Lära valpen kommanden?
Har en 8 veckors valp hemma. Han har lärt sig sitt, det var inga problem. Ligg har vi inte börjat med, men jag tror inte att det blir några problem heller, det är ju ungefär samma princip.
Men hur sjutton lär jag valpen "stanna"? Några tips? Hur får jag honom att förstå att han ska sitta kvar tills jag säger till?
Säg sitt och börja flytta dig, små avstånd först. Lyfter valpen på rumpan så säg sitt igen och börja om. Det kommer bli fel i början, det är ju trotts allt en liten nyfiken bebis :)
Var bara försiktig så du inte tränar in att när du säger "bra" /ger beröm eller liknande, så är han klar och reser sig etc. Trial and error ^^
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Tack för tipset. Det har jag också funderat över, för när vi kommer tillbaks efter en kissrunda så har han lärt sig att sätta sig innan han går in, men han sitter liksom tills han själv känner för det eller tills jag går in. Han förstår inte när jag försöker visa att "varsågod, nu får du gå in" så det undrar jag oxå om nån har tips på. Hur visar jag när han får "sluta stanna"?
jag bad valpen sitta, sa stanna gick någon meter sen fram till hunden å klicka och utökade tiden eftersom. :) var jätte lätt, men man fick busa av henne innan så hon inte sprang efter m.m.
Det är också bra att du visar tydligt med ditt kropsspråk, hundar använder mestadels sitt kroppsspråk för att komunicera vilket gör det lättare att koppla till det ordet du valt att beteendet ska hete, som ex stanna *handen visar ett stopp*, så om du visar tydligt att "nu får du gå" en simpel visning med handen och sedan komandot brukar funka, samma sak med stanna ha gärna ett hand tecken där med :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Du bör prata med FM då dom tidigare inte velat att man befäster kommandon, just för att förarna vill ha en grön hund att jobba med.
Du verkar ha bråttom med att lära in saker, varför? Jag skulle istället ta det lugnt och satsa på social- och miljöträning.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 Har du också haft en FM hund?
Har inte hört nånting om att man inte ska lära dem kommandon. Verkar ju knepigt om hunden inte ska lära sig grundläggande kommandon innan han är över året gammal! Jag ska lära hunden att lyda och ha disciplin på hunden, det måste man ha på de här hundarna.
Och jag har inte bråttom att han ska lära sig dem, men jag vill börja jobba med dem tidigt. Han är en liten valp, och det måste få ta sin tid att lära sig, men en tillvaro med en hund som inte kan grundläggande sitt, ligg, stanna och varsågod blir ju ganska jobbig väldigt fort.
#6 Nej. Jag vet bara fodervärdar som fått skäll för att dom lärt hunden kommandon.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#7 Det låter ju väldigt skumt. Men om någon av dem har ett konto här på iFokus får du gärna be dem skicka ett PM till mig så att jag får höra deras erfarenheter.
Hursomhelst så förväntas vi lära hunden grundläggande lydnad, men det kan vara så att det finns vissa mer avancerad saker man inte ska lära dem, som sök/spårning.
Om dom inte skulle vilja att hunden ska kunna ett endaste kommando, så får dom väl i så fall ge ett rejält skriftligt info till fodervärden som vad dom får och inte får göra med valpen 🙂
Jag har varit fodervärd åt FM, min tik gick inte igenom så jag köpte ut henne.
Angående med att lära dem kommandon så ska du höra av dig till din konsulent, det är olika beroende på vem konsulenten är. För "min" konsulent fick vi ha kommandon på hunden, hade henne för att träna på skolan. Jag fick lära mig att som fodervärd ska du få hunden att fungera i vardagen, gå fint i koppel, kunna bete dig vid hundmöten och mot människor, passivitet mm
Ett tips är att bli med i facbookgruppen "Försvarsmakten hundar", där finns det massor med fodervärdar och konsulenter från hela Sverige som lägger ut bilder och tips och stöttar varandra :)
#10 Är redan med i den gruppen =) Jag frågade min konsulent redan när han gjorde hembesöket, vad man fick och inte fick träna med hunden, och han sa då att det är inte särskilt mycket man inte får träna.
Men som sagt, jag är bara ute efter att lära hunden de grunder som krävs för att han ska vara en lätthanterad hund. Vardagslydnad, helt enkelt.