Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3719 ggr
[herdehund]
0

Passa er för pinnar

Måste bara berätta något som hände igår. Vi var ute med hundarna på promenad och plötsligt sitter ena hunden med svansen mellan benen och krafsar intensivt och desperat på munnen. Jag förstod direkt att det fastnat en pinne då det hänt en gång tidigare. Hunden spände munnen så hårt att den knappt gick att bända upp och hon var riktigt rädd. Jag fick panik verkligen och ännu mer panik när jag såg hur situationen påverkade hunden. Efter ett tag fick jag upp munnen och där satt en pinne långt in i gommen, på tvären. Jag hade en otrolig tur att pinnen var blöt och lätt att få ut. Det hade kunnat gå riktigt illa. 

Förra gången detta hände satte sig pinnen på tvären precis bakom huggisarna (på samma hund) och där satt det åt hårt men fick ut den utan vidare komplikationer. Nu är det strängt förbjudet för mina hundar att leka med pinnar.

Ville bara dela med mig om det här och be er vara försiktiga med pinnar och hundar. Det kan gå riktigt illa.

Dramatik
0

Ja usch ja. Det kan verkligen bli otäckt med pinnar. En gång kastade jag en pinne till en väns hund. Hunden hann ifatt pinnen ungefär samtidigt som ena änden tog mark och fick därför andra änden i ögat. Som tur var blev inte ögat skadat, men det gjorde såklart ont på hunden och ögat var irriterat ett tag. Det var riktigt otäckt och hunden kunde likaväl ha spetsat ögat på pinnen, men som tur var gick det inte riktigt så illa. Sedan den händelsen är jag numera försiktig med att kasta pinnar!

-Aida-
0

Ush då verkligen obehagligt, har inte tänkt på att detta kan hända, jag brukar däremot bara ge pinnar som är stora och grova så min valp får kämpa med tänderna, mindre pinnar säger jag åt honom att låta bli.

Fialialej
0

Har hört massa skräckhistorier om pinnar så här leks inte med sånt.

"På natten är alla katter svarta"

baloo4
0

Usch ja , jag har också varit med om det :(

Hunden var lös i skogen och kom springande tillbaka till oss med panik i blicken och drägglet rinnande ur munnen. Trodde först att han hade blivit stucken av jordgetingar i munnen men det visade sig sedan att han hade en pinne som fastnat i gommen som var MKT svår att få ut.

Cahira
0

Jag har hört om hundar som sprungit med pinnar och blev spetsade till döds så nä… om det ska lekas med pinnar så är det korta mjuka som gäller.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TjockaBerta
0

En idiot kastade en grov pinne i huvudet på min hund efter att jag bett honom att inte kasta pinnar

>>>Malum domesticum<<<

russin
0

Här leks aldrig med pinnar, utan vi kör med kottar istället🙂

Det värsta scenariot jag sett, var på ett djursjukhusprogram på Animal Planet. Ett par som kom in med sin golden, som hade kutar efter en pinne och försvann bakom en husvagn. Hunden kom tillbaka utan pinnen men betedde sig oerhört konstigt. Dom åkte in till veterinären och efter röntgen så konstaterades att hunden faktiskt tagit pinnen - men förmodligen i farten och att pinnen stod snett upp. Pinnen syntes inte i munnen, för den hade åkt ner i luftstrupen och fick opereras ut och den var hela30-35 cm lång…..🤐 Fick sågas ut och tas ut i två delar via undersidan av halsen. Den hunden hade tur som överlevde.

Cahira
0

#7 Emergency Vets?

russin
0

#8 - det var nog det programmet ja. Några år sedan.

LillPom
0

Inez hon får inte leka med pinnar mer än att jag håller i den och har den stora kontrollen då jag inte litar just pga många skräck scenarion… Vi tar hellre med oss någon av hennes leksaker med tex så hon får den istället :)

Cahira
0

#9 Ja jag minns typ det programmet. Den hunden såg inte ut att må bra nånstans alls. :/ 

Var en annan golden som hade sprungit in i en husvagn med huvudet först och fått frakturer i nackkotorna. :/

russin
0

Ja det var en läskig grej.

Hiro
1

Hände samma sak med familjens hund för ett tag sedan men jag bara öppnade munnen och plockade ut den, ca 3mm i diameter så inte stor men satt ändå fast i gommen. Jag fick en slick på handen som tack ^^

Jag har aldrig tillåtit min hund att överhuvud taget ha pinnar i munnen så jag behöver inte tänka på det med henne

[Daniela1983]
0

Min hund älskar pinnar, främst att bära på sådana han plockar upp på vägen. So far so good.

thilda-
2

Vi håller oss till stockar istället ;)

[Tess86]
0

Jag gillar inte heller när de leker med pinnar men eftersom vår tomt har många träd, framför allt ekar, så hittar de pinnar precis överallt. Vi brukar i alla fall aldrig kasta pinnarna åt dem eller på annat sätt leka med pinnarna, då tar vi fram leksaker istället. Men att bära runt på pinnar eller ligga och tugga på dem kan vi inte riktigt förhindra.