orolig matte
Hej.
Har en liten blandrastik på 6kg som är 1,5 år. Hon har löpt för andra gången nu. De slutade blöda i onsdes. Och igår såg jag gula flytningar från hennes vulva(om de heter så). Hon äter och dricker normalt. Imorse när hon kissade så pep hon till lite. Hon e lite trött. Men busar gärna.
Jag ringde Strömsholm igår för att rådfråga och hon sa att jag skulle åka in till veterinären antingen då igår eller idag.
Nu e jag orolig… Tänk så behövs hon sövas och dom råkar ta för mycket sömnmedel så hon dör?
Hur mycket kan de tänkas kosta, för dom tar ju reda på om de är livmoderinflammation med hjälp av röntgen eller ultraljud ?
Så orolig.. :/
En veterinär kan sin sak, de överdoserar inte sömnmedel. Men det som kan vara farligt är om du väntar för länge med att åka, misstänker de livmoderinflammation bör du åka genast!
Ring veterinären igen och fråga vad det kan tänkas kosta, varierar mellan olika kliniker.
Hur mycket det kostar beror på hur/var hunden är försäkrad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Hon sa bara att hon måste undersökas för de låter inte bra…
#3 Du borde åka genast. Är det livmodersinflammation kan det fort bli riktigt farligt.
Jag kan inte göra något.. Min första egna hund och mina föräldrar säger att hon e frisk och att de e jag som borde gå till läkaren.. Jag fick henne av dom när hon var valp och dom sa att dom skulle hjälpa mig om något sånt här hände. ( hon e försäkrad ) Och jag e arbetslös utan pengar… Så vet inte hur jag ska göra…. Kan man ta lån någonstans utan att ha fast inkomst ?
Det är helt olika vad det kostar, som något skrev innan så beror det också på försäkringsbolag och så.
När jag för några månader sen trodde att min tik hade livmodersinflammation så undersökte dom henne med ultraljud och slutsumman blev något på 3.000:- detta tog inte hennes försäkring då hon inte hade livmodersinflammation.
Men har hon livmodersinflammation så brukar oftast försäkringen hjälpa till.
Det är lag på att man måste ta hand om sitt djur när det är sjukt, och i det här läget så borde du åka in med henne då det låter som livmodersinflammation (men behöver inte vara det).
Dina föräldrar kan säkert i efterhand hjälpa dig om det skulle vara med pengar.
Tyvärr är det såhär, men har man inte råd så ska man inte ha djur för dom kostar. Tyvärr starka ord men om ett djur är sjukt så behöver den ju vård, som kostar en del.
Så åk in med henne! Kanske kan du och veterinären komma överens om någon avbetalning?
Jo jag vet att de är lag på de.
Men detta kan hända alla..
Du har ingen annan släkting som kan hjälpa dig att låna ut pengar till detta?
Eftersom veterinären säger att hunden behöver kollas upp hade jag snarast gjort det. Det är ditt ansvar som hundägare att se till att din hund får vård om den så behöver det, jag menar absolut inget elakt eller så men tänk på detta fortsättningsvis att man bör ha en buffert för oförutsedda utgifter när det gäller hund.
Hos dom flesta större veterinärstationerna kan man få direktreglering från försäkringsbolaget, så det du behöver betala är endast självriskkostnaderna.
Lycka till med din hund!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6 Vad var det för försäkringsbolag?
Mitt (Agria) har alltid ersatt undersökningar som ordinerats av veterinär, även om inga fynd gjordes.
#7 Nej detta kan inte hända alla. Försäkringar/inkomst/kapital är en förutsättning för att ha djur.
Vem som är juridisk ansvarig för din hund beror på vem som är juridiskt/ekonomisk ansvarig för dig, dvs din ålder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#9 Har för mig att jag har Folksam på henne. Känner mig väl inte supernöjd med dom..
Men du måste ju fara in med henne. Jag blir riktigt förbannad! "Men detta kan ju hända alla", vilket skitsnack! Trots att jag levde på existensminimum så fixade jag en buffert, om du inte har råd att ta din hund till veterinären när den blir sjuk - skaffa då inte en hund! Det är dyrt att ha hund. Jag hoppas du åker in med henne, om du inte får låna pengar av någon, så sälj saker! Hunden är viktigare! Eller ta sms-lån.
Det är inte alltid lätt at le vackert!
Jag skrwv där uppe och fråga om någon visst vart man kunde få lån. Med ingen inkomst. Och de e fixat nu. Och du vet väl inte vad som hänt? Läs igenom allt! Ekonomisk kris kan hända alla. Så du behöver inte vara så jävla hård. Och jo, hon e försäkrad. Läs!! Shit ayt folk kan va så dumma i huvudet. Nej. Om man skulle dra från denna sidan för man får ingen hjälp ändå.
Du har inte rätten att vänta om du ser symtom som tyder på sjukdom/skada. Det spelar ingen roll om du är fattig, om du inte har råd att betala vet. vård så får du avliva hunden och skaffa inte nya djur innan du har ekonomin. Det låter hårt jag vet det, men det är enda alternativet. Hunden ska inte behöva lida för att ägaren saknar ekonomin. Du har skyldigheter som hundägare!
Om du har tur så kanske ni kan behandla ev livmoderinflammation med antibiotika. Ju tidigare man tar utvecklingen ju bättre chanser att slippa dyra behandlingar.
