Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1781 ggr
[FridaGenborg]
0

Rumsrenhet

Hej alla hundälskare!

Jag har en sheltiekille på lite över 7 månader och jag har problem med rumsrenheten.

För några veckor sedan flyttade vi in i en husvagn med vår lille kille och han har aldrig någonsin gjort någonting i den, inte heller i förtältet utan han är jätteduktig på att hålla sig och ibland säger han till att han vill ut. Jag vet alltså att han kan hålla sig och trodde att han blivit helt rumsren. Innan vi flyttade till husvagnen bodde vi i en trea och där hände det olyckor ibland, men ganska sällan. 

Grejen är att nu när vi åkt till mina föräldrar så är han inte alls rumsren längre 🤔 ? Hur går det ihop? Och varför får han för sig att det är ok att bajsa inne i en lägenhet? Vissa gånger så bajsar han direkt när han kommit in efter vi varit ute och rastat honom, men vissa gånger gör han sina behov som han ska ute. 

Dessutom gnäller han och ska ut ungefär en gång i timmen här hos mina föräldrar, men när vi är hemma i husvagnen kan han hålla sig ca 3 timmar och säger inte ens till då, utan vi tar ut honom ändå och han gör sina behov.

Är det någon mer som varit med om något liknande? Och hur ska man gå tillväga? Av någon anledning måste han ju tro att det är helt okej att bajsa/kissa i lägenheter?

Tacksam för tips om hur man kan få bukt på detta problem.

Frida B
0

En vild gissning- var/är lägenheten han gör inne i stan eller där det är mycket liv och rörelser? Husvagnen, är det lite mer lugnt där?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[FridaGenborg]
0

Nepp, snarare tvärtom. Campingen är i centrala Uppsala och det går människor utanför hela tiden, låter hela tiden runtom. I lägenheten är det lugnt, och nu är det bara min sambo och jag här eftersom mina föräldrar är bortrest. Även vår lägenhet vi hade innan husvagnen låg mycket lugnt till och där bodde endast jag och min sambo, alltså väldigt lugnt.

LekGott
0

Hemma är som vargarnas lya. Man kissar o bajsar inte i lyan utan utanför. Han kanske bara anser att "nu är vi inte hemma då spelar de ingen roll vart jag gör de". Bara en fundering :) Själv sover jag med min dörr stängd och min aussie på 6mån har aldrig gjort nåt i mitt rum. Däremot i mammas rum som oftast är stäng, då hon inte vill ha in honom där, där går han o kissar/bajsar om de e öppet om vi inte uppfattat att han behöver gå ut.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

[FridaGenborg]
0

#3 Hmm, ja men då borde han inte gjort det i vår förra lägenhet heller, eller? :P Vi sov med honom med sovrumsdörren stängd i den lägenheten men vissa dagar gick han in där och gjorde hyss ändå.

LekGott
0

#4 Sant! Va bara en teori :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Frida B
2

Har förmodligen med trygghet att göra. Återigen en vild gissning, men han kanske känner sig mer trygg där det är mycket folk? Mycket folk=trygghet, mat och värme. Lite folk=ensamhet. Då kanske han känner sig säkrare att göra behoven inne där hela flocken är (o lgh då) men säkrare ute där husvagnen är, då det är mer folk där och ingen ensamhet. En relativt långsökt teori, men ändå en teori :p

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[FridaGenborg]
0

Tack för era tankar och teorier! Behöver bolla lite idéer :)

#6 Jag förstår hur du tänker, men det låter lite konstigt då han är reserverad och tycker inte om främmande människor. Så han borde ju vara mer osäker i husvagnen, men det är han faktiskt inte. Han trivs väldigt bra där, men ser ingen skillnad om man jämför husvagnen och lägenheten förutom det här med kissandet och bajsandet då :P

[Forest]
0

Det kan även vara så att det är stress, det finns ingen tik i närheten som löper?

[FridaGenborg]
0

#8 Det vet jag faktiskt inte, men han har inte visat så stort intresse av det ännu :P

-Aida-
0

Jag är med om nåt liknande och tror de har med trygghet att göra, när min valp kom till mig hade vi problem med att han gjorde inne, han kunde hålla sig i två timmar som max men ändå göra på golvet ibland fast han gjort allt ute, vi bodde då i en villa i ett lungt område, inte så mycket grannar, men sen flyttade jag in till killens lägenhet och då kunde han plötsligt hålla sig i 4 timmar, aldrig göra på golvet, han säger till när han vill gå ut, detta är en tvåa med ljud runt hela tiden från folk som bråkar och tjatar med varandra, hundar som skäller osv inte de lugnaste området i vissa fall, men min valp ser mer avslappnad ut än någonsin.

[FridaGenborg]
0

#10 ja, jag har funderat lite nu och håller med. det kanske också har och göra med storleken på lägenheten att göra? att han kan slappna av mer när det är litet utrymme?

-Aida-
0

#11 Kan vara så, villan vi bodde i va riktigt stor, tre rum plus tre rum på övervåningen, så de va ju mycket att springa mellan med folk både uppe och nere, nu är de ju bara två rum att hålla reda på. :P

[FridaGenborg]
0

#12 Hmm, jaa :P Tur att nästa lägenhet kommer vara mindre än våran förra som var en trea! Då kanske dessa dumheter försvinner :)

[Forest]
0

9, Jag träffa nyligen en 5 månaders valp och han visste vad som var intressant med våran ena hund, där vart matte lite smått förvånad  😉

[FridaGenborg]
0

#14 Haha ja det kan ju va så att han är intresserad, fast jag inte vet om det ännu :P