Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6956 ggr
LillyB
0

Sjuk hund, tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har åkt in akut med min hund till veterinären både i fredags och idag och vi ska tillbaka imorgon. Då veterinären inte hittar något konkret så vänder jag mig till er för att se om ni har några idéer på vad som kan vara fel eller något man kan göra för att förbättra hans tillstånd. Amstaffblandning, hankastrat, 5 år. I torsdags åt han på morgonen men sprutbajsade verkligen på eftermiddagen. På kvällen ville han inte äta och jag gav honom inget då heller. På fredagmorgon så åkte jag med han till mina föräldrar då jag skulle jobba, för jag märkte på honom att han var trött och ledsen och att något var fel. Kl 13 fick jag åka från jobbet för att köra honom till veterinären då han matvägrade igen vilket är mycket mycket ovanligt för mitt lilla matvrak som brukar äta allt. Veterinären tog blodprover och allt såg bra ut, så de skickade hem oss med en vätskekudde i nacken och en kortisonspruta för en lite svullen mungipa och irriterad hud (hudproblemet är standard men mungipan var något nytt). Trodde först att han inte ville äta pga den svullna mungipan, men den är nu ganska bra. Fredagkvällen kom och jag skulle ge honom ytterst lite blötmat men det kräktes han upp. Sedan kräktes han galla två gånger till så jag lät honom vara. Lördagmorgon kom och jag fick i honom lite mat, men då jag släppt av honom hos mina föräldrar så kräktes han upp det igen. Mitt på dagen hämtade jag en medicin mot illamående och en mot sura uppstötningar som han fick. Han verkade må lite bättre efter att ha fått bajsa lite löst också men då jag hämtade honom på kvällen så sprutbajsade han lite och spydde sedan tre gånger under kvällen. Det enda han fick i sig utan att spy var några klunkar vatten innan han somnade för natten. Imorse (söndag) så åkte vi direkt in till kliniken på morgonen och idag har han legat på näringsdropp. Han fick även flera sprutor mot illamående, smärtlindring och antibiotika. De röntgade honom med kontrastvätska tre gånger och allt såg bra ut, de tog nya blodprover för bukspottkörteln, lever, njurar, sänka, osv men allt såg bra ut. De kollade även alla organ med ultraljud och även där såg allt bra ut förutom magsäck och tarmar som var mycket aktivare och arbetade mycket hårdare än normalt. Han hade även gaser. Han har mycket mycket ont så man trycker honom i magen. Vi har nu varit hemma några timmar och vilat och imorgon bitti ska vi in igen för nya prover som ska skickas till labbet, mer dropp, osv. Veterinären förstår inte vad som orsakar hans extrema illamående. Han dreglar och kastar upp minsta lilla man får i honom. Lyckades tack o lov få i honom epilepsimedicinen utan att han kräktes, efter att han kräkts upp de tre senaste. Lade lite mat i munnen på han och han varken svalde eller spottade ut utan bara lade ner huvudet med maten i munnen. Efter en stund då jag försökte igen så spottade han bara ut allt. Noll intresserad av allt ätbart. Sprutbajsade ut kontrastvätskan, precis som allt annat han inte kräks upp. Det är som att mage och tarmar arbetar för hårt och för snabbt. Som att allt är irriterat på nåt vis. Är det någon som varit med om nåt liknande? Vad kan vara fel? Helt enkelt en mag- och tarminflammation? Någon som har nåt tips på hur man kan lugna ner mage och tarmar? Tacksam för alla svar!!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
0

Kan tydliggöras att han är extremt trött och att jag fått bära honom till och från bilen och att han helst inte vill gå alls utan bara ligga på samma ställe och småstöna lite ibland.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Aristarcos
0

Har du parvo vaccinerat honom.. låter rätt likt parvo

http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/parvo-hund

[Olärd]
0

Finns det en chans att han ätit något utomhus som är dåligt? Dricker han vatten?

[[Boris Sager]]
0

Tänkte också på att han ätit något giftigt eller blivit biten av någon huggorm.

