Hur ofta är det lönt att klippa klorna?
Hur ofta kan man klippa korna som närmast?
Jag tänkte så att de flesta klipper en gång i veckan/varannan vecka men hur tätt inpå kan man klippa klorna som max på en hund som har "normalväxande" klor?
Direkt klon har vuxit ut framför pulpan kan man klippa igen, och det är olika hur fort klor växer, så det går inte säga antal dagar, då det ju beror på om klon hunnit växa ut nåt.

Vi klipper varannan vecka ungefär och tycker klorna på våra tjejer växer normalt, fördelen tycker jag är att man inte behöver klippa så mycket åt gången :-)
En gång i veckan klipper jag.
Jag klipper varannan dag för att försöka få ner pulpan. Jag vet inte om min hund har normalväxande klor, tycker de växer som ogräs och blir knappt kortare fastän jag klipper så ofta. För tre dagar sedan råkade jag komma åt pulpan litegrann för första gången på en klo, men kunde klippa den klon som vanligt idag igen… Blir inte klok på hans klor när jag klipper och klipper och de är lika långa ändå. Måste vara jag som fegar.
Jag klipper varannan vecka :)
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Det beror ju även på hur mycket hunden sliter sin klor. En hund som är inaktiv, går på mycket mjukt (tex plastgolv osv) får ju längre klor fortare än en hund som går på hård mark, även om båda har "normal"växande klor.
Jag klipper min hunds klor 3-4 vecka, ibland kan det gå lite längre.
Jag klipper när jag börjar höra klorna mot marken när han går, hörs bäst inomhus.
Det handlar mycket om hur hundens tass ser ut. En del hundar har tassar som är platta, och de sliter klorna mer, än hundar som har runda tassar
framtassarna - 1 gång/vecka
baktassarna - varannan vecka
han sliter bakklorna mer än framklorna :P
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Aha okej, tack för allas svar :)
Jag var förr osäker hur jag skulle klippa dem men nu är jag säker och jösses vad korta jag kan klippa dem haha
#9 Din rubrik var" Hur ofta är det lönt att klippa klorna"
I ditt inlägg #9 skriver du att du var osäker på HUR du skulle klippa … och att du blir förvånad över hur KORT du kan klippa dem. Det är 3 helt olika frågor, men va bra att du fick svar :)
Vi klipper ca 1 gång/månad, behövs inte oftare, våra hundar sliter bra på sina klor genom att gräva bland annat.
Vi hör när det är dags, blir ett klickande ljud mot golvet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Blev kanske lite fel xD
Jag undrade nu hur ofta jag kunde klippa dem då jag förr var osäker hur jag skulle göra och där med klippte jag bara varannan vecka men nu då jag känner mig säker så är det kul och jag vill klippa så ofta jag kan så jag kanske lyckas få ner dem riktigt korta haha
Min ena klipper jag en gång i månaden eller varannan månad. Hon sliper dom riktigt bra själv. Och de är aldrig långa när man klipper dom, är mest för att jämna till.
Andra är upp och ned med. Ibland säger det poff och man tycker att man klipper hela tiden. Sedan lugnar det av ett tag. Så han kan man få ta rätt ofta. Har svarta klor och långa pulpor så han är lite svår att klippa ned helt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag klipper varannan vecka på alla 3 hundar.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 Har du provat kloslip? http://www.clasohlson.com/se/Laddningsbar-kloslip/31-2150
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Klippen 1 till 2 ggr i veckan. Min hund har väldigt korta klor men det klickar i alla fall på golven när han går då han har rundade tassar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#15 Nej det har jag inte gjort. Köpte en fil förut men den var då helt värdelös, så kanske är dags att införskaffa en kloslip så att något händer.
Jag jämförde bilder och lite har hänt men inte är det mycket. Bilden till vänster är tagen i januari och till höger idag. Visst syns det verkligen att jag klippt hans klor varannan dag i nästan tre månader? 😃
Jag slipar klorna på mina hundar, dock inte på ena då hon måste först förstå att kloklipparen inte är farlig, men när man slipar så ser man tydligt även på svarta klor vart pulpan är :) och då klipper jag 1gång var 3:e vecka :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#17 Men hur korta klor är du ute efter? Jag tycker din hund har väldigt korta klor!
#19 De klickade hårt i golvet på första bilden och nu är det lite bättre men jag vill gärna ha dem någon mm kortare. Jag tycker inte de är väldigt korta utan ser ganska normala ut på bilden men i verkligheten ser de något för långa ut, speciellt de två paren längst fram på framtassarna.
#17 Oj, jag har nog aldrig sett en hund med så korta klor innan. Förstår inte varför du skulle vilja ha kortare?
#20 Vissa hundar har sådan form på tassarna att det klickar i golvet även med väldigt korta klor.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Försöker både klippa och fila ett par gånger i veckan, just för att jag vill ha dom korta!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
nyklippta och fina ! Beardisens klor är betydligt längre då han har "hartassar"
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#20 Men spelar det verkligen någon roll om de klinkar lite mot golvet? Jag brukar klippa när min klinkar så det hörs, men när jag klippt färdigt då klinkar det än, men betydligt mindre (ett mjukare klinkande). Inget varken hunden eller jag störs av.
Längden du har på klorna orsakar inte hunden några problem, dvs de är inte för långa så de riskerar att böjas, fastna osv. Så jag förstår inte varför de måste bli ännu kortare? Känns lite "overkill"! Men jag vill du kämpa vidare så är det ju fritt, men de är absolut inte för långa och jag är tämligen säker på att de inte heller är för långa IRL.
