Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1556 ggr
Low
0

Ta fästingvaccin i juni?

Hej!
Vad tror ni om att vaccinera en hund mot fästingar så sent som i början av juni? Hinner de få någon nytta av vaccinet under sommaren?

Det rekommenderas ju att man vaccinerar tidig sen vinter eller tidig vår för att bilda så många antikroppar som möjligt.

Man får inte vaccinera en valp innan 12 veckors ålder, och min hund blir gammal nog först när sommaren startat. Det är därför han eventuellt måste ta det så sent.

russin
1

Jag skulle inte vaccinera en valp mot det över huvud taget, då den får så mycket annat vaccin som kroppen ska jobba med - men det är jag det.

För mig så känns vaccinet så pass nytt att jag inte heller vill prova det - det känns som om hundar är försöksdjur för människor här, då vaccinet inte kommit ut för oss tvåbenta ännu.

Low
0

Jag förstår dig helt. Jag tänker precis likadant och är osäker på om det är en vettig idé. Jag är generellt ganska skeptisk till vaccin och undviker helst diverse sprutor på mig själv också. Jag kommer nog jobba hårt med alternativa fästingmedel och det klassiska halsbandet. Men nog funderar man lite, och väger för och emot!