Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3328 ggr
emma2
0

Vilken ras?

Hej! :D Jag minns att jag gjort ett sånt här inlägg tidigare, men tycker kanske liite annorlunda nu;)! Skriv gärna vilken ras som passar mig:) Jag vill ha en hund som är runt 50 cm i mankhöjd men det är ingen måste. Hunden ska kunna gå både lång och kortpromenader, och följa med på äventyr;). Den ska orka, och tycka det är kul att springa mycket i t.ex skogen. Men efter en lång dag ändå tycka att det är skönt att hoppa upp i sängen med huvudet i mattes knä på kvällen;). Han Ska kunna hoppa ganska högt, och vara mycket aktiv och gilla agility. Han ska även vara hyfsat lätt att lära trix. Ska inte vara jakt intresserad då vi har två katter. Hunden ska vara en enmanshund men ändå kunna bo i en familj och bli klappad av andra. Hehe jag vet inte, kanske ställer jag för höga och många krav? ;) får se om det fins någon som passar.

hund_katt
0

sheltie? dock mindre än vad du önskade, men går att hitta exemplar som är större.

det varden jag kom på, men är inte så bra på raser :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Praefatio
2

När det dyker upp såna här inlägg så pratas det mycket om vad hunden ska göra och kunna, men för att ge ett vettigt tips behöver vi veta vad Du gör och vill göra. Vad kan du erbjuda en hund? Hur mycket är "mycket agility"? Hur ofta? Vad är långa resp. korta promenader, hur ofta och hur mycket vill du motionera din hund? Varför ska hunden vara en enmanshund?

emma2
0

#2 ja, det är klart. Tänkte inte på att skriva det…:/

Wellcraft
1

Eurasier, sheltie, lh collie, kanske pudel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

emma2
0

#1 och #4 ska kolla, tack! :)

emma2
0

OT- hur långt ner måste tråden ha hamnat för att man ska få putta upp den? :)

Monstertassar
0

Skulle aussie vara något? Dock bara om du är redigt intresserad att aktivera hunden mycket och läser på mycket på vad du ger dig in i. 

Om du hittat några raser du gillar så kontakta uppfödare och andra som kan rasen för att få mera fakta och se vilka linjer som passar dig.

linn8
0

#6 det ända jag vet att man inte ska göra det samma dag?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Sugar Mist
8

#7 Att rekomendera en brukshund i form av en aussie till en som erbjuder lite skogspromenader och agilityträning är som att rekomendera en slädhund i form av en husky till någon som vill gå någon lång promenad i veckan. ------------ Ts: En sheltie vore kanske något? Vet de som blir upp mot 45-50cm så det vore cäl något för dig :)

-

emma2
0

#9 vill du berätta lite om rasen? :D

Sugar Mist
1

#10 Vilken av dem? Shetland Sheepdog(Sheltien) som jag rekomenderade är en smidig hund, fartig, lättlärd och allmänt rolig att jobba med. Förig hund i smidigt format, kommer ofta långt på agilitybanorna.

-

taylor__lambert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du sa aldrig att det måste vara renrasig, så därför rekomenderar jag denna

Det är mesta dels Alaskan husky då mamman är "renrasig" sådan medans fadern är blandad mellanSchäfer, samojed och border collie. Noll procent jakt men är absolut kul och kan bli ett intresse om man introducerar för den, mycket lättlärd, älskar att springa och busa, gillar människor, lätt för att koppla av, grymt söt! :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[FridaGenborg]
2

Jag tänkte också skriva Sheltie som många andra rekommenderat. Precis som #11 skriver så är dom väldigt lättlärd, smidig, arbetsvillig och har mycket fart. Dock ska du tänka på att många hundar kan vara reserverad så lägg mycket tid på att välja rätt kennel och kolla avelsdata mm. Finns även ögonsjukdomar inom rasen så man får lägga en del tid i sökandet efter rätt hund.

kigon
1

Tycker så som många andra att sheltie verkar passa dig utmärkt, min är precis så som du skriver i allt förutom 50 cm i mankhöjd 😃

Om du är intresserad av sheltie så kan du kan ju fråga mer inne på sheltie.ifokus om du vill få svar från många som äger sheltisar 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

emma2
0

#12 men Gud så söt!

emma2
0

Tack alla! Hehe ja, ska kolla runt lite om Sheltie ;) :D

kigon
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Frida i #13 gav goda råd när det gäller uppfödare, det är väldigt viktigt! 

