Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6262 ggr
[fabienne]
1

Förkortningar blodprov

Var in till veterinären med vovven och tog blodprov idag och fick med mig en hel radda med förkortningar hem på provsvaret. Jag är nyfiken på vad det är förkortningar på för något så om någon kunde hjälpa mig vore jag jätteglad. Förkortningarna är:

ALB
ALP
ALT
AMY
TBIL
BUN
CRE
K+
TP
GLOB

Jag fick få svar via googling, men någon kanske vet någon bra sida eller rentav kan vad förkortningarna står för i huvudet? Obs; dessa värden var alltså bra så jag är bara nyfiken på vad det är som kollats upp. :)

[fabienne]
1

Jag puttar upp denna lite. Albumin, globulin och amylas är ord jag hittat som inte låter helt tokigt att de kollar i blodprov. Även kreatinin, som kanske "cre" står för? ALP står tydligen för alkaliska fosfataser.

Men några förkortningar finns kvar som fortfarande är mysterium. :)

vallhund
0

ALB= albumin.

ALP o ALT mäter ev leverskador.

Cre = kreatinin.

K+ + Kalium.

Vad jag kommer på på rak arm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
0

Då hade jag inte gissat helt tokigt! Och några färre förkortningar att fundera över fick jag också. Tack!

Ison
0

TP = protein i blodet BUN är ett njurprov :)

[fabienne]
0

Tack så mycket! Då är det bara… TBIL kvar då alltså? Fick just fram att det betyder "total bilirubin". Bilirubin är tydligen en avfallsprodukt som bildas när röda blodkroppars hemoglobin bryts ner. Det värdet kan tydligen visa galla- och leverproblem.

Tack för hjälpen, kul att veta lite grann vad det är som kollats upp genom blodprovet. I början var bokstäverna helt obegripliga men det klarnade ju ganska fort! :)