Måsteskrivaavmig
Jag blir så arg men framför allt ledsen, så himla besviken på andra hundägare… Jag har en 1-åring som är så jäkla duktig på att läsa av miljöer och individer, men ser hon något märkligt eller en annan hund som utstrålar väldig osäkerhet - så blir min hund också osäker. Och vi jobbar på detta! Jag och min hund tycker om att röra på oss, så jag slänger på henne selen och fäster henne vid mitt midjebälte. Vi ska ut och jogga. :-) Jag är stenhård på att jogga med sele är en skojig uppgift hon har, dvs hon ska hålla position tills uppdraget är över. Och det funkar klockrent! Att få möten under joggingturen är också jättebra träning för att hon tenderar att tappa fokus, men kommer snabbt på sig när jag harklar mig och återgår till position. Det är så himla kul att se alla dessa framsteg hon/ vi gör hela tiden. …Tills alldeles nyligen, när jag ser att vi joggar förbi ett par med en taggad hund hållen i halsbandet. De står även med en leksak, förstår att de leker/ tränar. Jag ser det som ett av de där bra tillfällena att träna på position. Vi fortsätter förbi, jag har musik i öronen, min hund börjar larva sig och hoppa fram i kopplet efter mötet. Väl medveten om att vi inte har dessa situationer inlärda till 100%, harklar jag mig som vanligt och börjar just säga "LÄGG A…" När jag ser att min kopplade, 20kg mindre hund blir påflugen av hunden vi passerade 20 meter tidigare. Inga fysiska skador men min hund är "bakrädd" efter denna händelsen. Vi behövde inte fler orosmoment att jobba med! Så fruktansvärt tråkigt… Tänk hur många hundar man kan skada med enbart 1 otillräckligt uppfostrad/ tränad hund. Klandrar inte hunden, klandrar ägarna som inte ens hade mage att be om ursäkt.
Mvh Ellenfyrkant
Jag förstår hur du känner. Jag hade blivit jäkulst irriterad på ägarna. Främmande hundar har kommit till mig och min hund 3-4ggr, vi har varit utsatta för utfall som var allt för nära att orsaka en olycka. Jag och familjens andra hund har blivit tja, jag vet inte vad jag ska kalla det… Hundar kommer ut från tomtar och ska mopsa sig. Jag har dock lyckats få undan alla.
Jag tycker det är så tragiskt att vissa ägare aldrig lär sig. En av mina fd grannar hade två hundar som rymde och attackerade passerande hundar och ägare i 2-3 år. Endast innan de flyttade några gånger så var hundarna kopplade och under uppsikt.
Dock finns det de ägarna som tar sitt ansvar. De som ber om ursäkt och frågar hur saker har gått. I går kom ett barn fram till familjens hund och började klappa henne, inga problem med hunden då men hade det varit en barn rädd hund eller främlings rädd hund så hade det varit värre. Mamman tog snabbt sitt barn och sade att barnet inte fick klappa främmande hundar och föste iväg sitt barn innan hon bad så mycket om ursäkt. Det var ingen hund men ändå att be om ursäkt, det är då jag blir glad.