Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3037 ggr
hund_katt
2

vargana i Sveriger - inga vargar!

lite OT-tråd kanske, men eftersom hundar härstammar från vargen, och som ni kommer läsa nedan, så är det varghybrider jag pratar om.

enligt en forskning i Finland(har ingen källa till det nu, men länkar när jag hittar den igen) så är vargarna här i Sverige inga vargar. det är varghybrider. vargarna är importerade från Ryssland, och i Ryssland avlar man fram varghybrider till försvarsmakten eller nåt vad det var, eftersom vargar inte skäller, så de kan jobba tyst.

det är också därför de tappat respekten för människorna. det var ju en varg som bosatt sig på en gård och parat sig med taxen som bodde där. skulle aldrig en 'renrasig' varg få för sig.

detta var från en varggrupp på FB som jag hittade detta. någon mer som sett detta? har någon länk får ni gärna länka om jag inte hinner länka den först.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Em_
1

Det diskuteras t.ex. i javascript:nicTemp();. Var källkritisk, varggrupper är sällan neutrala utan vinklar fakta åt ena eller andra hållet. Även de som tar fram infon har oftast en egen åsikt som avspeglas i studiernas resultat. Visst är det möjligt att det finns lite hundblod i vargarna, men jag tror inte man har importerat kända hybrider men flit.

[Murvel]
7

Kanske att det finns några varghybrider i Sverige. Men de flesta vargarna är nog, just, vargar, och när deras beteenden inte är "naturliga" för vargar så är det rimligtvis pga de själva inte lever under helt "naturliga" förhållanden. Exempelvis en ung, skadad varg eller en inavlad vargstam..

Ambrose
1

Jag läste något om detta för bara ett par veckor sedan, men kommer tyvärr inte ihåg var.

De sa i alla fall att de inte hade hittat några tecken på att hundar ska vara inblandade i svenska vargstammen. De DNA prover de hade testat var alltså 100% varg.

Men som #1 sa, var källkritisk, tyvärr så kommer jag ju inte ihåg var min info kommer ifrån alls :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

taylor__lambert
0

Men, hunden härstammar ju från en vargsort som nu är utdöd, och tycker väl inte att det är så konstigt att vi har en del varghybrider i Sverige när vi dödar varje varg vi ser. (obs bara min egna åsikt)

Här http://www.jarvzoo.se/varghotellet/ finns det ett ställe där de inte har varghybrider tex, just bara för att hålla en av vargstammar vid liv, och det är ju självklart en kul grej. Skulle själv vilja testa sova där någon gång. Visserligen är det inte Svenska vargar men mer äkta än så kan det inte bli :p

Läste också något om att Sveriges vargar är importerade ryska varghybrider men hittade inte någon länk, det ända jag hittade var denna http://www.jaktojagare.se/aktuellt/oklart-om-varghybrider-till-sverige

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vallhund
0

Och jag läste tvärtom häromdagen att man inte hittat några hybrider i Sverige eller Norge.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Thaisilk
1

Intressant om det nu verkligen påstås från säkra källor att vi har IMPORTERADE ryska vargar/varghybrider här. Vargforskarna har hävdat att det är invandrade norska vargar som först etablerade sig i Jämtland, Dalarna och Värmland. Dessa landskap gränsar alla tre till Norge.

Det har påståtts tidigare att vår vargstam härstammar från bl.a utplanterade djurparksvargar och enstaka importerade utländska exemplar som satts ut i ovannämnda landskaps norskstammade vargrevir men det har bestämt förnekats av vargförespråkarna.

Tyvärr är det ett ständig ström av felaktiga uppgifter kring vår svenska vargstam, från både "vargkramare" och "varghatare". Fakta är inte lika intressant som påhittande och förnekande hit och dit.

Sehvrin
3

Enligt forskare på SLU finns det inga varghybrider i den svenska vargstammen: http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2014/4/svensk-hybrid-mellan-varg-och-hund-en-myt/

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

vallhund
0

#7 Tack, det var den studien jag syftade på som jag hörde om på radion härom veckan.

hund_katt
0

tack för länkarna! ska läsa igenom dom nu. men att vargarna inte är svenska vargar från början har jag hört rätt mycket om, och att det utplacerats vargar från djurparker. tror det var Borås djurpark, de byggde(/bygger, vet inte om de är klara) om varginhägnaden, och fick därför flytta vargarna. två stycken hade de sålt, sa dom, men kunde inte svara på vart de andra tagit vägen. några en bit bort från Borås hade sätt djurparks bilar köra in i skogen. plötsligt var det en vargflock där.

det var vad jag hörde, vet inte hur mycket som är sant dock. någon mer som hört något om det också?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

vallhund
1

#9 Det är det många som hört o tom påstått, men än så länge klassas dessa påståenden som skrönor.

Från början kan ingen nu levande varg eller deras förfäder vara svenska eftersom vargstammen varit utrotad här.