Em_
0

Funderar på salmonella och intestinal lymfangiektasi. Canikur stoppar upp diarré men kolla med veterinären innan du ger det. Håller tummarna för att han blir bättre snart :)

[Forest]
0

Min första tanke är med huggorm som bitit hunden dels svullen läpp sen detta med kräkningar och diarre 

Giftet kan orsaka blodbrist och kan ge allvarliga skador på lever, njurar och hjärta. Lokal smärta, trötthet, nedsatt allmäntillstånd, kräkningar, diarré, minskad blodvolym (hypovolemi), lågt blodtryck/blodtrycksfall (hypotoni), utveckling av chock, oregelbundna hjärtslag (arytmi), koagulationsrubbningar samt onormalt snabb andning (takypné) kan också förekomma.

http://toshundhalsa.se/hundar-och-huggormar-%E2%80%93-bra-att-kanna-till

Hur som helst så hoppas jag verkligen han blir frisk och sitt vanliga jag så snart som möjligt.

Sjuttan
0

Han bör INTE  äta mat  alls innan magen stabiliserats  men vätska är mycket viktigt.

Han kanske kan ges vätska med en spruta i mungipan  eftersom  han lätt blir intorkad.    En gammal veterinär från förr lärde mig att havregrynsavkok  är mycket bra,  man silar bort grynen.                      Han har inte råkas få i sig något ute  tex  växtgifter för trädgård.   Varmt lycka till!

Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[[Boris Sager]]
0

Hoppas verkligen att det fungerar med behandling. Tror att veterinär, som tänker på ev. huggorm vet utredningsgången. Det viktigaste är att de  ö.h.t. tänker på det.

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-behandling-av-ormbett-hos-hund/

vallhund
0

Råttgift? I en del områden i landet har det förgiftats hundar som ätit utav diverse gifter som lagts ut med flit.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LillyB
0

Tack alla för svar! Har varit en sån utmattande dag så jag har inte orkat svara förens nu. Han är vaccinerad mot parvo och dom verkar inte rikta in sig på någon parasit. De är inställda på att han har en kraftig mag och tarminflammation, av okänd anledning. Alla prover ser fortfarande bra ut, idag fick vi i honom både medicin för magen samt utspädd mat i spruta utan att att spydde. Han har dock låg temp, de senaste dagarna har den varit 38,7 37,7 37,4 och nu 37,2. Hos veterinären får han ligga på värmedyna och näringsdropp och hemma gör jag vad jag kan med täcke och filt i sängen. Han är väldigt rapig, har inte bajsat något än och flåsar endel vilket han aldrig gör då han är frisk. Gav honom lite vatten nyss och en liten stund efter så rapade han en gång och sen en gång till så lite vatten råkade komma upp. Småstönar och sväljer titt som tätt. Allmäntillståndet är fortfarande att han är väldigt utmattad, vill inte äta själv och vill inte gå någonstans. Får ofta bära honom då han stannar och vägrar gå. Veterinären tyckte han hade lite svaga hjärtslag men inget alarmerande. Bra med vita blodkroppar, ingen sänka, osv. Så orolig… :'(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Han luktar också riktigt illa i munnen, nästan stark bajslukt. Kanske är normalt om dom inte ätit och har kräkts o så?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Nu ligger tempen iaf på 37,6 efter att ha bäddat ner honom lite extra.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[[Boris Sager]]
0

Tack så mycket för uppdateringen!

Låter definitivt som han är på klar bättringsväg!

Måste erkänna att jag känt mig riktigt orolig.

Kram till dig och vovven!🌺

Celia

vallhund
1

Har veterinären uteslutit att han har någon slags blockering i mag/tarmkanalen? Med tanke på bajslukten.

Tänk på att blanda lite koksalt i vattnet ni får i honom, blandat med en nypa fruktsocker eller honung.

