Söker boktips!
Har ni något boktips för nyblivna valpägare som de kan läsa strax innan och efter de fått hem sin valp? Det gäller en sällskapshund så inga uttalade jaktböcker och liknande. Finns det någon hundbibel av någon som har gott rykte om att förstå sig på hundar?
Tack på förhand. :-)
cesars böcker
Allt förutom CM's böcker.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker denna bok är väldigt bra: https://www.adlibris.com/se/bok/stora-boken-om-att-skaffa-och-leva-med-hund-modern-traning-beteende-och-psykologi-9789155260095
Står mycket som är bra att tänka på med valpen, men fortsätter även med unghunden och sen vuxen. Bygger på positiv träning utan bestraffning osv.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
K. Svartberg - "bra relation"
≧◔◡◔≦
Kontaktkontrektet :D Jag rekommenderar ingen av CMs böcker
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#2 och 5
varför inte ?
han är det enda som går på djupet av hundproblem eller a korkade-människor-problem
alla andra ska lära hundar trix med att trycka i jycken en massa godis
#6 Hans metoder bygger på bestraffning, tvång och förbud.
Jag tycker INTE det är ett bra sätt att träna hund på.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
har du sätt hur en vargflock fungerar? eller hur en tik fostrar sina valpar du ser inget gullande eller tjatande från hennes sida när dom gör fel
#8 Sen när är människor hundar? Att straffa fram lydnad ger bristande resultat, en taskig relation och en olycklig jycke, att istället belöna upp önskvärda betéenden och leka fram lydnad ger en bra relation, ett resultat som gynnar både föraren och hunden och en glad hund. Lika lite som man ska förmänskliga en hund ska man göra människan till en hund.
-
Vilka bra tips. Jag skriver upp allt. CM har jag sett på tv:n och det känns inte så lockande att läsa böcker av honom. Jag är ute efter böcker som tar upp praktiska saker som valpar behöver. Hur man tränar rumsrenhet, vad man ska tänka på ur säkerhetssyfte, vad som händer vid olika åldrar och lite sånt när de är små. Men även fortsättning sen när de är äldre och man försöker börja träna med dem.
:-)
Jag gillar Fredriks Steens böcker, i en av dom är det en del fokus på rumsrenhet, träna på att gå lös/i koppel och annat som kan vara bra när man får hem en valp.
#6 CM korrigerar endast. han vill att hunden ska göra de felaktiga beteendena så han kan straffa hunden, istället för att förebygga problemen eller lösa på ett milt sätt där hunden kan få förtroende för föraren så skapar han otrygga hundar som aldrig vet om de kommer få en fot i ljumsken eller ett stryphalsband åtspänt bakom öronen.
Han snackar även alltid om den jävla dominansen och rangordningen som INTE EXISTERAR mellan arter (och nej, människan är ingen hund så man borde sluta försöka bete sig som en.. hunden vet mycket väl att vi inte är hundar)..
Han är helt outbildad och vem som helst kan sätta stryp på en hund och "hänga" den i luften med orsaken att "jag försöker skapa lugn".. jaha?
(förlåt för OT, vill inte skapa en diskussion om det när tråden inte handlar om det ville bara svara på #6 fråga!)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.