Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2153 ggr
[herdehund]
0

Bästa kameran?

Vilken kamera anser ni bäst till hundfotografering? Lägg gärna upp en bild som är tagen utav kameran! 😊

Moalinn
0

Beror lite på vilken kamera du letar efter? Kompaktkamera? Systemkamera? Kompaktsystemkamera? Prisklass?

Jag skulle iallafall rekommendera en kompaktsystemkamera, till exempel Nikon 1 (finns andra märken också men inga jag har koll på tyvärr). De är mindre systemkameror så du har manuella inställningar och kan byta objektiv, men de är inte alls så klumpiga och avancerade som en systemkamera.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Turast
0

Jag har en sony nex-5 och tycker den är super :) Många skojjiga effekter och najs skärpa :) 

gick inte att lägga in en bild… kan försöka  senare tror min dator är lite knasig :) http://juniperberri.wordpress.com/2014/04/16/fotostund-i-det-grona/ där är dock några bilder jag tog igår :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
0

glömde säga att sony nex 5 är en kompakt systemkamera :) den är dock väldigt avancerad, lika eller mer avancerade än de vanliga nikond3100 kamrerarna :)

[herdehund]
0

Jag söker inte efter någon särskild utan bara en kamera som tar bra bilder, haha! Ska kika närmre :)

#2 Jag var inne och kollade igenom din blogg för några minuter sen (precis innan jag posta inlägget) och blev supermotiverad att fotografera hundarna när jag såg dina bilder! Jättefin blogg har du 😊 Ska kolla närmre på kameran du har :)

Fridaaaa
3

#4 Hänger dock främst på fotografen, inte kameran 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[herdehund]
0

#5 Jo det är sant 👍

Turast
0

#4 tack så mycket :D det är ju superkul att fota! Så om man gillar det så utvecklas man ju hela tiden och det blir bara bättre och bättre! 
Som #5 sa så hänger det ju mest på personen bakom kameran men skaffar man en bra från början så kan man ju "växa i den" om du förstår vad jag menar :)

[Teddies matte]
0

Som sagt hänger det mycket på fotografen. Är du ute efter en systemkamera? Vill du ha möjlighet att utvecklas och kunna hålla dig till samma kamera länge, eller kanske redan kan en del om systemkameror så är t.ex. Canon 7D eller 70D samt Nikon D7100 bra och snabba kameror som fungerar bra till sport, d.v.s väldigt bra till hundar och hundsport också.

Sedan måste du tänka på att mycket också beror på objektiven, du behöver olika objektiv för olika ändamål, i många fall är det främst objektiven man skall tänka på och inte bara kameran.

Turast
0

http://juniperberri.wordpress.com/2014/04/18/lite-foton-pa-en-trakig-dag/

la upp lite effekter som finns på just sony nex5 :)

själv tycker jag kompakta systemkameror är väldigt smidiga då de är betydligt mindre och lättare att ta med sig än en stoor systemkamera :) men det är ju individuellt vad man tycker ;)

Moalinn
0

Ja, det mesta hänger på fotografen men om man köper en kompaktkamera för 500kr utan manuella inställningar så tror jag att det blir väldigt svårt att fånga rörelser.

Det finns dock ingen kamera som tar dåliga bilder men det finns de som tar bättre bilder, dessa är dock svåra att få fram utan någon som helst grund att stå på. "Vill ha en kamera som tar bra bilder" är ungefär detsamma som att säga "vill ha en bil som går framåt".

Du kan köpa en Nikon D4 (ca 45.000kr) om du vill men du kan också köpa en Nikon Coolpix L28 (ca 499kr).

Har du någon prisklass du tänker dig? Om inte så blir det svårt för oss att hjälpa dig.

Själv har jag en Nikon D7000 som jag älskar mer än något annat men jag skulle avråda en nybörjare (?) att köpa en såpass avancerad kamera det första man gör. I så fall bör man vara riktigt intresserad av fotografi och villig att lära sig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Lilllens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nikon D3200, liten och smidig, enkel och inte dyr.

[TeamGolden]
0

Nikon kamerorna är rätt lätta (vanligast D3100 och D5100) Och det är väldigt bra nybörjarkameror, blir väldigt bra bilder trots om det hänger på fotografen

minbebis
0

Inne på samma tanke förut, frågade en som jobbade hos media markt, hon rekommenderade Nikon 1s eller vad den nu hette. Är en systemkompaktkamera och ska kunna ta 60 foton i sekunden sen typ välja dom 5 bästa eller något :) frågade efter en kamera som ska kunna hänga med i snabba rörelser för hunden :P

Sugar Mist
0

Nikon D3100 är en bra kamera som passar både dom erfarna och nybörjarna, tar bra bilder med kitobjektivet och är lätt att lära sig. 

-

[herdehund]
0

Tack för era svar! Det lutar åt en Nikon D3200 :)

Summerdogs
0

Jag rekommenderar Nikon D3200! Hur lätt kamera som helst för en billig peng :)

Zvintos
0

Instämmer med #11. Vilken typ av kamera beror delvis på vilken budget man har, men också på ambitionsnivå. Vill man mest ha att ta vardagsbilder med behövs ingen systemkamera ur proffssegmentet direkt, utan då duger en billigare (system eller kompakt, vad man nu föredrar). Jag har en Nikon D7000, men första systemkameran jag hade var en Nikon D40, som då var den billigaste varianten och antagligen kan jämföras med vad D3200 är nu. 

Lägger in två bilder, ena tagen med D40 och andra med D7000.

RedMonsters
2

Canon eos 650D

Medarbetare på brukshundraser.