För övrigt så kan jag väl slänga in en bild på min lilla kille 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

vallhund
8

#12 Fast att din blandis är sådan säger ingenting om hur andra av samma/liknande blandisar blir/är, inte ens individer i samma kull.

Men söt är hon! Fö finns det inga raser/hundar med 0% jakt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

emma2
0

#17 Gud så söt bild! :*

taylor__lambert
0

#18 Alla i kullen är lika i mentalitet och beteende och har även samma intressen i livet, det ända som skiljer är färger och kön.

vallhund
6

#20 Fast det är inte så för alla blandisar, så det går inte att generalisera som du gör.

Om vi tar ett påhittat exempel:

En schäfer blandas med en golden, ut kan det komma valpar som ser ut som en schäfer men med mentaliteten som en golden, eller tvärtom, sen kan du få en o annan som har både utseende o mentalitet som en renrasig hund av endera rasen osv.

En berättelse från verkligheten, min förra hund var en BC med till synes vanliga BCs (välmeriterade) som föräldrar. Ut kommer en gosse som växer upp till en tvättäkta NZ BC, det visar sig att långt bak i pappans stamtavla finns importer från NZ BC. Den ena i 5:e led, o den andra i 6:e led.

Han såg ut som en NZ BC o han arbetade som en sådan. Hanen efterlämnade drygt 70 valpar efter sig, det var samma kombination på en tidigare kull. Ingen annan av hans avkomma blev som min Fähund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sugar Mist
7

#12 Du glömde att berätta om hennes problem också. http://hundar.ifokus.se/discussions/5345aaf38e0e74186f000bc3-lite-fel-beteenden?discussions-1 Du verkar inte speciellt insatt heller då "alaskan husky" inte är någon renras eller ras alls då alaskan husky är ett samlingsnamn för draghundsblandningar med husky, i princip.

-

taylor__lambert
0

#22 Ja problem som man kan fixa och jag vet att Alaskan husky inte är en egen ras även fast det är många som vill ha det så.

[Teddies matte]
7

#23 Alla problem kan dock inte fixas, får en hund krockande egenskaper som ställer till problem får man ofta leva med det.

En mångväga blandras med högaktiva raser är inte vad ts söker.

emma2
0

Säg gärna till om ni har några fler tips på passande raser! :)

Dalek
0

Schäfer skulle jag rekommendera. Dem är lättlärda och blir otroligt tillgivna fast nu blir alla hundar det med rätt inställning ;) Min hund är ca 60% schäfer och hon älskar aktivering alla dess former. Som agility och springa i skogen,  sen på kvällen lägger hon sig och sover hos mig :) 

Min kompis har en 100% schäfer som är identisk med min vovve angående aktivering och så, han är stabil i psyket och en otroligt fin hund som skulle passa i vilken familj som helst. Ett plus med rasen är att det inte innebär så mycket pälsvård ;)

jenmjao
0

hellre en shiba än en schäfer, en schäfer kräver ganska så mycket.

emma2
0

Vad tror ni om Border collie? :)

Sugar Mist
2

Nej. Har du inte får och behöver en hund att valla dom så är det ett big nono, en arbetshund som enbart avlas på vallet.

-

LinaK
2

#28 Har ni får hemma? Skaffar min sig en border collie ska man vara intresserad av vallning enligt mig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Verkar som att du är intresserad av en aktiv sällskapshund?

Mellanpudel
Finsk Lapphund
Japansk spets
Papillon (kanske lite liten i storleken)
Mittelspitz
Keeshond
Dvärgschnauzer
Dansk-svensk gårdshund

Några förslag från min sida iallafall 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

emma2
0

Nej inte får, men vi kommer skaffa andra djur som hästar, getter (kaaaaaaanske får men tror inte det). Men ok, inte border collie ;)

emma2
0

#31 tack! Men typ en aktiv hund som gillar att jobba och träna. Helst ingen soffpotatis;)

[Teddies matte]
0

#28 Absolut inte! Om du inte skall satsa på vallande är det inte en hund du skall ha.

Du har fått flera bra tips, inte någon som intresserar dig?

emma2
0

Jo, det är några jag tittat på;) som jag ska läsa mer om. Men jag vill gärna ha många att välja och resonera kring:) men om ni inte kommer på någon mer, så är jag jätteglad för dem tips jag fått och är väldigt tacksam! Tack alla!

ElinaS
0

Golden eller labbe? Dem kräver ju en hel del för att inte bli deprimerade soffhundar men skulle kanske passa om du vill aktivera mycket psykiskt och fysiskt. Annars Sheltie som många andra rekommenderat.

emma2
0

#36 ska kolla lite om dem med;) tack!