Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4444 ggr
[Jane95]
0

Svullet öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå alla hundälskare! Nu är det sisomså att min brors hund får emellanåt en liten svullnad på sitt högra öga och jag undrar bara om det är någon här kanske vet vad det kan vara? Sökt lite på det men bara fått upp allergisk reaktion, vad tror ni det kan vara för reaktion isåfall? Jag har sagt åt honom att kolla upp detta med en veterinär men eftersom svullnaden ofta går över efter en timma, det inte händer ofta och han inte verkar ha ont utav det, så har han låtit bli. Idag kom svullnaden igen(samma öga), så därför ville jag höra er åsikter först. Ska jag ringa upp veterinär?

[Jane95]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så vackert som ni kan se..

BlackandBlue
0

att ringa o prata med veterinren funkar ju alltid!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

LinaK
1

Tycker det ser ut som cherry eye (googla så får du se bilder)

Jag tycker du ska låta en veterinär kolla på detta och göra en bedömning.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[[Boris Sager]]
0

Håller med Cherry eye.

[Jane95]
0

Ja, cherry eye verkar nog stämma in med bilder iallafall.. Svullnaden sitter i och nu har han börjat knåda med tassen i ögat:( Någon som vet om något journummer man kan ringa? Antar att det inte är många veterinärer som har öppet nu såhär på kvällskvisten..:/

[Jane95]
0

Helst journummer i skaraborgs området..

[Jane95]
1

Uppdatering! Pratat med en Veterinär nu. Hon sa att vad hon kunde höra på telefon så verkar det inte så allvarligt(men sen är ju det svårt att döma när man inte kan se hunden), skulle det bli likadant imorgon så ville hon att vi absolut att vi skulle åka in, annars kunde det vänta till måndag. Direkt efter samtalet så har Raffys(hunden) öga svullnat ner, väldigt skönt. Har sagt till min broder att han ska kolla upp det iallafall, för hon sa att det inte behöver innebära en operation, utan bara lite ögondroppar. Det var väldigt vanligt annars att det drabbar just högra ögat, när det gäller cherry eye, så hon ville kolla upp det iallafall. Men somsagt, inget som verkar vara akut! NU kan jag andas ut, tack!

taylor__lambert
0

Vilken tur att du fick tag på en veterinär, annars finnes ju alltid djurvårds upplysningen som man kan ringa :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Jane95]
0

#8 Ja verkligen! Hade tur som att dem stängde kl 8 och jag ringde väl runt 7tiden,hehe;) Nu hoppas vi på det bästa att det inte är något allvarligt bara!

russin
0

Även jag tycker det ser ut som cherry eye. I så fall är det inget farligt och det kan "poppa tillbaka", men ofta behöver hunden opereras för att bli av med problemet för gott.

Spola ögat så länge med vanligt koksalt, för att hålla rent.