LillyB
0

Han har röntgats en gång vanligt efter föremål och en gång nån timme efter kontrastvätska och en gång två timmar efter kontrastvätska för att se så det inte tog stopp någonstans, sen kom kontrastvätskan ut då vi skulle hem från veterinären. Så inga stopp. Han kollades även med ultraljud för att vara på den säkra sidan. Ungefär varannan minut så kommer det upp en rap med vätska som han sväljer direkt, ibland hinner han inte stoppa den utan då kommer det några droppar magvätska. Han ska få sprutor mot illamående och sura uppstötningar nu, så får vi se om det lugnar sig. Han verkar inte vilja kräkas iaf. Tempen är nu på 37,7 och han ligger på värmedyna med sitt vintertäcke på. Det blir nog ett nytt ultraljud idag för att se om det blivit nån förändring i tarmarna. Håll tummarna för mitt hjärta

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Han ligger även på dropp. Raparna och vätskan som kommer luktar ungefär som stekt ägg/omelett. Troligen pga de här uppstötningarna som han luktar så illa i munnen.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Amerikanskbulldog
0

Håller tummarna för honom!!

[Forest]
0

Håller tummarna för honom här med

Loveradio
0

Usch vad tråkigt att läsa att Liston mår så dåligt :( håller tummarna för att det vänder snart!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[elmaek]
0

*Många kramar* ❤️

Sjuttan
0

Allra varmaste LYCKA TILL!   Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Maja2
0

Håller tummarna!!!

LillyB
0

Efter ytterligare ett ultraljud så ser man att maginnehåll och tarminnehåll mest bara står stilla. Det pumpar fram och tillbaka men maginnehållet kommer liksom inte vidare. Nu ikväll så kom det ut ordentligt med vattendiarré, helt enkelt brungulfärgad diarré i vattenkonsistens. Han har fortfarande små uppstötningar. Hur sjutton får man igång mage och tarmar och får diarrén att bli mildare? Han får primperan, men jag bryter snart ihop. Han är mitt allt och jag måste få se en vändning snart :'(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Fialialej
0

Usch vad tråkigt allt det här. :( Håller tummar och tassar här att det ska bli bra!

"På natten är alla katter svarta"

[Daniela1983]
0

Har han svultit det senaste dygnet? Det brukar lugna mage/tarm låta dem vila. Och man får väl ofta bukt med diarren då, rätta mig om jag har fel.

[Daniela1983]
0

Min hund hade en magkrasch med sprutdiarre i vintras, sånt är inte kul..

vallhund
0

Vi håller alla tassar o tummar för er!

LillyB
0

#26: Vi testade det i början men det fungerar inte. Detta är ingen vanlig diarré :/

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[elmaek]
0

#29 Vågar egentligen inte uttala mig… men funkar inte skonkost mot magar som kraschat?

Em_
0

#30 Jo, men det förutsätter att mag-tarminflammationen läker ut av sig själv. Det verkar den inte göra i det här fallet. Hoppas veterinären hittar något snart :)

[Daniela1983]
1

Vad sade veterinären att ni skulle ge för mat nu då?

Cert
1

Usch vilken otäck historia ni har hamnat i. Håller tummarna att ni lyckas reda ut detta snarast. Det låter inte alls roligt.
Blomma

taylor__lambert
0

Usch, låter precis som när en bekant fick åka in med sin lilla vovve, låter nästan lika dant och de sa att han troligen fått i sig råttgift :/

Men har du provat fortiflora? Den funkade på min bekantas hund då han inte riktigt kunde återhämta sig ordentligt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LillyB
4

Äntligen kan jag meddela att min älskling mår bättre!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Skrev en lång uppdatering som verkar ha försvunnit? Hm.. får återkomma med en ny snart

\\\\\\\\\\\\\\\\_

vallhund
0

Väntar med spänning!