Jag hoppas att du redan har varit hos veterinären, eller är där nu!
Tror ni jag är trög eller? Jag vet att där är lag. Men ska jag sälja mon hund för att jag får ekonomiska problem? & mina päron som sagt dom skulle hjälpa mig. Ni känner inte mig eller vet något. Så varför skriva så ens? Ser folk pp facebook varje dag som skriver i mitten på månaden ifall någon kunde skäna foder till denne. Ser jag såna här kommentarer. Nej.
De var inte de jag fråga om. Så varför skriva så då ? Och sen fråg jag om någon visste vart man kunde ta lån utan inkomst. Så läs igenom innan ni skriver. Och jag vill inte se något mer att jag ska sälja min hundoch dittan och dattan. Jag vill bara ha svar på de jag frågat!
JA om du inte kan ta hand om din hund rent ekonomiskt så får du sälja alt. avliva! Ska din hund svälta, eller lida för att du inte får ihop ekonomin!?! Många gånger får man pussla, låna och tigga osv men om den dagen kommer att man verkligen inte får ihop pengarna så har man inte mycket att välja på!
Varför ta det så personligt, nej vi känner inte dig. Men från det du skriver så får du svar! Om du bara vill ha medhåll "jo men inte behöver du söka veterinär, hunden lider, men vad gör det" så ska du kanske inte skriva på ett forum.
Att andra gör en sak berättigar inte ens eget beteende!
Ingen har kallat dig trög! Så lägg inte in egna ord!
Har aldrig skrivit att ni ska skriva att hon inte behöver till veterinären. Så vet inte vart du får de ifrån. Jag vill ha svar på de jag fråga efter. Inget annat.
Raderar hela mitt inlägg, upptäckte att TS faktiskt är vuxen… Ursäkta.
Det här stycket låter jag dock stå kvar:
Försök övertala dina föräldrar till att göra undersökningen. Berätta om ditt samtal med Strömsholm och berätta hur livmodersinflammation är farligt för en hund. Går inte det, låna och kompromissa. Lägg upp en ungefärlig plan för hur du ska kunna betala tillbaka lånet och åk in med hunden. En mer detaljerad återbetalningsplan gör du när du har fått kvittot på undersökningen.
Tass Josephine
Har du varit där nu när du fått pengar?
Det är inte alltid lätt at le vackert!
#17 Du skrev dock "Jag kan inte göra något..", vilket är fullkomligt fel. Jag kan bara ge svar på det du skriver!
Sen om du bara ville ha svar på hur man lånar pengar utan säkerhet så borde du kanske bara ha skrivit "hur lånar jag pengar utan att lämna säkerhet osv"! Du kan inte kräva att folk bara ska hålla sig till en mening då det i din värld blev obekvämt med de svar du fått!
Det finns massor med myskotjänster där ute som tillåter just detta tex sms-lån osv. Du förlorar mer än du tjänar på det och inget jag skulle råda någon till, men står man mellan valet och kvalet så är beslutet helt ditt eget. Men jag hoppas hunden fått den vård den behöver, det är det viktigaste!
Du är rädd att hunden dör av överdos av sömnmedel om hon måste sövas. Dom inte söva henne om du åker in i tid, veterinären utför massvis av operationer hela dagarna och det är extremt sällan något händer för veterinärerna har lång utbildning och erfarenhet och vet vad dom gör. Väntar du med att åka in kan hennes tillstånd dock bli så allvarligt att hon dör eller att hon måste avlivas. Livmoderinflammation är inte att leka med! Min hund blev allvarligt sjuk förra veckan. Jag hade då 400kr kvar att leva på denna månad. Hundens räkning är efter en veckas intensiv vård uppe i 18.000kr och av det får vi kanske betala 5000kr. Jag löste situationen genom att sälja grejer ur förrådet som tex fälgar, cykel, osv. Och bad en nära att låna ut om det behövdes mer. Ifall han insjuknar igen så kommer jag åka till en större klinik och jag står då fullt redo att sälja lite mer värdefulla saker som mina sprillans nya specialfälgar, storbilds tvn, eller bilen om så behövs. Googla på lån eller sms lån så dyker det upp massor av sätt att akut få tag på pengar. Prova och se om det går igenom istället för att vänta på svar från nån här. "Kan hända alla"… Alla hundar kan bli sjuk men sen är det upp till ägaren att ordna vård. Dålig ekonomi är ingen ursäkt att inte ta hunden till veterinären. Då det gäller min hund så är pengar bara pengar och det löser sig alltid tillslut. Du kan inte som en vuxen människa sitta och skylla på dina föräldrar. Jag förstår att det är kämpigt, men det är din hunds liv det handlar om och då har du inget val. Ordna pengar! Om du åker in i tid så kanske det blir 500kr i undersökningsavgift och 200kr för antibiotika. Väntar du med att åka in så kan det bli akut operation på jourtid, massor av mediciner och att hunden får ligga inne för intensivvård i flera dagar och då snackar vi mååånga tusenlappar! Eller så dör hon. Vet många hundar som avlidit pga livmoderinflammation. Istället för att skriva här så hade jag satt mig i bilen och åkt raka vägen till veterinären om jag var du. Hoppas allt går bra!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus