstås möjligt. Muskler gör också en hel del!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#8 Ja han är ett litet muskelberg ;)
- Hur kom det sig att ni skaffade en blandras?
Vi fastnad för honom och vi gillade verkligen honom, så blev att vi skaffade blandras trots allt. - Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Amerikansk Cockerspaniel/papillon, somsagt var inte superplanerat utan mer vi fastnade för honom och det blev han. - Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Ut och våga tävla!!:) Agility och freestyle och lite smått och gott! - Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Nej det blir inte det för det finns många fördelar med renras som väger över =)

Hej hej jag har en blandrastik på 3 år
Och har haft henne sen hon var 8 veckor.
Anledningen till att jag skaffade henne, var att jag först tänkte köpa en omplacerings hund ifrån spanien för 4600 :-
Men tiden gick jag hade " tingat" en hund. men organisationen som jag skulle köpa hunden av tog såan tid på sig och kände mig lite halv stressad, då jag ville få hem hunden i början på mitt sommarlov.
Så av ren slump kollade jag på blocket, om det fanns hundar i närheten för samma pris. ( då jag hade väldigt tajt ekonomi).
Och hittade min Mixy i leksand för 3500. Och när vi åkte dit så föll jag för henne på en gång. fast det var hon som vale mig. då hon ville vara vid en hela tiden och gnällde när man lyfta in henne i valphagen som ägaren hade då
Mixy är en blandras mellan : Schäfer, Rottis, Amstaff och Labbe
För att de helt enkelt är bäst på drag, renraser kommer inte ens i närheten. Sen är det större genetisk variation.
Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Vorsteh och sibirian husky
Podenco och en okänd polarspets
Någon typ av kamphundsrasmix, eventuellt med labbe.
Drag, sällskap och en del vakt då jag bor ganska så öde.
Ja, jag vill inte stödja en organisation som SKK ekonomiskt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Jag ber om ursäkt för min okunskap, men varför inte SKK?
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
#13 Den typen av avel har inte tagit till sig nya rön sedan en gubbe kikade på ärtor på 1800-talet.
En uppfödare blev irriterad på mig när jag hävdade att blåögda kunde få brunögda barn, för det hade minsann denne lärt sig på sin uppfödarutbildning att det inte kunde ske.
De avlar inte för hundarnas bästa, bättre typer av avel skulle vara bevarandeavel istället för att försöka förbättra (=försämra) hundrasens utseende eller funktionsavel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Aha, tack. 😊
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Det var inte tänkt att jag skulle köpa en blandras. Jag blev kär i individen, och kunde inte motstå hennes fantastiska personlighet.
Rottweiler/Schäfer - Som sagt, jag blev kär. Och raserna i henne visste jag att jag kunde tillgodose. Jag ville ha en hund att jobba med, jag tränar spår och lydnad med henne.
I förstahand familjemedlem - men jag har ambitioner att jobba mycket med henne. Framförallt i spår.
Nej, jag ville egentligen ha en hund med väl dokumenterad bakgrund så man vet hälsostatus. Och jag ville egentligen, såhär i efterhand haft en hund som jag hade haft möjlighet att tävla med.
Här är min älskade ögonsten - utan henne vet jag inte vad jag hade gjort! Finare vän kan man inte hitta! Hon har plats med hela vida världen i sitt lilla hjärta <3
Vi letade länge efter en passande hund men eftersom det finns allergi i familjen så var det lite svårt. Men så hittade vi en kull med valpar av två passande raser som vi kände igen sedan tidigare.
Tibetansk Spaniel / Lhasa Apso. Vi läste mycket om dem och hörde att de var supertrevliga sällskapshundar men som ändå orkade motionera mycket.
Sällskap men också en hund att kunna tävla med i framtiden (för min del).
Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? Om det känns rätt så absolut!
Ha en trevlig dag!
Kollade annonser bara för att döda tid och för att vi var i hundköpartankar och jag ville dagdrömma lite. Såg hans bild, läste hans info och föll totalpladask. Jag visste att jag kunde ge honom ett bra hem.Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Border collie/corgi. Valde mellan honom och en australian cattledog/corgi som såg exakt likadan ut men med ACD färger. Föll lika hårt för båda men jag passar bättre med BC mentalitet än ACD mentalitet så fick bli honom. Cattledogen var dessutom stabilare i mentalitet (mindre rädd) och jag ansåg att han hade större chans på ett perfekt hem än en hund med rädslor som folk sällan förstår sig på och jag har mycket erfarenhet och förståelse för hur man jobbar med osäkra individer.Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Första hand passande gårdshund, sällskap och har förhoppningar om tävlingar i freestyle om jag kan bygga upp hans självförtroende och rädslor såpass att han klarar det. Jag ser det som ett projekt och utmaning (tävlingsmål dvs) men om han inte kan tävla blir det tävlan med annan hund sen. :) Är mycket tricks med honom och kommer kunna springa lös hela dagarna då han är mindre tonåring och mindre knäck i lurarna. Hoppas att jag kan rida ut med honom sen. :)Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Som NÄSTA hund, nej. Men blandis i framtiden är möjligt om jag hittar en blandning som känns som nåt jag kan tänka mig leva med. Men mina blandisar lär nog alltid vara omplaceringar då det är så många hemlösa hundar därute köpta av folk som inte kan tänka längre än näsan räcker och dessa hundar förtjänar en riktig chans.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? - Vi ville ha en stor hund och ville ha en border collie, men för krävande för oss så vi letade efter valpar med border collie blandning. Så vi gick och tittade på min grannes valpar när dom var några veckor och det blev kärlek vid första ögonkastet för mig. Vilka raser är det i den hunden och hur kom det sig att nu valde just den blandningen? - det är golden retriever, border collie och jakt golden. Älskade border colliens snabba reflexer och att dom är så smarta och snabba på fötter. Vad var ert mål med hunden? - Ville för det första ha en egen hund, och en hund att jobba med. Ville köra lydnad och agility och kämpat med utbrändhet och visste att en hund kunde hjälpa mig. Och det har hon gjort så otroligt mycket :) Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? - vet inte riktigt. Lexie är bara 10 månader så inte tänkt så mycket på det. Beror på vad jag tänkt göra med hunden, hur närmaste framtiden ser ut. Sen vill jag adoptera en hund någon gång, så då kan det möjligtvis bli en blandis. Men vill jag köra en sport seriöst blir det en renrasig.
För att till det ändamål vi ville ha vår hund så ville vi inte lägga ut flera tusen på en renrasig sällskapshund när man kan få en lika bra blandis som sällskap :)
Shih tzu/coton de tulear. Vi ville ha en som inte fäller, var ganska liten, lurvig, positiv, hänger med på allt och kräver lagom med aktivitet. Kan vara ute en hel dag på äventyr och en annan dag går det att ligga inne och lata sig med 2 30-minuters rundor på hela dagen och lite bus :)
Vad var ert mål med hunden?
Sällskap, familjehund. Kunna lite vardagslydnad och kanske träna lite agility om hunden fattar tycke för det :) Men främst sällskap :)
Nej, nästa gång vill jag kanske ställa ut och tävla i agility eller något annat. En renrasig brukshund blir det :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

Vi har 3 st hundar,
Vi har Trude som är en terrierblandning, vi adopterade henne från Spanien via ADA, hon var 9 månader, när hon kom till oss i februari 2005, hon har hunnit fylla 9 år.
Vi letade länge efter en egen hund, tog alltid hand om andras hundar när de åkte på semester, så vi tittade runt och kontaktade hundstallet och andra organisationer, men vi fastnade för ADA, pratade med dem och träffade dem och då var och tittade på lite olika hundar, men det var Trude som vi fastnade för, så det blev hon och det har vi aldrig ångrat.
Sedan har vi Findus som är schäfer/springel spaniel och han kommer från Malta, 2007, då var han 15 v gammal och han har hunnit fylla 6 år, min sambos kusin bodde i Malta och hennes dåvarande svärfar tog hand om både hästar och hemlösa hundar och han hade kastrerat alla hundar förutom några stycken och därmed blev det 5 st valpar, en blev kvar på Malta och de andra 4 följde med min sambos kusin till Sverige, hennes föräldrar tog en valp och vi tog den andra och de andra 2 fick också hem här. Vi skulle bara gå och titta på dem, men såklart fastnade vi för en av dem.
Sedan har vi Gucci som är en dvärgpincher, hon bodde hos min sambos andra morbror, men barnen och de hade inte tid med henne längre så de frågade om vi kunde ge henne ett hem, så i juli 2009 flyttade hon hem till oss, 5 år gammal, nu ska hon snart fylla 9 år, och min sambos morbror bor nära så vi är ofta på besök. Jag hade velat ha en mindre hund ett tag och då passade kanon med att Gucci flyttade hem till oss.
Syftet med att skaffa hund, att ha sällskap , motionera ,de är våra familjemedlemmar och ger så otroligt mycket tillbaka och vi är mycket ute i naturen, fiskar, går i skog och mark och hundarna är med …Har gått på rallylydnad med Findus, för att jag ville göra något annorlunda med honom och för att han har så lätt att lära sig saker och ting .
Japp, jag skulle skaffa blandraser igen,
Jag har två blandrashundar. Den ena såg jag på en bild som vuxen och sa till mig själv att den hunden ska jag ha. 7 år senare sitter jag här med en 10-åring och är gift med hans husse. Den andra blandrasen köpte jag medvetet som valp, han är bara 6 månader. Vi ville skaffa en hund till och tyckte att den vi hade innehar alla egenskaper vi söker så vi började se oss om efter en valp av liknande blandning.
I gamlingen är det border collie / schäfer (ca 6%schäfer) och i den lilla är det border collie / golden (ca 12%). Gamlingen köpte min man av en kompis så jag vet inte hur väl han tänkt igenom blandningen. Med den lilla ville vi ha border colliens många goda egenskaper och sidor, och tyckte att golden nog skulle kunna vara en lämplig ras att kombinera med. Framförallt var det hans föräldrars lynne som gjorde att vi bestämde oss för att köpa en valp.
**Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
**Aktiv familjehund. Vi har inga ambitioner med vårt hundägande. Men vi lever ett aktivt liv och vill ha hundarna med oss. Dom måste vara kloka och självständiga, men samarbetsviliga och kontaktsökande.
**Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
**Absolut. Det blir kanske en border/schäfer nästa gång igen. Men det viktiga är inte blandningen utan vilka föräldrarna är. Och om vårt liv ser annorlunda ut då kanske vi väljer en kombination av andra raser, det kommer vi ju att anpassa efter vår livsstil. Men vi tycker båda om border collien.
Tack för alla svar roligt att läsa och se hur ni tänker (:
Jag skaffade en blandras för att vi hittills i familjen bara har haft sjuka renraser med stamtavla. Jag var trött på det och ville testa att ha en blandras istället.
- **Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
**
Min hund är en Jämthund/Coonhound och anledningen till att de blev de raserna var för att jag fastnade för individen =)
- **Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
**
Mitt mål med honom är att få honom 100 % stabil och sedan tävla i lydnad =)
- Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
JA, absolut =) Efter att ha skaffat min blandis så kommer det definitivt bli fler =)
Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? - Han var en vuxen omplceringshund, en blandrasvalp kommer jag aldrig skaffa :)
Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen? - Dalmatiner/schäfer/rottis, skaffade honom för han var charmig och passade bra.
Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund. - Inget i princip, tränar för att han tycker de är kul, har min andra hund till högre träning och tävling.
Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? - Nej kommer inte skaffa en blandras/oregad hund igen :)
Vi ville ha en vuxen hund då vi inte hade tid att ta oss an en valp.
Köpte vår hund hos Hundstallet i stockholm och då fick vi även stödja något bra samtidigt som vi fick ge en hund ett bra hem!Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Amstaff/pitbull är vad hundstallet trodde fanns i henne eftersom hennes utseende tyder på det. Hon valde oss och både jag och min sambo uppskattar både pitbullens/amstaffens mentalitet.Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
En aktiv sällskapshund som kan hänga med på ALLT. Sen har vi i efterhand börjat med dw/wp och även sök för att hunden tyckte det var kul :)Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Nästa hund kommer antagligen bli en blandis och kommer med all säkerhet köpa en till hund ifrån hundstallet!
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Vi tittade efter hund och kom över en annons och så blev det Alfons. :)
Alfons är 50% Pomeranian, 25% Sheltie och 25% Tysk spets. Han har en underbar personlighet och vi ville ha en liten hund. :) Det var någon månad sedan jag vägde honom, men då vägde han ca 5 kilo. Han är ca 37 cm hög. :) Han är 2 år.
**Sällskapshund.
**Ja, det skulle jag absolut kunna göra. Men just nästa hund blir en Sheltie i vår. :)
#10 Om du ser det här, så är jag väldigt nyfiken på vad det är för fördelar med renras som du syftar på? (Jag vet vilka fördelar JAG tänker på, men jag har också alltid tänkt köpa en renrasig hund ^^)
Måste säga att det är rätt intressant och se lite hur ni tänker kring era val :) Jag har bara en fråga och jag hoppas det är okej för TS att jag lånar tråden lite! Hur noga var ni när ni valde er valp med att föräldrarna skulle vara hälsotestade och att allt skulle "gå rätt till" med veterinärbesiktning, vaccinering och id märkning innan köpet? Skulle ni köpt era valpar (och betalat "fullt pris", vad ni nu betalade?) även att inget av ovanstående var gjort? :)
Mvh Linn
Vi ville ha en liten familjehund som inte skulle fälla hår. Ett par bekanta till familjen hade valpar efter föräldrar som inte fällde, så vi åkte dit och kikade och tingade en valp samma dag.
Lhasa apso, shih tzu, bichon frisé och Pudel. Vi ville som sagt ha en liten hund som inte fäller, hade tidigare kikat på bland annat bichon frisé och vi ville ha något i det stuket.
Hugo är en sällskapshund. Tränar lite allt möjligt med honom men tror inte vi kommer ta oss ut på tävling.
Nej, valde en renras som min andra hund och kommer nog inte skaffa blandras igen :) Ägnade mycket tid på att kolla upp linjer till min valp, ville ha så bra förutsättningar som möjligt när det kom till skotträdsla, HD osv osv.
jag gillade olika raser men kunde inte bestämma mig riktigt, så då valde jag en hund som hade två av raserna jag tyckte om.