Em_
0

Jag med! Skönt att han mår bättre:)

LillyB
9

Kan ju börja med vad vi tror har hänt med min hund. Han har hudproblem som kommer och går, pga dessa så kan hans immunförsvar ha varit nedsatt. Sedan har han fått i sig något härsket eller liknande ute som totalt slagit ut tarmbakterierna. Kroppen klarade inte av att återställa tarmfloran utan tarmarna utsattes av mat den inte kunde smälta. Tillslut blev tarmarna inflammerade och irriterade och reagerade då med att akut försöka få ut allt tarminnehåll så fort som möjligt, alltså genom sprutande vattendiarré. Då tarmarna stannade av och inte ville ta emot maten, så slutade även magen att arbeta. Detta resulterade i att maten som vi fick i honom bara låg kvar i magsäcken i timmar, och tillslut började alla uppstötningar och kräkningar för att kroppen inte ville ha mat liggandes i matsäcken. På det sista ultraljudet så såg man hur osmält mat låg kvar i magsäcken 4 timmar efter att han ätit och tarmarna var tomma och rörde sig inte som de normalt ska göra. Hela hans matsmältningssystem hade kollapsat. Han mådde troligen extremt illa av att ha gammal mat i magen i timmar som tillslut ville ut, fruktansvärt ont i de inflammerade och irriterade tarmarna och var kraftigt uttorkad pga den extrema diarrén och alla kräkningar. Utan vård hade han långsamt dött och hade man väntat för länge med att ge honom dropp så hade organen torkat ut och han hade tillslut fått total organkollaps. Det gjorde var att ge honom primperan (injektion, får igång mage och tarmar), zantac (injektion, motverkar för hög magsyra som kan ge uppstötningar), cerenia (injektion, mot illamående, kan dock skada levern), samt antibiotika i injektion. Han fick även diarsanyl som lägger sig som ett skydd på tarmväggarna samt fortiflora pulver för att återställa de goda tarmbakterierna. Istället för diarsanyl så fungerar Entero-chronic ännu bättre men det hade dom tyvärr inte, den motverkar direkt inflammation. Han blev så pass mycket bättre att vi efter detta stannade hemma. Här hemma får han vetrimoxin mot inflammation, diarsanylen och fortifloran. Vid behov om han mår illa eller får uppstötningar så ger jag honom en Losec/Omeprazol. Han kan efter alla uppstötningar ha fått magkatarr så innan det läker ut helt så kan vi få hålla på länge med de sistnämnda tabletterna och diarsanylen. Fortifloran ska han få i ca en månad för att riktigt balansera upp tarmfloran ordentligt. Han få Royal Canins Gastro Internal blötmat ca 8 ggr pre dag för att få igång honom. Det fodret kommer han att få äta i några veckor och sedan kommer jag sakta sakta övergå till färskfodret Nordic eller liknande då torrfoder inte alls är bra för mage och tarmar och där har jag lärt mig en läxa efter detta. Han ska få det mest naturliga och nyttiga som jag med min lilla frys kan erbjuda :) Han är nu pigg och vill leka, skäller ibland på hundar utanför som han brukar och äter själv om maten är rumstempererad, ej kall. Grannen sa att han saknat att bli störd av Listons skällande den senaste veckan, så han blev glad då han hörde honom ute på balkongen för då förstod han att han mådde bättre :) Inga uppstötningar ännu, och han vill gå riktiga promenader trots att han inte får än. Endast korta för rastning och för att röra på tarmar o mage. Kan också meddela att han idag bajsade helt fast och fint! Har nog aldrig blivit så glad över en bajskorv tidigare! :D Han blir väldigt lätt och fort trött, men han tigger och är nu sitt gamla jag! Och jag tror att vi kommit närmre varandra denna vecka, för han är sådär lite extra go! :*

\\\\\\\\\\\\\\\\_

[Daniela1983]
0

Okej, då vet man hur det har gått. Det är klart de ska ha vård om de har sprutdiarré och blir uttorkade, min fick också magkrasch och dropp i december.

TjockaBerta
0

" Har nog aldrig blivit så glad över en bajskorv tidigare!" 😃

Skönt att han mår bättre. Hoppas har är helt frisk snart. ❤️

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
0

Skönt o höra att han mår bättre 😃

[[Boris Sager]]
0

Lycka för oss alla!😃

Pussar till Liston!