Valp som kräks
Imorse kräktes han upp lite lite slem innan han hade ätit någonting. En stund senare fick han frukost och vi gick på promenad, och han bajsade som vanligt (ingen diarré). Tio minuter efter att vi kom in så kräktes han dock upp frukosten.
Att en hund kräks är ju inget ovanligt, och jag gissar att han fått i sig något han inte ska eftersom han försöker smaka på ALLT. Men hur ska jag göra nu? Ska jag vänta tills nästa gång han ska ha mat och se hur det går då, eller ska jag göra något speciellt?
Han är 8 veckor gammal.
Gå inte promenad tätt inpå frukost, eller mat överhuvudtaget, inte så bra.
Roxy har med kräkts enstaka gånger, men så länge hunden är pigg osv är det ingen fara eller kräks väldigt mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast jag har ju blivit tillsagd att han ska få ut och kissa varje gång han ätit, sovit eller lekt..
Dessutom kräktes han ju slem FÖRE promenaden också.
#2 Jo det stämmer, men inte promenader, Roxy tog vi ut i trädgården efter mat.
Sedan beror det på vad dy syftar med promenader, men för mig är promenader om man är ute och går med hunden, inte bara ut och kissa några meter bort i koppel. För jag personligen räknar promenad när man går en runda, olika långt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ah, den här diskussionen har vi haft förut. Jag går bara några meter och jag kallar det promenad.
Har dock fortfarande inte fått svar på min fråga, om jag ska vänta med att ge honom något till nästa måltid och då ge honom mat som vanligt och se vad som händer, eller om jag ska göra något speciellt.
Våren hund började kräkas slem tidigt på morgnarna efter att vi precis börjat ge henne mat två gånger om dagen. Veterinären trodde att hon var en så kallad morgonkräkare hennes mage tålde inte att vara tom, så vi fick rådet att dela upp en måltid i två och ge henne mat så sent på kvällen som möjligt. Hon kunde även som din kräkas upp all mat igen men det berodde nog mest på att Maja kastade i sig maten. Det går att lösa med speciella matskålar och torrfoder kan man sprida ut i huset och göra till en rolig söklek
Jag tycker du kan ge honom mat ikväll. Är säkert ingen fara. Vår kille har lätt för att kräkas om han springer runt och är aktiv efter att han har ätit. Så vi ser alltid till att ta det så lungt som möjligt en stund efter mat. Att han kräks innan maten kan som sagt bero på att magen är väldigt tom, och särksilt eftersom det är en liten valp kanske han inte är så van att gå på tom mage. :)
Okej =) Tack för tipsen! Ger honom mat vid nästa måltid som vanligt och ser hur det går, så får jag se till att han inte går så länge utan mat under natten ikväll.