Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 949 ggr
taylor__lambert
1

Den fruktade cyckeln

Nu är det som så att Giza aldrig sett en cyckel förr men tycker att det nog är det absolut hämskaste jag någonsin visat henne, vid stod på kanske 10 meters avstånd och hon reste sky hög ragg och morrade, vågade absolut inte ta ett steg närmare.

I vanliga fall brukar jag lyckas få mina hundar när dom är rädda för något att gå fram och nosa på det, eller så kopplar jag loss hunden och sätter mig vid det som skrämmer den (har en cocker som ser väldigt dåligt och han är rädd för i stort sett allt han stöter på).

Men min fråga är, hur ska jag lära henne att cyckeln inte är farlig? Hon gör utfall mot cycklister som bara cycklar förbi eller till och med går förbi, vet inte vad jag ska göra har testat så många olika saker och inget verkar funka, godis, ignorera, låtsas att den inte existerar, visa att jag inte tycker den är farlig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Em_
0

Vad tycker hon om en cykel som står stilla för sig själv? Har du testat skvallerträning?

taylor__lambert
0

Det var just det cykeln gjorde, den bara stod där men ändå tyckte hon att den var super läskig. Jo jag har ju testat skvaller träning lite (utan klicker då hon inte gillar ljudet) men hon är så låst på målet att det är svårt att ge henne belöning.

Hiro
0

Har du en tomt? Om du kan ställa en cykel (som får stå där lääänge, ingen rör den och du ställer dit den då hon inte ser så att den för henne alltid är stilla) där och ni är där och leker då och då och du bara ignorerar den så kommer hon nog någon dag våga fram till den…

taylor__lambert
0

#3 Jo en tomt hade varit super! men bor i lägenhet så, visserligen har vi ett cykel ställ precis utanför porten men tror inte grannarna blir så glada om jag står där med min hund (alla är liv rädda för henne och grannarna kan inte svenska eller engelska)

russin
0

Nu är jag inte riktigt med. Du skriver att hon aldrig sett en cykel förut och sen att hon gör utfall mot cyklister🙂

taylor__lambert
1

#5 Ja, innan jag fick henne hade hon aldrig sett en cykel förr, då hon som valp inte hade den bästa ägaren och uppfödarna ägde inte cykel, och nu så gör hon utfall så fort en cykel kommer förbi.

Em_
0

Låser hon sig vid skvallerträning så testa att backa. Ibland får man stå löjligt långt i från i början. Det brukar gå lättare när de har förstått vad man vill. Ett tydligt "Bra!" funkar lika bra som klicker :)

imsuchadiva
0

Hur länge har du haft din hund och hur länge har du jobbat med problemet? Står det cyklar i cykelstället? Hur kommer ni i sånt fall ut genom porten? Ställ en cykel inomhus? Ta med en hundkompis till cykeln så kanske din hund ser att det inte är någon farligt.

taylor__lambert
0

#7 Ja man kan ju alltid försöka, eftersom jag precis fått henne så känner jag ju henne inte så bra, så att veta hur jag ska bryta henne är svårt. Men jag ska testa det mesta, man kan väl även ha en cykel som ligger ned för jag undrar om det inte är höjden hon är så rädd för.