Amstaff/rottis. först valde jag väll honom för att hans förra ägare inte tog hand om honom o för att han hade sina problem.. (tog över honom när han va 6 månader) men har alltid velat ha amstaff , rottis , doberman, pittbull och sånna raser. inte för att dom är tuffa utan för att dom är så kärleksfulla och bara vill gosa :)
Först o främst familje hund. men målet är att träna lydnad och agility. med en omplacering är det mkt jobb innan man kan sätta igång ordentligt, men de är de värt iallafall i mina ögon.
ja varför inte :) hund som hund.. sen beror de väll vad man är ute efter.. men jag som inte tänkt ställa ut o sånna saker o ha den som sällskaps hund spelar de ju ingen roll om det är blandning eller inte. men nästa gång blir de nog av samma raser fast en tik :)
Jag va ute efter en ny familjemedlem, och visste inte riktigt vad jag ville ha, förutom en hund med mycket fart, fast som samtidigt kunde slappna av och som vill jobba med mig
- Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Pappan är Amerikansk cocker spaniel och mamman är sheltie/PON (Polski owczarek nizinny) Även fast många tror att han är en valp fortfarande fast med labbe/spaniel (han är 6 år och fortfarande väldigt valpig i både utseende och sättet han är)
Varför jag valde honom vet jag inte, förutom att det va kärlek vid första ögonkastet på en bild på honom. Pappa var måttligt road när jag berättade att det var 50 mil enkel (99,9 mil exakt från vår carport ;) ) resa för en blandras, men beslutet att hämta honom är det ingen här hemma som ångrar, han är en jäkligt speciell hund ;)
Skaffade en chinese crested för 4 månader sen, dock är hon inte reggad så hon räknas ju som blandras (fast för mig är hon renrasig eftersom båda föräldrarna är det) Fast för alla andra BLANDRAS.
Kommer i framtiden bli både renrasiga och blandraser, blir man kär så blir man :)
Bifogar en bild på killen.
Jag ville köpa en Pudel för att jag ville inte ha massa hår överallt i lägenheten. Hunden skulle också ha normal benlängd. Eftersom pudlar är så dyra i Sverige, tittade jag på en annonssite i Kroatien och hittade en 3-månader gammal valp för 1200:-. Föräldrarna var båda pudlar men min valp fick ingen stamtavla pga en intressant anledning. Ägarna sa att i Kroatien är de tvingade av förening för uppfödning av renrasiga hundar att hålla samma pris. Då blir det pris för en liten Pudel omkring 6000:-. Tyvärr finns det inte någon större intresse för små sällskapshundar i Kroatien och de inte kunde sälja den. Därför sänkte de priset rejält för att slippa avliva valpen. Och han fick inga papper. Men jag bryr mig inte om de i alla fall för jag tänkte varken gå på utställningar eller ha honom som avel hund.
Tidigare hade jag schäffer och blandrashundar och de senare är mycket friskare även om en förälder är schäffer. Aldrig några hälsoproblem med blandras har jag haft. Nu återstår att se hur det blir med min lilla valp.
Vi känner hon som har själva uppfödningen, hälsade på hos henne och efter mycket prat med mina föräldrar så köpte vi en liten valp då vi blev både fäst i hundens föräldrar och just Douglas. Idag är han 4 år och bor hos mina föräldrar, jag ville inte ta med honom när jag flyttade hemifrån då jag ser hur glad mamma och pappa blir av honom, + att han är totalt beroende av min pappa :p
90% Golden Retriever 5% Flat 5% Border Collie
**Sällskapshund och ev agillity
**Det kan jag inte svara på, om det blir en omplaceringshund så ja, kanske. Dock ser jag helst att hunden är renrasig och har en fin stamtavla.
Jag tycker det är mycket roligare med blandraser, man kan aldrig veta exakt hur dem kommer blir. Dessutom har jag HÖRT behöver inte vara sant. De kan vara smartare.
Labrador/Rottweiler/schäfer/dobermann
Vi blev tekniskt sätt sålda direkt. Vi ville ha en hund att jobba med och en hund som inte blev mosad av min brors hund som är blandis mellan schäfer rottweier.
**sällskapshund och kunna skydda ifall det behövs.
**Ja absolut! Det bästa som finns enligt mig D
●Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? •Vi skulle bara åka å titta på mosters valpar, men självklart så fanns ju Smiley där ♥ ●Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen? •Schäfer/Siberien husky, för hon va den rasen. ●Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund. •Inget speciellt, ha kul tillsammans. Att springa i fullfart i skogen å mysa i soffan e ju det bästa som finns ;) ●Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? •Absolut! Nästa hund kommer med största sannolikhet att bli en blandis.
