Hund och kanin
Någon som har något tips på hur jag ska presentera nya valpen för gamla kaninen utan att hunden försöker äta upp kaninen eller skrämmer ihjäl honom? Hur vänjer jag dem vid varandra och lär hunden att kaninen "tillhör flocken" så att säga?
Låt dem inte träffas tillsammans skulle jag säga:)! Beror på också vad det är för hund:)?om den har jakt osv..:)
Hälsningar
Fredrika
Jag har en Eng cocker spaniel med mycket jakt i sig och en blandis som jag van vid kanin, jag hade kanin innnan jag skaffade min cocker på 4 år nu, min kanin är en väldigt bestämd dam och sa direkt till min cocker vem som bestämde efter det vågade han inte göra mycket annat än att bara ligga och titta på henne, hon får till och med klättra på honom. Jag fick även en väns Cavalier som var kanin galen att ta det lugnt runt kaniner. Det första du gör är att ha kaninen lös, valpen ska ha koppel och munkorg i början, detta tar mycket lång tid att vänja en hund och du måste kunna läsa av innan hunden gör utfall. Vad har du för ras föresten? :)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
En schäfer på 8 veckor
Åh, utställnings schäfer då? :)
De är ju super lätta att lära sig allra helst när man börjar tidigt. Men som sagt munkorg är bra för säkerhetens skull, sen när valpen är van vid kanin i sin närvaro och kaninen är van vid valpen kan man ta av munkorgen och låta valpen hälsa lite, det är ok att slicka på kaninen men inte ok att öppna munnen ens lite mot den, därför är det bra om man är två, en som håller koll på kaninen och en som håller koll på valpen :)
#4 Nee, framtida tjänstehund, förhoppningsvis =) Är fodervärd åt FM.
Men ska testa att låta dem hälsa på varann när jag fått tag på en munkorg. Tack för tipsen =)
Åh har du fått en FM valpis? Gud va kul! Jag hoppas att det funkar med ninen och valpisen :)
#6 Det hoppas jag med. =) Kaninen är van vid att springa fritt i lägenheten, men har fått stanna i buren i vardagsrummet (där valpen inte får vara) sedan jag hämtade valpen igår. Så han börjar bli lite uttråkad, men jag hoppas att de kan vänja sig så att kaninen kan vara ute lite då och då under uppsikt i alla fall.
Hemma har vi whippet, field spaniel, finsk lapphund och miniature american shepherd. När jag fick hem min första kanin så var det lite mord blick från fieldarna men eftersom jag bar runt på min kanin så förstod dom efter en någon vecka att kaninen är "människans". Sen om hunden vill fram så får man vara noga med att läsa hundens kroppsspråk.
När jag fick hem min lilla mini aussie så tyckte hon det var kul att nypa kaninen i örat eller rumpan. Jag var då själv tydlig med att visa att kaninen var min och den rör hon inte. Jag morrade och kanske nöp till henne om hon ville vara på kaninen. Just nu funkar valpen bra ihop med kaninen men jag skulle inte lämnat kaninen och valpen själva.
Idag kan jag lämna kaninen och de vuxna hundarna själva (om jag hade velat).
#8 Ja, ensamma kommer jag nog aldrig våga låta dem vara =)