Min hunds klor är lika långa som höger på #17s bild, om ännu inte lite kortare
#21, #24 🤔Nu förstår jag ingenting, jag tycker de ser helt normala ut. Längre än sådär skulle jag inte vilja ha dem vare sig det låter i golvet eller inte, på någon hund. Jag vill ha dem något kortare eftersom jag helst skulle vilja få dem att sluta låta i golvet. Jag vet själv hur irriterande det varit de få gångerna i mitt liv jag haft långa naglar som tagit emot allt man tar i. Jag tänker att det nog är bekvämare att kunna gå utan att klorna tar i golvet i varje steg så jag strävar efter att få dem så korta.
"Kämpa" är nog ett lite overkill ord att använda i det här sammanhanget. Det tar tre minuter att klippa klorna. Vad är problemet med korta klor? Hellre för korta än för långa i min värld, och så länge han inte har några problem att med hjälp av klorna få bättre fäste i underlaget vid behov så borde väl klorna vara alldeles tillräckligt långa?
#26 Jag vet inget dåligt med att ha korta klor annat än då hunden typ… klättrar. Annars finns det väl bara fördelar… Jag försöker få ner min hunds klor mera…
#26 Ja om man klipper ofta och hela tiden strävar efter att få så korta klor som möjligt så skulle jag kalla det för att kämpa. Jag har aldrig påstått att det är ett problem att klippa kortkort, jag förstår bara inte strävan.
Men att hunden skulle besväras att de tar i marken tror jag inte ett dugg på, det är nog bara du. Hundens klor har ju ändå ett syfte, dvs få grepp, hålla fast osv. Vi människor har inte samma behov av "långa" naglar/klor som en hund har, så den jämförelsen haltar.
Sen ser alla tassar olika ut, en klolängd på en tass behöver inte vara den ultimata längden på en annan tass.
Men klipp på du om det känns bra!
#28 Jag förstår inte riktigt vad det är vi diskuterar längre. Jag försöker inte få klorna så korta som möjligt - jag försöker få dem så korta att de inte låter när hunden går. Det är inte något som skadar hunden på något vis utan jag tror bara att det skulle vara bekvämare för honom om de inte tog i golvet. Då får jag väl vara ensam om att tro att hundar kan besväras av att deras klor tar i golvet när de går, det gör ingen skillnad för mig. Så ja, jag fortsätter klippa.
Om alla hundars ultimata klolängd är individuell, hur kan du då vara tämligen säker på att min hunds klor inte är för långa?
Om jag får ner klorna 1 mm och de slutar ta i golvet när han går och han har fortfarande inga problem att få grepp och hålla fast i saker; är inte det hans ultimata klolängd då? Då borde de ju rimligen vara något för långa idag.
#29 Nä om du tappat tråden så är det ingen idé att fortsätta.
Men jag ser klart och tydligt på bilden att din hunds klor inte är för långa för att skapa hunden obehag. Att det besvärar dig är dock en annan sak. Och nej att de är så pass korta att de inte hörs i golvet är inget tecken på att de nått den mest ultimata klolängden. Sen varför behöver klorna vara av den mest ultimata längden? Räcker det inte att de är i bra längd för att uppfylla sitt syfte och ej ge hunden obehag, den längden kan nog variera en hel del på var hunds tassar. Ska vi börja använda skjutmått när vi klipper och ha ett facit på sidan om!
Men som sagt ingen idé att fortsätta denna diskussion då du helt missar min frågeställning och bara upprepar dig.
Men jag kan ju även upprepa mig en sista gång, jag bryr mig inte om din hunds klor. Jag var bara fundersam varför det var såååå viktigt att få tysta tassar mot golvet. För hunden spelar det nada roll, det är jag övertygad om!
#30 Jag visste inte att det var något fel i att vara noga med sin hunds klor och göra sitt bästa för att de ska vara i vad man tror är den mest lämpliga längden. Jag hade heller ingen aning om att det skulle vara något fel i att lägga ner lite extra arbete på saker och ting för att få dem till en lite bättre nivå än bara en acceptabel nivå. Det vore väl trevligt om folk började använda skjutmått och facit tycker jag. Jag förstår inte varför det skulle vara fel att vara noggrann om man har lust med det. Varför skulle man inte sikta på att göra så bra man kan? Jag tror att det skulle vara behagligare för honom om klorna slapp ta i golvet. Varför skulle jag då nöja mig med att han i alla fall inte ser ut att ha obehag av sina klor som de är nu?
Du ska få tillbaka din tråd nu, Hiro. Det var inte meningen att dra igång världens diskussion om… egentligen ingenting.
#30 Jisses jag har inte påstått att det du gör är fel! Så snälla du läs om och läs rätt!
Men ärligt talat om man börjar använda skjutmått och facit i klovården på sin hund så anser jag helt ärligt att det gått för långt. Trevligt för vem? Ja för dig, inte hunden!
Men ju mer du skriver ju med fundersam blir jag, borde väl inte gräva djupare men om du har sådant kontrollbehov över din hunds klor, vars klor verkligen inte är för långa för att skapa hunden obehag, men du vill ändå förkorta dem ännu mer för att du fått för dig att detta inte är behagligt för hunden då klorna rör marken; så ja det känns mindre sunt.
Men med din uppfattning om det som ger hundar obehag vad gäller klolängd, hur mår alla vildhundar/vargar mm? Ingen trimmar ju deras klor så att de inte rör marken de går på, jag har iaf inte sett någon jaga vargar med skjutmått några gånger i veckan?! Så då måste det betyda att dessa djur känner obehag, även om de inte visar det?
Jo jag vet att detta var att överdriva, eller det kanske inte var det ändå?