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Den ena var för att min mamma inte är så noga med om det är blandras eller renrasig, det var en billig valp som hade friska föräldrar. Det är en labbe/eng. springer sp./ irl. setter som vi skulle ha till sällskap och jag ville ha henne till agility på hobbynivå och träna lite trix med. Hon fick en skada som valp så kunde inte träna henne så mkt i agility utan att hon värms upp riktigt ordentligt och helst inte hoppa så mycket. Men hon passar riktigt bra in i våran familj :)
Den andra hunden kom in i våran familj av en slump. En omplacering som mammas kompis hade. Vi gick i hundköpartankar och ville gärna ha en omplacering då det finns så många omplaceringar plus att vi nästan bara haft omplaceringar. Vi ville ha en aktiv hund som vi kunde arbeta med, helst renrasig men det blev en vit herdehund/laika som är helt underbar. Vi ångrar inte de hundar vi har, det enda tråkiga är ju att vi inte kan gå på utställning osv.
Jag kommer välja en renrasig hund till nästa hund. Jag har nästan bara haft blandraser genom min uppväxt och jag vill prova på att ha en renrasig. Man vet mer vad man får för hund då, man kan gå utställning. Jag vill hålla på med bruks och vill vara noga med vad jag får då.
Plus att man har mer koll på föräldrar och släktingar till valpen.
Men hade jag velat ha en sällskapshund eller inte brytt mig så mycket i utställning/tävling så hade jag nog fortsatt med att ta över omplaceringar. Man kan få världens underbaraste hund ändå och man kan ändå hitta på massa kul med sin hund fast den inte är renrasig :)
Vill först förmedla att mitt köp var typ ett impulsköp typ, så vi klarlägger det ;) - hur kom det sig att du skaffade en blandras? Fastnade för henne bara. Kärlek vid första ögonkastet typ :) -vilka raser är det i hunden och varför valde ni just den blandningen? Det är border collie och jaktgolden i henne. Jag var och är super förälskad i border collie, än idag kan jag knappast hålla ögonen borta när jag ser en bc. Men ville ha en hund att spendera mitt liv med, och fick tag i grannens hunds barnbarn helt enkelt :) - vad var ert mål med hunden? Mitt mål var nog att hitta en livskamrat. Någon som inte kritiserade mig, som kunde få mig på fötter igen och göra mig lycklig. Hade även agility planer med henne, men tror det skiter sig för tillfället. Något med nosen är mer hennes grej tror jag ;) - skulle du kunna skaffa en blandis till nästa gång? Vet inte riktigt, men blir nog inte det iallafall. Vill ha en med stamtavla då blandraser inte får göra riktigt allt och sen hade jag bekymmer om vikt eftersom man har ingen exakt riktlinje i hur mycket hon ska väga, orolighet för höfter mm. Hade absolut inget problem den här gången med att få reda på vilka delar av raserna som slog ut hit och dit, men nästa gång vet jag nog vad jag vill syssla med och väljer ras därefter :)
**Hur kom det sig att ni skaffade en blandras?
**Mamma ville ha en yorkshireterrier, jag ville absolut inte under några omständigheter ha en renrasig york. Hugo blev en kompromiss!
**Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
**Köptes som 50 % york, 50 % papillon.
**Tränas i agility var målet just då.
**Ja absolut, skaffar gärna omplaceringar i framtiden. Men nästa hund kommer jag vilja tävla i bruksprov med, och då behöver jag en skk-stambokförd hund.
-Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? Jadu, var ute efter en papillon och min moster hade kontakt med en "privatupopödare" med en tik kvar i kullen. Skulle egentligen bara åka och kolla men tjejjen hade så stor personlighet redan vid tio veckor så jag vart såld! Hon följde med mig hem samma dag. -Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen? Endast papillon, pappan hade stam som jag fick se men inte mamman. -Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund. Målet med henne var en aktiv sällskapsras som jag kunde testa på allt med och leta efter just det som jag vill satsa helhjärtat på. Tyvärr fastnade jag för spår och hon visat noll intresse för just spår men hon är en stjärna på fet mesta hon gör. -Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? Nej, söderöver för riskabelt. Jag vill ha koll på hur linjerna ser ut och hälsostatus osv.
Myrtorpets Möss och Kaniner
**Vi hade inte någon krav på ras när vi skulle köpa hund, denna hund var även min första hund (jag var 10 år) och hade inte heller råd med en renrasig hund. Det viktigaste var bara att det var en valp och att den var trevlig och passade in som trevlig familjemedlem.
**Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
**Hon är en Alaska Husky, alltså en "draghundstyp", vi har alltså ingen aning om vad det är för raser.
**Agility och Lydnad, men det blev spårning tillslut. Men framförallt en trevlig familjemedlem! :)
**Nej, vi har gått igenom en hel del med våran blandis och tack vare det har vi valp att köpa hund från seriösa uppfödare/kennlar i framtiden.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Hur kom det sig att ni skaffande blandras?
Har haft två egna blandraser, bägge var omplaceringshundar. Den ena var bara tänkt att ha i jourhem, men passade så bra i familjen så han blev kvar.
Vilka raser är det i blandningen och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Den första var en oreggad schäfer. Anledningen var att han behövde ett nytt hem o jag är väldigt förtjust i schäfrar. Det var en bekants bekant som hade honom o jag blev tillfrågad om jag var intresserad. Han lever tyvärr inte idag längre, blev 13,5 år o en underbar hund.
Den andra blandrasen är 50% smålandsstövare, 25% golden och resten är schäfer, riesen och gråhund. Hörde via en bekants bekant (denna gången också) om honom att han skulle avlivas några dagar senare. Ringde hans familj o vi kom överens om att han skulle komma några dagar senare. Det var tänkt som ett tillfälligt hem, i väntan på nytt hem. Men han trivdes med oss o vi trivdes med honom o han blev kvar. Här hade det inget med raserna att göra, utan det var personligheten.
Eftersom bägge var omplaceringar så spelar det också stor roll att det blev de bägge hundarna. Jag kommer bara att ha omplaceringar.
Aktiv familjehund.
Det spelar ingen roll för min del. Det viktigaste är att det är en omplacering. Omplaceringar finns både blandraser o renrasiga med stamtavla. Har idag stövarblandningen, två renrasiga med stamtavla. Den ena renrasiga var jag fodervärd åt först, han blev kvar för han var så trevlig. Den andra renrasiga var jag dagmatte åt först o blev tillfrågad senare om jag ville överta honom och det ville jag GÄRNA, eftersom han är så trevlig. Eftersom jag inte har några som helst tävlingsambitioner eller liknande så spelar stamtavlan ingen roll av den anledningen. Har man inga sådana ambitioner kan man ju träna ändå. Huvudsaken är personligheten.
Min upplevelse av hundars hälsa är att det inte spelar så stor roll om de är blandras eller renrasiga.
En kvinna i grannbyn hade tagit sig vatten över huvudet med 2 små blandisvalpar så den ena fick följa med oss hem. Jag har länge intresserat mig för föreningar som hjälper hundar utomlands och förra året adopterade vi en rumän.Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Tiken är en JRT-blandis. Hanen vet vi inte.Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Sällskap. Planerar att de ska få testa spåra och se om det är något de gillar.Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Ja, jag är ganska säker på att nästa hund kommer att bli en rumän.
Har en schäfer o en amstaff nu.
Men nästa hund kommer bli en gatu hund. För att de far ofta illa o behöver ett hem.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Hur kommer det sej att ni skaffade en blandras?
Våran kille är en omplacering som behövde ett hem.
Vilka raser är det i hunden och hur kommer det sej att ni valde just denna blandningen?
Chinese crested powder puff och papillon.Jag har alltid gillat kineser och tittade lite på dom och sen hitta jag annonsen med min hund och allt stämde och vi köpte han.
Vart var ert mål med hunden?
Sällskap enbart.
Skulle du skaffa en blandras som nästa hund?
Ja absolut om hunden passar in i våran familj.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Jag köpte min hund för att den var väldigt snäll ovh väldig lätt lärd.för mig spelar det faktiskt ingen roll vilken ras/raser det är det är hunden som räknas.Min hund är en blandning mellan Bordercollie,Lapphund,kelpie och norbottenspets och han är helt underbar och hur bra agility hund som helst han är både snabb och bra att hoppa, kan vara lite skälig ibland men han har hur bra lynne som helst, Man kan nästan kunna göra vad som helst utan att han gör nånting.Han är en bra familjehund och älskar att följa med på saker.Han älskar att vara med andra hundar och katter och har inga problem med det.Många säger att blandraser är mycket friskare en helrasig hund att den inte får lika mycket ledproblem och sånt. Här är min hund spike som är ett år gammal:

Har aldrig haft hund innan så hade inte så stor koll på detdär med stamtavla. Kommer från illervärlden och det är inte riktigt samma sak där. Hon är ren siberian husky, men visste inte att hon kom utan stamtavla när jag köpte henne. Detta p.g.a att hennes farmor inte är reggad, och därmed inte hennes pappa. Men sånt är livet. Har gjort lite efterforskningar och hon har inget annat i sig än husky. Möjligtvis lite varg :) Jag ville ju ställa ut, men det går inte, så det blir nog drag och träna för att hon ska bli världens snällaste :)
golf.ifokus.se
•Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? - köpte Saga när hon var 7 månader. Gick mer på personlighet än ras. •Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen? - Saga är 75% golden och 25% labbe. •Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund. - framför allt sällskap men även lydnad och agility •Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? - troligtvis inte eftersom jag vill ha möjligheten att ställa ut och tävla
Lite av en slump - Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
Papillon/chinese crested powder puff.
Inte allt för olika hundraser bland annat. Sedan är jag väldigt glad i pappan till kullen och mamman till kullen är med himla trevlig osv.
Är förtjust i rasen papillon med och mer & mer i kineserna med (både nakna och puffar). - Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Sällskap och familjemedlem. Sedan träna lite olika saker på hobbynivå. - Skulle du skaffa en blandis som nästa hund?
Ja, fast har samma höga krav som jag hade nu när jag skaffade denna blandisen eller omplacering. Men vill gärna ha renrasig med.
Ångrar verkligen inte att jag skaffade denna blandningen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
**Ren slump. Vi stod i kö på en welsh corgi cardigan-valp men så var han bara där på annons en dag och det kändes rätt. Då fick han flytta hem till oss. Vi var helt inne på renras men saker blir ju inte alltid som man tänkt.
**Mamman är staffe, pappan är chihuahua/chinese crested. Hur det kom sig att det blev den här blandningen kan man ju fråga sig. Jag vet inte.
**Sällskapshund.
**Det är inte helt omöjligt men det lutar åt renras som det känns idag. Men jag vet inte, det brukar sällan bli som jag planerat. :)
Mitt ex (som jag bodde med när jag köpte hunden), ville ha en husky korsning eller schäfer korsning för han tyckte "det var coolt", han ville helst ha en husky schäfer, jag bestämde mig då för en schäfer labrador ganska snabbt och kontaktade en kvinna med en kull i våran stad, redan samma dag var vi och bokade valp. (Vi hade planerat att skaffa hund ett tag, jag har läst om hundar sens jag lärde mig läsa, jag var inte okunnig och gjorde något impulsivt, det gick bara lite fort fram när vi väl började prata om raser)
- Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
75% schäfer 25% labrador, Jag vet att dom blandisarna har fungerat i tidigare hundar jag träffat, så det var väl den blandrasen jag inte var så orolig över.
- Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund.
Mitt mål är inget speciellt, jag kan ju inte direkt tävla osv. Men av rent intresse tränar jag lydnad, skvallertränar, lär henne tricks, lär henne ganska mycket och motionerar henne.
Skulle kunna tänka mig det ja, men förmodligen inte samma, hellre något mer likt raserna då.. kanske terv/malle, schäfer/terv osv. Vill inte ha labrador i en hund till iallafall.
#52 En terv/malle är ju ingen blandis 😃
Skulle absolut inte ha en blandrashund någonsin, men såg annonsen på han och var kärlek vid första ögonkastet, när vi for och kollade så var det kört, de va min hund helt enkelt!
Han är Papillon/Chinese Crested/ Toy Pudel
Ville ha en aktiv hund att träna lite agility och tricks med med lite päls eftersom jag inte är något större fan av pälsvård!
Sällskap, lite träning av agility och trick, målet är väl att komma ut på någon tävling i agility när vi kommer igång
Nej, ser fördelarna med att ha en renrasig hund t.ex. mera stöd från uppfödaren, bättre koll på eventuella mentala och fysiska fel, har iofs hans uppfödare på fb men har inte direkt någon kontakt, vore även kul att kunna ställa ut bara för miljöträning och få ett omdöme om hunden, så vill jag ha en större hund och fortfarande med lite hår ;) Så vill jag kanske satsa lite mer på lydnaden, min hund nu är inte helt 100 till det.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag har haft blandras för många år sedan, en fantastiskt hund så jag var öppen för en blandras igen. Efter många många år med renrasiga hundar så stod jag utan hund. Så när jag skulle köpa ny hund så gjorde jag en lista över vad jag ville använda hunden till, psyke jag ville ha osv. Av en slump föll jag över en 4 mån tik som hade allt det där men var en blandras. Det fick bli henne. Sen när jag sökte hund nr 2 så hittade jag ännu en blandras som fyllde alla krav på den hund jag sökte då. Sist kom en renrasig hund. Så nu har vi 3 hundar.
Båda mina blandraser är "vallhundsblandraser". De är bra storlek för att använda till drag vintertid. Följsamma, snälla mot gårdens alla djur och lättsamma att ha lös. Bra fart under tassarna och intresserade av att träna så de passar till agility. Passar mitt friluftsliv bra och passar bra på vår lantgård.
**Målet var att hitta en hund som skulle fungera som draghund vintertid, gårdshund året om, agilityhund och passa in i vårt friluftsliv. De skulle även gilla barn och vara glad i människor.
**Mycket möjligt att det kommer fler blandraser men efter mina blandraser har vi köpt en renrasig hund för att han passade in på de krav på hund som vi hade just för den hunden.
Ska kanske berätta att mina hundar är alla omplaceringar, kommit vid 4 mån ålder, 1 års ålder och 1,5 års ålder. Ja de var reggade i jordbruksverket, veterinärbesiktade, vaccinerade. Alla har inte föräldrar med alla hälsotester.
Ett hem utan en hund är inget hem
#53 de är ju "belgiska vallhundar" men de är ju inte exakt samma ras, dom är ju inte precis som varandra i beteendet heller. Kan man regga en hund som är 50% terv 50% malle i skk? har jag iaf aldrig hört om, och då vet jag om en person som har en terv malle.
#56 Absolut kan man blanda. Det enda som skiljer belgarna är hårlag och färg, dvs det kan komma en grönis i en tervkull, en terv i en mallekull osv.
