Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7379 ggr
LekGott
0

Röda tassar- Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under senaste veckan har Legos tassar blivit lite röda och jag misstänker att de beror på fukt?! Vart väldigt blött ute och vi har vart ute en del, plus att han inte är 100%rumsren ännu så vi springer ut och in en del. Detta gör ju att dom blir blöta hela tiden. 

Försökte klippa ner håret mellan tassarna för att de ska lufta bättre men kom inte åt så bra så ska fortsätta när mamma kan hjälpa till att hålla. 

Min fråga är då, kan man tvätta rent med något för att rodnaden ska lägga sig, krävs det veterinärvård eller vad ska jag göra? 

Kan tillägga att han äter mkt råa ben så de röda kanske är ifrån dem? Han verkar inte ha obehag av det, är pigg som vanligt och kliar inte sig om tassarna heller…

Här är tassarna (första är oklippt och den andra är klippt, så gott jag kunde)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karolina-H
0

I mitt tycke så ser inte tassarna särskillt röda ut utan ser fina ut. Se till att klippa pälsen och hålla dem torra så tycker jag inte att du behöver oroa dig :)

Codeavalone.blogg.se

LekGott
0

Tack för svar! Nej dom är inte överdrivet röda men tänkte just för att jag inte vill att de ska bli värre om de fanns nåt jag kunde göra =)
Men ja, klippa dom ska jag garanterat fortsätta med och vi torkar tassarna efter varje fuktig/blöt promenad =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karolina-H
0

Jag har alltid kört med att greja så lite som möjligt med tassarna på mina hundar, klippa pälsen och hålla dem torra är mina regler har aldrig smörjt in eller något sådant och har heller aldrig haft någon hund som haft problem med tassarna :)

Håll lite extra koll någon dag så blir de nog fina igen :)

Codeavalone.blogg.se

LekGott
0

Vill egentligen inte hålla på o greja för mkt med någon kroppsdel men vi får klippa öronen för att han inte ska få svamp så antar att de kanske räcker med klippning på tassar också =) 
Klipper du eller använder du trimmer?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karolina-H
2

Jag har alltid klippt med en trubbig sax, tycker att det är lättare att slinta med en trimmer och dra upp en sår som kan vara svårt att läka ordentligt. Med en sax kan man känna efter vart man klipper innan och inte klippa i huden :)

Lite nyfiken har ju bara sett din vovves tassar men vad är det för ras på honom?

Codeavalone.blogg.se

russin
0

Jag tycker heller inte dom ser röda ut🙂 Om inte hunden slickar eller på något annat sätt visar obehag, så skulle jag inte bry mig alls.

LekGott
0

#5 Jag provade faktiskt med liten trimmer nu vilket var mkt enklare… Han är väldigt snäll när de kommer till hantering av tassar där av att jag vågade prova. Han va lugnare med den än med sax.. Konstgigt nog eftersom den låter! 

Han är en Aussie 🙂

#6 Va nog mer rött i pälsen än själva huden får jag hålla med om men den andra framtassen va lite rödare mellan tårna nu när jag fick klippt den också så tror fortfarande att klippningen kommer underlätta men antagligen behövs de nog inte mer! 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LekGott
0

Nu är båda framtassarna trimmade ordentligt! 
Tycker han är röd på yttersta halvan eller va man ska säga… Va kan de bero på? Hade inte mer päls där än i resten…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Karolina-H
0

Mina vovvar brukar också vara rödare där vet inte varför egentligen men jag har aldrig lagt någon vikt i det håll lite koll och skulle det bli väldigt varmt eller sårigt så får du gå till veterinären men i nuläget tycker jag inte det ser konstigt ut.

Codeavalone.blogg.se

LekGott
0

#9 Okej, nej känns dumt att ta honom till veterinären när han inte har något obehag av de. Men blir de värre är de klart att jag tar honom till veterinären men förhoppningsvis går de år andra hållet nu 🙂

Må gott!! 
Nathalie & Lego