-
#57 och om man då blandar en terv och en malle och hälften får lång päls och hälften får kort, reggar man då dom långhåriga som terv och de korthåriga som malle? Av vad jag läst och sett så är mallar mycket mer hetsiga än vad tervs är.
#58 Långhåriga mallar reggas som tervar och släthåriga tervar reggas som mallar. Mao kan man blanda terv och malle men om det blir en bra kombo eller inte är ju en annan femma då dom avlas för helt olika syften, vad jag upplevt det som.
-
- Jaaa, det var nog lite mer av ett spontanköp. Att vi skulle skaffa hund var planerat, men att det skulle bli just en blandning och vad det skulle bli en blandning mellan, det hade vi inte planerat. Första hunden för min del, skulle bli en bra sällskapsvän. - Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen?
- Lhasa Apso och Toy Pudel. Sällskapsraser båda två, kräver inte särskilt mycket heller. Passar vårt liv utmärkt.
- Vovven skulle vara sällskapsvovve. Han är det nu med :P.
- Nej. Dels har jag fått upp ögonen för utställningar, och dels var inte temperamentet det bästa hos vår kille. Dessutom vill jag hålla på mer med hund, tävla och träna, och då är det lättare att få en samarbetsvillig hund om den är rasren, eftersom det är lättare att förespå hundens egenskaper.
Tass Josephine
#59 tycker det verkar helt sjukt. Ja det jag menar ju.. Ska man inte säga att de är olika raser inom samma ursprung och avla tervs till tervs och mallar till mallar mer än att blanda dom då? Kommer dom ens någonsin hinna bli en "stabil" ras med rasstandard om man får blanda tervs och mallar inom skk? Fattar inte riktigt. Men hittar inga motargument så säger inte emot. För mig låter det bisarrt.
#61 Det ända som ska skilja belgarna åt är hårlag och färg, men tyvärr blir det ju typ aldrig så. Precis som med collien så ska bara hårlaget skilja dom åt, men LH är ju mer åt utställning och KH mer åt bruks. Tror inte det finns någon bruksras som bara avlas på bruks, det finns uppdelningar i varje bruksras, vilket är rätt surt imo.
-
Hur kom det sig att ni skaffade en blandras? Amor är en ostammad prazsky krysarik. Jag fastnade för rasen när jag såg en annons på blocket om en ostammad tik, uppfödaren bodde lagom nära så jag hörde av mig. Blev inte den tiken men hon hörde av sig ett halvår senare och frågade om jag ville ha en blue merle hane på foder. På den tiden fanns vara två merle pks med stamtavla så jag kunde inte tacka nej Vilka raser är det i hunden och hur kom det sig att ni valde just den blandningen? Som sagt ostammad prazsky krysarik är han införskaffad som så vitt jag vet har han inga andra raser i sig. Tanken var från start att han skulle mönstras in. Stamboken var stängd när vi fick honom, men jag var fast besluten att försöka iaf. Han har genomgått en inmönstring. Men bedömdes som icke rastypisk. Vad var ert "mål" med hunden? t.ex sällskapshund. Målet med Amor var att ha en sällskapshund, jag ville mönstra in honom för att ställa ut och eventuellt avla på honom. Med tiden ökade intresset för rasen och även avel. Skulle du skaffa en blandis som nästa hund? Om jag skulle få för mig att köpa hund inom de närmsta månaderna så skulle det vara en ostammad prazsky. Det kommer att anordnas en ny inmönstring i höst. Rasen behöver större avelsbas och jag ser inmönstringarna som ett ypperligt tillfälle att få in detta nya blod. Men jag skulle inte göra "misstaget" att skaffa en valp för detta ändamål igen, utan det skulle bli en vuxen hund som jag ser hur den utvecklats och jag kan kalkylera chansen att hunden går igenom inmönstringen själv innan köpet. Amor är inget misstag, men han utvecklades verkligen inte så som jag trott. Första tanken med Amor var sällskapshund, han sådde ett frö hos mig som gjorde mig intresserad av avel och genetik m.m Utan Amor hade jag inte fått det här brinnande intresset för rasen som jag har idag
minavitas.wix.com/kennel
Det finns brukstervar som har mallelinjer i sig. Så javisst går det.
"Parningsförbud mellan de olika rasvarianterna.
Avkomma, vars färg/hårlag avviker från föräldradjurens, registreras som den rasvariant den själv är. Gäller fr o m 1999-01-01."
http://www.afbv.se/AK_rasutv/rasutv.html
Dom borde ha koll.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#65 Har för mig dock att dom ändrade det nyss, eller att dom skulle ändra det snart, nåja, my bad.
-
#66 Det kan ju vara olika i olika länder. Min ras paras över pälsvarianterna i sitt hemland, dock får man inte göra det här i Sverige.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
så en malle och terv är en korsning eller en renras?
Känner en tjej som har en bruksterv ur mallelinjer och minns inte om det var tillåtet nu eller om uppfödaren hade dispens men vet att uppfödaren inte håller på med fuffens iallafall. :)